به گزارش فناوران، در نخستین سال فعالیت سامانهی همگرا، ۵۶ تیم و شرکت بازیسازی از حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در قالب سامانهی «همگرا» بهرهمند میشوند.
نشست خبری معرفی ساختار حمایتی همگرا روز گذشته در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد. حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد گفت: از این پس تمام حمایتهای بنیاد از بازیسازان در قالب ساختار همگرا انجام میشود. پیش از این حمایتها از صنعت بازیسازی بیشتر محصولمحور بوده است اما در ساختار همگرا، از تیمها و شرکتهای بازیسازی حمایت صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در همگرا از تیمها و شرکتهای بازیسازی که در ۴ سال گذشته حداقل یک پروژه منتشر شده داشته باشند حمایت خواهد شد گفت: در سال آینده بخشی نیز برای تیمهای بازی اولی نیز به این سامانه افزوده خواهد شد.
کریمی با بیان اینکه سازمانها و دستگاههای مختلف از صنعت بازیسازی حمایت میکنند گفت، به همین دلیل گاهی شاهدیم از یک بازی چند مجموعه حمایت میکنند اما یک بازی دیگر موفق به دریافت حمایت نمیشود. به همین دلیل از دستگاههای مختلف دعوت کردهایم حمایتهای خود را در قالب این سامانه ارایه کنند تا از همپوشانیها جلوگیری کنیم. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تخصیص وام وجوه اداره شده به بازیسازان از طریق این سامانه اظهار آمادگی کرده و نامهای نیز به معاونت علمی ریاست جمهوری برای همکاری در این زمینه ارسال کردهایم.
وی دربارهی انتشار شفاف اطلاعات سامانهی همگرا گفت: تصمیم گرفتهایم در سال نخست رتبهی شرکتها را منتشر نکنیم تا ناراحتی پیش نیاید. اما اسامی ارزیابان و حمایت هایی که از هر شرکت انجام میگیرد منتشر خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه هر رتبه، حجم مشخصی حمایت دریافت میکند گفت: هنوز میزان دقیق حمایت از هر رتبه مشخص نشده و با توجه به بودجهای که فراهم میشود تعیین خواهد شد. تاکنون یک میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشتهایم و امیدواریم حجم آن به دو میلیارد تومان برسد.
کریمی دربارهی نمایندهی بازیسازان در شورای نظارت بر سامانه همگرا گفت: بازیسازان یک تشکل صنفی ثبت شدهی مشخص ندارند. البته فعالیتهایی در سازمان نظام صنفی رایانهای و خانهی بازیسازان انجام شده است.
متین ایزدی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیها نیز گفت: سامانهی همگرا بر اساس مدلهای حمایتی بینالمللی مبتنی بر داستان موفقیت (success story) ایجاد شده و به همین دلیل شرط استفاده از حمایتهای آن هم داشتن یک یا دو بازی منتشر شده در ۴ سال گذشته است. البته ما پروتوتایپ بازی را نیز با شرایطی و با امتیاز کمتر پذیرفتهایم.
وی با بیان اینکه از اواخر شهریور فرایند ارزیابی آغاز شد گفت: این فرآیند به پایان رسیده و نتایج برای بازیسازان ایمیل شده است و آنها تا پایان این هفته نسبت به نتایج و رتبهبندیها فرصت اعتراض دارند.
ایزدی با بیان اینکه ۴ شاخص کلی در رتبهبندی بازیسازان در نظر گرفته شده است گفت: بحث اول کیفیت بازیهای ارایه شده است که ۴۹ درصد امتیازات را در بر میگیرد. شاخص توانمندی تیمها و شرکتها ۳۰ درصد امتیازات، شاخصهای فرهنگی ۱۰ درصد و شاخصهای همکاری شبکهای ۱۱ درصدد امتیازات را در بر گرفته است که این آخری به دلیل اینکه به تازگی همگرا تاسیس شده است، به همهی بازیسازان داده شد.
معاون حمایت بنیاد با بیان اینکه ۷۴ تیم و ۳۴ شرکت ثبت نام اولیه را در همگرا انجام دادند گفت: از این میان و با توجه به مدارک ارایه شده در مجموع ۵۶ متقاضی رتبهبندی شدند.
ایزدی با بیان اینکه بازیسازان در ۷ رده رتبهبندی شدند گفت: ۱۰ بازیساز ردهی غزال، ۲۱ بازیساز ردهی یوز، ۱۸ بازیساز ردهی هدیوش، ۶ بازیساز ردهی شیردال و یک بازیساز ردهی ققنوس را کسب کردند و هیچ گروهی موفق به حضور در دو ردهی هما و سیمرغ نشد.
وی ادامه داد: طبیعتا یک شرکت بزرگ بازیسازی حمایتی متفاوت از یک تیم تازهکار نیاز دارد و به همین دلیل این ردهبندیها انجام میشود. برای مثال تیمهای حاضر در سه ردهی ققنوس و هما و سیمرغ میتوانند از تسهیلات استفاده کنند اما تسهیلات به ردههای دیگر تعلق میگیرد.
معاون حمایت بنیاد دربارهی مدلهای حمایتی سامانهی همگرا گفت: تامین زیرساخت، تجهیزات، امکانات و محل استقرار، تسهیلات مالی و سرمایهگذاری، خدمات تست بازی، تبلیغات و بازاریابی و توسعهی بازار، تامین آموزش و ارتقای نیروی انسانی، پرداخت درصد تشویقی به ازای فروش بازیهای موفق و توسعه و تسریع فرایند رشد و ارتقا سرفصلهای این حمایت را تشکیل میدهند و هر بازیسازی با استفاده از اعتبار حمایتیاش بر اساس نیاز خود میتواند حمایت مدنظرش را انتخاب کند.
ایزدی گفت: این حمایتها از سوی بنیاد ملی بازیها، بخش خصوصی، نهادهای صنفی و دستگاههای دولتی ارایه میشود. برای مثال در بحث تبلیغات، تفاهمنامههایی با رسانههای تخصصی حوزهی IT امضا شده و در صورتی که بازیسازان این حمایت را برگزینند، بخشی از هزینهی تبلیغات را بنیاد به رسانه پرداخت میکند.
نشست خبری معرفی ساختار حمایتی همگرا روز گذشته در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد. حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد گفت: از این پس تمام حمایتهای بنیاد از بازیسازان در قالب ساختار همگرا انجام میشود. پیش از این حمایتها از صنعت بازیسازی بیشتر محصولمحور بوده است اما در ساختار همگرا، از تیمها و شرکتهای بازیسازی حمایت صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در همگرا از تیمها و شرکتهای بازیسازی که در ۴ سال گذشته حداقل یک پروژه منتشر شده داشته باشند حمایت خواهد شد گفت: در سال آینده بخشی نیز برای تیمهای بازی اولی نیز به این سامانه افزوده خواهد شد.
کریمی با بیان اینکه سازمانها و دستگاههای مختلف از صنعت بازیسازی حمایت میکنند گفت، به همین دلیل گاهی شاهدیم از یک بازی چند مجموعه حمایت میکنند اما یک بازی دیگر موفق به دریافت حمایت نمیشود. به همین دلیل از دستگاههای مختلف دعوت کردهایم حمایتهای خود را در قالب این سامانه ارایه کنند تا از همپوشانیها جلوگیری کنیم. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تخصیص وام وجوه اداره شده به بازیسازان از طریق این سامانه اظهار آمادگی کرده و نامهای نیز به معاونت علمی ریاست جمهوری برای همکاری در این زمینه ارسال کردهایم.
وی دربارهی انتشار شفاف اطلاعات سامانهی همگرا گفت: تصمیم گرفتهایم در سال نخست رتبهی شرکتها را منتشر نکنیم تا ناراحتی پیش نیاید. اما اسامی ارزیابان و حمایت هایی که از هر شرکت انجام میگیرد منتشر خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه هر رتبه، حجم مشخصی حمایت دریافت میکند گفت: هنوز میزان دقیق حمایت از هر رتبه مشخص نشده و با توجه به بودجهای که فراهم میشود تعیین خواهد شد. تاکنون یک میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشتهایم و امیدواریم حجم آن به دو میلیارد تومان برسد.
