ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۲۱ آذر

به گزارش مهر به نقل از وزارت ارتباطات، شصت و یکمین نشست نقد و اندیشه با موضوع «شبکه ملی اطلاعات، انتظارات و چشم اندازها» با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رسول جلیلی استاد دانشگاه و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست مسئولان اجرایی و تصمیم گیر این حوزه با اشاره به اقدامات انجام شده درباره شبکه ملی اطلاعات در بخش های زیرساختی و ارتباطی، به تمرکز بر لایه خدمات و ارائه خدمات تاکید کردند و از متولیان این حوزه ها خواستند که به وظایف خود در این بخش ها عمل کنند.
در ابتدای این نشست رسول جلیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال حاضر شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات نگاشتی از شبکه جهانی اینترنت بر جغرافیای ایران است، گفت: شبکه ملی اطلاعات در طول شبکه جهانی اینترنت در ایران است و این طور نیست که شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد.
وی با اشاره به بحث استقلال در شبکه ملی اطلاعات، افزود: بحث استقلال در اسناد بالادستی به معنی حکمرانی و مدیریت است و اینکه کدام قوانین کشور در این بستر اعمال می شود.
جلیلی به سند ابلاغی مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند شبکه ملی اطلاعات در مدل مفهومی چند لایه از لایه های، ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات پایه و دو لایه بالایی آن خدمات عمومی و محتوا تشکیل شده که سه لایه ابتدایی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است.
وی افزود: وضعیت ما در لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه نیز وضعیت بهتری از لایه خدمات پایه دارد اما در این لایه وضعیت مناسبی نداریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هم اکنون تقریبا تمام مردم ایران کاربر فضای مجازی هستند، تصریح کرد: به دلیل اینکه مردم از طریق لایه خدمات و محتوا از امکانات این شبکه استفاده می کنند اگر در این لایه مانند برنامه شاد مشکلاتی وجود داشته باشد به اشتباه آن را از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می بینند.
حمید فتاحی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ سال از طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات می گذرد، گفت: در طول این سال ها این شبکه با عناوین و اسامی مختلف مانند اینترنت ملی که امروز همه در جعلی بودن این عنوان اتفاق نظر دارند تا شبکه ملی اینترنت برای این مفهوم استفاده شده است.
وی با اشاره به برنامه آموزشی شاد و استفاده فراگیر از آن، افزود: با توجه به شرایط و زمان راه اندازی، این برنامه قابل قبول است اما نسبت به آنچه که باید باشد نقص هایی دارد و باید ببینیم وقتی کاربری در مواجه با برنامه ای مانند شاد به مشکل برمی خورد اشکال به کجا برمی گردد.
معاون وزیر ارتباطات، تصریح کرد: امروز در کشور هر کجا نقصی در پلتفرمی یا برنامه ای وجود داشته باشد عنوان می شود که شبکه ملی اطلاعات مشکل دارد یا کامل نیست.
وی به استانداردهای تدوین شده در سند شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات بر اساس همین اسناد تدوین شده در شورای عالی فضای مجازی توانست عقب ماندگی چندین ساله در حوزه توسعه زیرساخت ها را انجام دهد به طوری که در سال ۹۲ کمتر از ۳۰۰ هزار کاربر در حوزه پهن باند داشتیم اما هم اکنون بیش از ۷۰ میلیون کاربر موبایل و ثابت از این خدمات استفاده می کنند.
فتاحی، به خدمات بانکی، ویدیویی و خرید و فروش کالا به عنوان سرویس هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می شود اشاره کرد و گفت: بخشی از خدمات نیز به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند خدمات ابری، دیتا سنترها و پلتفرم ها برمی گردد که در کشور انجام شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه