ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

به گزارش پیوست، مدیرعامل شرکت آسیاتک ابراز امیدواری کرد که با توجه به آماده بودن این شرکت، امکان عرضه اولیه سهام  آسیاتک در بازار بورس تا آخر پاییز ۹۹ فراهم شود. محمد‌علی یوسفی‌زاده، در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره موضوعات مختلفی از جمله دورکاری در دوران کرونا، سرویس‌های ADSL ، VDSL و خدمات دیتاسنتر، تعرفه سرویس‌ها، مشکلات پینگ و  فعالیت کمرنگ آسیاتک در بازار VODها صحبت کرد. از جمله خبرهای مهمی که یوسفی‌زاده در این گفت‌وگو به پیوست اعلام کرد پیگیری طرح راه‌اندازی دیتاسنتر در کنار مسیر‌های بین‌الملل برای ارائه سرویس به شرکتهای خارجی بود. هرچند مدیرعامل آسیاتک تاکید می‌کند اجرای این طرح تا مراحل نهایی کمی زمانبر است ولی به باور او تحقق این طرح می‌تواند برای کشور ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد.
در بین شرکتهای اینترنتی بازار تلکام ایران، آسیاتک از جمله شرکت‌هایی است که طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ورود به بورس انجام داده است؛ اما در مقاطع مختلفی ورود این شرکت به بورس با تاخیر همراه شده است. حالا محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک می‌گوید که با توجه به انجام تمامی کارهای لازم امیدوارند که تا پایان پاییز سال جاری امکان عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس فراهم شود.
یوسفی‌زاده در مورد تاخیر آسیاتک برای ورود به بورس گفت: «از سال ۹۶ به یک چالش در سازمان بورس برخوردیم که حدود یک سال طول کشید تا این مسائل از طرف بورس برطرف شود. در این فاصله ما رشد و افزایش سرمایه داشتیم و همین حالا نیز در مرحله افزایش سرمایه هستیم. با پایان این مراحل، درخواست برای طی مراحل پذیرش مجدد اتفاق می‌افتد. امیدواریم با توجه به شرایط، در اواخر پاییز سال ۹۹ در بورس، عرضه سهام داشته باشیم.»
در سال‌های ورود اینترنت به کشور از جمله شرکتهایی که همیشه حضور پررنگی در بازار اینترنت کشور داشته‌اند شاتل و پارس‌آنلاین بوده‌اند، دو شرکتی که پیوسته اصلی‌ترین سهم را از بازار اینترنت داشته‌اند؛ اما حالا و با گذشت بیش از یک دهه با کمرنگ شدن فعالیت پارس‌آنلاین و بررسی سهم شرکت‌های اینترنتی خصوصی به نظر می‌رسد بعد از مخابرات شاتل و آسیاتک هستند که بیشترین سهم را از میزان کاربران اینترنتی در اختیار خود دارند. در گفت‌وگوی اینستاگرامی آسیاتک و پیوست،‌ آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به سلطه دو شرکت شاتل و پارس‌آنلاین در اوایل ورود اینترنت به کشور این سوال را مطرح کرد که چطور با وجود این شرایط، آسیاتک توانست در رده شرکت‌های برتر بازار اینترنت کشور قرار بگیرد؟ مدیرعامل آسیاتک با اعلام این نکته که هر مجموعه‌ای برای موفقیت باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و با آینده‌نگری و پشتکار، برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیاده‌سازی کند گفت: «یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که مجموعه آسیاتک در سراسر کشور شبکه‌های مجزا داشت و ما در اولین اقدام شبکه آسیاتک در کل کشور را یکپارچه کردیم. هدف بعدی خود را روی توسعه و پوشش بیشتر در تعامل با مخابرات گذاشتیم. در حال‌حاضر هم بین تمام شرکت‌ها بعد از مخابرات بیشترین مرکز مخابراتی را در کشور داریم.»
به گفته یوسفی‌زاده، زمان آغاز به کار آسیاتک، شرکت‌هایی مانند پارس‌آنلاین و شاتل، کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها را در اختیار داشتند، بر همین اساس این شرکت نیز تمرکز خود را روی مراکز کوچک‌تر گذاشت تا به آن‌ها سرویس‌دهی کند.
