تکنولوژی
الناز فرجی۱:۳۰ - ۱۳۹۵ جمعه ۲۴ ارديبهشت

هوش مصنوعی در فیلم Her یک قدم به ما نزدیک‌تر است
با ظهور سیری، جهان از قدرت دستیاران مجازی آگاه شد. اما حال چند سال پس از انتشار، سیری هنوز کمی ابتدایی به نظر می‌رسد. سیری تنها قادر به انجام عملیات محدودی است و با سرویس‌های شخص ثالث نمی‌تواند خوب کار کند. بنابراین سازندگان سیری برای محصول بعدی (ویو)، به فکر یک دستیار مجازی تواناتر افتادند. اکنون با توجه به معرفی مختصری که امروز در نیویورک و در شرکت تک کرانچ (TechCrunch) انجام شد، به نظر می‌رسد این طرح به موفقیت رسیده‌است.
داگ کیتلاس از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت سیری اظهار داشت: ما با استفاده از این فناوری می‌توانیم از طریق مکالمه با دستگاه‌ها و وسایل بی‌جانمان، آن‌ها را به موجوداتی زنده تبدیل کنیم. ویو که در زبان لاتین به معنای زندگی است، برای ما تجربه‌ای مانند هوش مصنوعی در فیلم Her را به‌ وجود می‌آورد. وقتی کیتلاس از ویو پرسید که آیا فردا ساعت 5 بعد از ظهر به بعد هوا در گلدن گیت بریج (Golden Gate Bridge) گرم‌تر از 15.5 درجه سانتی‌گراد خواهد بود،ویو  سرعت اطلاعات پیش‌بینی ساعتی هوا را از نرم‌افزار Weather Underground گرفت. (جواب نه است، هوا آن‌قدر گرم نخواهد بود.)
زمانی که این سؤال را از سیری در گوشی آیفون 6 S  خود پرسیدم، برایم اطلاعات هفتگی آب و هوا را در سانفرانسیسکو آورد و مشخص نبود که اطلاعات دما را برای ساعت 6 بعد از ظهر به بعد داده‌ است. پاسخ بلی یا خیر مستقیم نیز نداد. ویو هنوز صدای مجازی که یکی از ویژگی‌های نمادین سیری است را ندارد. کیتلاس عنوان کرده که تیم او روی این موضوع مشغول کار است. اما حتی بدون داشتن پاسخ صوتی نیز، توانایی ویو در بازیابی اطلاعات به این خاصی، تحسین‌برانگیز بود. ویو برای تشخیص صدا به فناوری نوانس (Nuance) وابسته است. این فناوری زیر بنای سیری و تعداد زیادی برنامه‌های املاگویی دیگر است. اما چیزی که ویو را متمایز کرده‌است استفاده از ترکیب فناوری زبان طبیعی (برای تشخیص منظور) با چیزی به نام" تولید برنامه‌ی پویا" است. کیتلاس این فناوری را اختراعی به نام "پیشرفت چشم‌گیر در علوم کامپیوتر" می‌نامد و همچنین این تکنولوژی اساس توانایی ویو در برنامه‌ریزی خودش است.
کیتلاس با نشان دادن نموداری که نحوه‌ی پاسخگویی ویو را به سؤال نشان می‌داد، افزود: زمانی که منظور کاربر را می‌فهمد این برنامه را می‌نویسد. درواقع نرم‌افزاری است که خودش برنامه‌ی خود را می‌نویسد. این ویژگی مهمی برای بالا بردن ظرفیت دستیار است. زیرا سایر پلت فرم‌ها مدیر برنامه دیگری دارند که مثلاً به آن‌ها می‌گوید الان می‌خواهیم فیلم ببینیم یا چیز دیگری و آنچه اتفاق می‌افتد را پدیدار می‌کنند. یعنی به صورت سخت رمزی (hard-coded) هستند. ولی این برای ما کافی نخواهدبود.
به طرز شگفت‌انگیزی، ویو برنامه 44 مرحله‌ای خود را در 10 میلی‌ثانیه تنظیم می‌کند. کیتلاس همچنین نشان داد که چه‌قدر ویو برای داد و ستد مفید خواهد بود. زمانی که کیتلاس از ویو خواست تا 20 دلار برای دوستش آدام بابت نوشیدنی‌های دیشب بفرستد، برنامه‌ی ونمو (Venmo) بر روی صفحه پدیدار شد و تراکنش برای فرستادن پول به آدام با توضیحات تکمیل شده آماده بود. وقتی که او از ویو درخواست کرد تا برای تولد مادرش گل بفرستد، برنامه‌ی پرو فلاورز (Proflowers) با لیستی از تنظیمات در نرم افزار ویو بالا آمد. او همچنین توانست نتایج را با پرسیدن " گل لاله چطور؟" فیلتر کند و تراکنش را با فشردن یک دکمه کامل کرد.
کیتلاس همچنین از طریق برنامه اوبر (Uber) برای 6 نفر از دفتر کارش تا میدان مدیسون تاکسی گرفت. (از آنجایی که برنامه زنده بود، مجبور شد تاکسی را کنسل کند). علاوه براین برای یک روز در آخر هفته اتاقی در هتل پالم اسپرینگز (Palm Springs) رزرو کرد. گرچه ویو ممکن است جهشی اندک بعد از سیری به نظر برسد اما در صورت عملی شدن امکانات فراوانی می‌تواند برایمان به وجود آورد.
این نوع از کار کردن با کامپیوتر به صورت گفتاری و بدون مرز چیزی است که فیس بوک و مایکروسافت نیز از طریق چت ‌بات های خود به دنبالش هستند. تفاوت بزرگ ویو در اینست که در قالب دستیاری شخصی شده می‌تواند کنترل سایر نرم‌افزارها (و چت‌ بات های آن‌ها) را به‌ دست آورد. جستجو کردن تعداد زیادی نرم‌افزار بر روی گوشی به اندازه‌ی کافی دشواراست، حال تصور کنید که مجبور بودید تعداد زیادی چت ‌بات را به صورت دستی پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید.
تیمی که روی ویو کار می‌کند شخصی را برای مصاحبه‌های بعدی یا نسخه آزمایشی در نظر نگرفته است. اما قطعاً در ماه‌های آینده از آن‌ها چشم بر نمی‌داریم. چون چه کسی است که نخواهد دستیار هوش مصنوعی خودش را داشته باشد که واقعاً به کارش بیاید؟

برچسب هاVivvirtual assistant
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Lexus IS که بطور کامل از تکه های مقوا ساخته شد