کریمی دربارهی نمایندهی بازیسازان در شورای نظارت بر سامانه همگرا گفت: بازیسازان یک تشکل صنفی ثبت شدهی مشخص ندارند. البته فعالیتهایی در سازمان نظام صنفی رایانهای و خانهی بازیسازان انجام شده است.
متین ایزدی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیها نیز گفت: سامانهی همگرا بر اساس مدلهای حمایتی بینالمللی مبتنی بر داستان موفقیت (success story) ایجاد شده و به همین دلیل شرط استفاده از حمایتهای آن هم داشتن یک یا دو بازی منتشر شده در ۴ سال گذشته است. البته ما پروتوتایپ بازی را نیز با شرایطی و با امتیاز کمتر پذیرفتهایم.
وی با بیان اینکه از اواخر شهریور فرایند ارزیابی آغاز شد گفت: این فرآیند به پایان رسیده و نتایج برای بازیسازان ایمیل شده است و آنها تا پایان این هفته نسبت به نتایج و رتبهبندیها فرصت اعتراض دارند.
ایزدی با بیان اینکه ۴ شاخص کلی در رتبهبندی بازیسازان در نظر گرفته شده است گفت: بحث اول کیفیت بازیهای ارایه شده است که ۴۹ درصد امتیازات را در بر میگیرد. شاخص توانمندی تیمها و شرکتها ۳۰ درصد امتیازات، شاخصهای فرهنگی ۱۰ درصد و شاخصهای همکاری شبکهای ۱۱ درصدد امتیازات را در بر گرفته است که این آخری به دلیل اینکه به تازگی همگرا تاسیس شده است، به همهی بازیسازان داده شد.
معاون حمایت بنیاد با بیان اینکه ۷۴ تیم و ۳۴ شرکت ثبت نام اولیه را در همگرا انجام دادند گفت: از این میان و با توجه به مدارک ارایه شده در مجموع ۵۶ متقاضی رتبهبندی شدند.
ایزدی با بیان اینکه بازیسازان در ۷ رده رتبهبندی شدند گفت: ۱۰ بازیساز ردهی غزال، ۲۱ بازیساز ردهی یوز، ۱۸ بازیساز ردهی هدیوش، ۶ بازیساز ردهی شیردال و یک بازیساز ردهی ققنوس را کسب کردند و هیچ گروهی موفق به حضور در دو ردهی هما و سیمرغ نشد.
وی ادامه داد: طبیعتا یک شرکت بزرگ بازیسازی حمایتی متفاوت از یک تیم تازهکار نیاز دارد و به همین دلیل این ردهبندیها انجام میشود. برای مثال تیمهای حاضر در سه ردهی ققنوس و هما و سیمرغ میتوانند از تسهیلات استفاده کنند اما تسهیلات به ردههای دیگر تعلق میگیرد.
معاون حمایت بنیاد دربارهی مدلهای حمایتی سامانهی همگرا گفت: تامین زیرساخت، تجهیزات، امکانات و محل استقرار، تسهیلات مالی و سرمایهگذاری، خدمات تست بازی، تبلیغات و بازاریابی و توسعهی بازار، تامین آموزش و ارتقای نیروی انسانی، پرداخت درصد تشویقی به ازای فروش بازیهای موفق و توسعه و تسریع فرایند رشد و ارتقا سرفصلهای این حمایت را تشکیل میدهند و هر بازیسازی با استفاده از اعتبار حمایتیاش بر اساس نیاز خود میتواند حمایت مدنظرش را انتخاب کند.
ایزدی گفت: این حمایتها از سوی بنیاد ملی بازیها، بخش خصوصی، نهادهای صنفی و دستگاههای دولتی ارایه میشود. برای مثال در بحث تبلیغات، تفاهمنامههایی با رسانههای تخصصی حوزهی IT امضا شده و در صورتی که بازیسازان این حمایت را برگزینند، بخشی از هزینهی تبلیغات را بنیاد به رسانه پرداخت میکند.