تکنولوژی
الناز فرجی۴:۱۹ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

محققان دانشگاه cincinnati به تکنولوژی ای دست یافتند که میتواند با استفاده از نور طبیعی هزینه های انرژی را کم کنند . سیستم smartlight طوری طراحی شده که نور خورشید را به سمت اتاق های تاریک داخل ساختمان ها هدایت میکند.
 بدون اینکه نیاز به نصب یا سیم کشی تازه ،یا استفاده از کابل و مجرای هدایت وجود داشته باشد . همچنین نور را طوری مهار میکند تا انرژی، ذخیره شده و برای روز های ابری بتوان از آن استفاده کرد . در قلب این سیستم سلول های الکتروفلوئید وجود دارد که تنها چند میلیمتر هستند و پر از مایعاتی اند که به خوبی شیشه عمل میکنند و شاید حتی بهتر . سطح این مایع میتواند به راحتی دست کاری شود تا سلول ها را تبدیل به عدسی ها یا مشنور هایی کند تا بتوان نور خورشیدی که از آنها عبور میکند را کنترل کرد . این دست کاری توسط فتوولتائیک های داخل سلول ها انجام میشود و نیازمند نیروی 10000 تا 100000 برابر کمتر از لامپ های معمولی است .
این سلول ها در ردیفی باریک در قسمت بالایی پنجره قرار میگیرند و برای وارد کردن نور خورشید به سمت سقف استفاده میشوند تا نور را در گرداگرد اتاق پخش کنند . یا روی لوازم خاصی در فضایی کاری متمرکز میشوند یا در زیر سقف در طول اتاق پخش میشوند .
جیسون هایکنفلد که این سیستم را با آنتون هارفمن طراحی کرد میگوید " شما از فضایی استفاده میکنید که کاملا آماده است . حتی اگر من بخواهم به معماری موجود اضافه کنم ، فضا و توانایی لازم برای اینکار را دارم ، و بنابراین نیاز به یک چیز بزرگ و مکانیکی مانند یک موتور در گوشه ی دفتر ندارم که نور را هدایت کند . این درست مانند یک تکه شیشه است که ناگهان تغییر میکند . "
به جای همه ی این کلید های برق روی دیوار ،سیستم smartlight توسط یک برنامه گوشی کنترل میشود که به کاربران این امکان را میدهد تا تنظیمات نوریشان را انجام دهند و این سیستم هم به صورت خودکار نور اتاق را بر اساس تنظیمات انجام شده هماهنگ میکند . این تیم میگوید که چون سلول های تک قادر به عکس العمل در مقابل سطوح متغیر نور هستند ، سیستم smartlight میتواند نور دائم برای تمام روز  را فراهم کند . این سیستم از داده های مکانی گوشی استفاده میکند تا به صورت خودکار هنگامی که فرد وارد اتاق شده یا خارج میشود هماهنگ شود و یا با وسایل نوری دارای وای فای ارتباط برقرار میکند تا زمانی که شخص جایش را تغییر میدهد خودش هم تغییر کند . چون یک روز معمولی آفتابی میتواند نور اضافه ی زیادی به همراه داشته باشد، این سیستم میتواند آنها را به یک محل ذخیره و برداشت انرژی مرکزی در داخل ساختمان بفرستد تا  به نور الکتریکی در شب یا روزهای ابری نیرو دهد . این انرژی ذخیره شده همچنین میتواند برای کاربردهای الکتریکی دیگر به کار گرفته شود مانند گرما  و خنک کردن . گرچه آنها در حال حاضر در حال جمع آوری سرمایه و جلب نظر دولت و شرکای صنعتی برای آوردن این سیستم به بازار هستند ، اما هایکنفلد میگوید که بیشتر تکنولوژی لازم  تجاری کردن smartlight همین حالا هم موجود است .هایکنفلد میگوید " ما به دنبال سرمایه ای هستیم که یک برنامه ی با معنی بچینیم . تا حالا هم کارهای بسیاری انجام داده ایم . قدم بعدی ، قدمی سخت است . چطور میتوانیم این سیستم را وارد محصولات تجاری کنیم ؟ " هایکنفلد و هارفمن اخیرا مطلبی تحقیقاتی در مورد سیستم smartlight در تالار انرژی بین المللی casaclima در ایتالیا ارائه کرده اند .

برچسب هاSmartLight
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ساعت هوشمند جدید وکتور شاید هوشمند ترین نباشد اما عمر باتری 30 روزه اش این مشکل را جبران میکند