یوسفی‌زاده یکی دیگر از دلایل موفقیت آسیاتک در سال‌های گذشته را شبکه گسترده فروش و پشتیبانی خود از طریق نمایندگان کشوری اعلام کرد. به گفته یوسفی‌زاده سهم آسیاتک از کل بازار اینترنت با احتساب شرکت مخابرات ۱۲ درصد است که این سهم تنها در بین شرکت‌های دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) به بیش از ۲۵ درصد می‌رسد.
افزایش سرعت اینترنت با کمک تکنولوژی‌‌هایی مانند VDSL و فیبرنوری از جمله وعده‌هایی است که در ۵ سال گذشته بارها از زبان مدیران وزارت ارتباطات شنیده شده؛ اما در نهایت به دلیل مشکلاتی مانند تحریم، نبود سرمایه کافی و … اجرای این پروژه‌ها به صورت گسترده با تعویق همراه شده است. هرچند که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای سال جاری وزیر ارتباطات در توییتر و لایو‌های اینستاگرامی خود اعلام کرد که این وزارتخانه به کمک شرکت مخابرات و شرکت‌های FCP به صورت جدی پای کار آمده و قرار است تا پایان دولت یازدهم امکان دسترسی کاربران به سرعت اینترنتی ۴ برابر سرعت فعلی محقق شود.
بعد از شرکت مخابرات و شاتل که تا کنون برنامه‌های مختلفی در زمینه توسعه شبکه اینترنت کشور بر مبنای فیبرنوری و VDSL را رونمایی یا از آن صحبت‌ کرده‌اند، از  آسیاتک به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار اینترنت ثابت کشور در این زمینه خبری شنیده نشده بود. در همین زمینه، مدیرعامل آسیاتک، در پاسخ به این سوال که آسیاتک برای توسعه سرویس VDSL چه قدم‌هایی را برداشته است گفت: «طبق قرارداد بیت‌استریم نوع ۲، ما می‌توانیم از امکانات خود و سایر اپراتور‌هایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند بهره‌وری کنیم. به همین ترتیب با قرارداد بیت‌استریم نوع ۲ که با شرکت مخابرات بستیم، ما یازده‌هزار مرکز مخابراتی و تمام کافوهای نوری آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم و تا کم‌تر از یک ماه دیگر فروش VDSL ما عملیاتی می‌شود.»
از جمله طرح‌هایی که آسیاتک در زمینه توسعه سرویس فیبرنوری سال گذشته و در جاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ سال ۹۸ از آن رونمایی کرد، زیرساخت‌های ارائه سرویس به ۲ میلیون مشترک اینترنت ثابت بر پایه فیبرنوری بود. طرحی که سال گذشته یک بار به دلیل مخالفت رگولاتوری متوقف و سپس با رایزنی‌های انجام شده بین این سازمان و آسیاتک و اعمال تغییراتی در طرح مجددا به اجرا گذاشته شد.
یوسفی‌زاده در مورد وضعیت فعلی این سرویس به پیوست گفت: «بخش دوم همکاری ما با مخابرات قرارداد بیت‌استریم نوع یک است. در اینجا، ما یا کنار مخابرات یا به جای مخابرات روی امکانات نسل جدید یعنی VDSL و FTTH سرمایه‌گذاری و این امکانات را مهیا می‌کنیم.» او ادامه داد: «در بوشهر به یک قرارداد مشارکتی رسیدیم که بتوانیم به‌جای مخابرات سرمایه‌گذاری انجام دهیم. در سنندج و کرمانشاه نیز در کنار مخابرات موافقت سازمان تنظیم مقررات را گرفته‌ایم و در مرحله بررسی تعداد پورت مورد نیاز و طراحی سیستم‌های اجرایی هستیم. در کرج و اصفهان نیز براساس همان پیشنهاد‌های موجود در طرح ۲ میلیون پورت به شهرداری و مخابرات ابلاغ شده که قرارداد همکاری با شرکت آسیاتک و یک شرکت دیگر بسته شود. در این مدل برای راه‌اندازی و اتصال فیزیکی تجهیزاتمان با هر کافویی که در خیابان‌ها وجود دارد یک همکاری سه‌جانبه بین ما، شرکت مخابرات و شهرداری صورت می‌گیرد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه