ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

به گزارش پیوست، قطار هر پنجشنبه یک افتتاح بزرگ دولت ۸ خرداد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. این وزارتخانه با برگزاری ویدئو کنفرانس از ۳ پروژه جدید شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه و بسته حمایتی خود از شرکت‌های استارت‌آپی که در دوران کرونا اسیب دیده‌اند رونمایی کرد. این رونمایی در حالی به صورت آنلاین و با حضور اکثر مدیران و معاونان وزارت ارتباطات و فعلان بخش خصوصی در بخش‌های مختلف کشور به نمایش گذاشت که پخش زنده آن بارها با اختلال، قطعی‌های مقطعی و کیفیت پایین نیز همراه شد. در بخش‌هایی از برنامه نیز به دلیل نرسیدن صدای رئیس جمهوری به مدیران آن سوی پلتفرم‌های دیجیتال در حال پخش کنفرانس، آنها یا نمی‌توانستند به سوالات حسن روحانی پاسخ دهند یا با تاخیر چند دقیقه‌ای متوجه نظرات رئیس جمهوری در مورد طرح‌های خود می‌شدند.
با این حال در این مراسم افتتاح مرکز داده ۴۰۷رکی  شرکت ایرانسل با حضور مدیرعامل این شرکت بیژن عباسی آرند در مرکز شادآباد افتتاح شد و نیز خدمات ابری شرکت اینترنتی آسیاتک با حضور محمدعلی یوسف‌زاده مدیرعامل این شرکت در برج میلاد افتتاح شد و در نهایت رونمایی از طرح حمایتی استارت آپ‌های آسیب‌دیده از کرونا و طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی»‌ با حضور امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در کلاه فرنگی افتتاح شد.
کرونا براساس آمارهای وزارت ارتباطات باعث ضررهای جبران ناپذیری به شرکت‌های استارت‌آپی شده که این خسارات از تعدیل نیرو گرفته تا بستن کسب‌وکار برای همیشه را در بر می‌گیرد. به همین بهانه وزارت ارتباطات امروز از بسته حمایتی ویژه‌ای رونمایی کرده که قرار است به ۵ هزار استارات‌آپ عضو طرح نوآفرین ۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص دهد. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم و در مقابل رئیس جمهوری در مورد جزئیات این بسته حمایتی گفت:‌«این بسته به صورت مشارکت بخش عمومی-خصوصی است که در آن خدمات توسط شرکت‌های بخش خصوصی، برای بخش نوپا و نوآور ارائه می‌شود؛ به نحوی که در حدود نیمی از هزینه‌ها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و نیمی نیز توسط دولت جبران می‌شود.»
به گفته او در این طرح شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات می‌توانند در یک بازار رقابتی به انتخاب تامین‌کننده خدمات خود باتوجه به خدماتی که روی نوآفرین موجود است اقدام کنند.
این لیست مبالغ نهایی تفاهم‌نامه‌ها شرکت‌های بخش خصوصی برای کمک به شرکت‌های استارت‌آپی براساس بسته حمایتی وزارت ارتباطات در  را نشان می‌دهد. هزینه دریافت این سرویس ها بر اساس اعتبار ۵۰ میلیون تومانی اختصاص یافته از سمت وزارت ارتباطات تامین می شود
به باور ناظمی به این ترتیب همکاری دولت نیز با گروه‌ها یا شرکت‌هایی خواهد بود که خدمت بهتری را ارائه می‌دهند؛ و هر فردی که خدمت خوبی ارائه ندهد به خودی خود از ارایه خدمات مبتنی بر اعتبار به استارتاپ‌های زیان‌دیده حذف می‌شوند.
ناظمی تاکید کرد: «براساس این بسته منابع حمایتی دولت به صورت بهینه هم به کسب‌وکارهای کوچکی که نیاز دارند، و هم به کسب‌وکارهای بزرگی که خدمت بهتر ارائه می‌دهند تخصیص می‌یابد.»
ناظمی اعلام  کرد که فهرست این خدمات و نحوه استفاده از آن در سایت Irannoafarin.ir آمده است و صورت آنلاین در همین مراسم پیامک و ایمیل دریافت این خدمت به کل ۵ هزار شرکت ثبت ‌نام‌کرده در طرح نوآفرین را ارسال می‌شود.
از جمله پروژه‌های دیگری که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم ویدئو کنفرانسی خود با رئیس جمهوری رونمایی کرد؛ طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی بود. آنطور که ناظمی در این مراسم گفت در حالی که در سال ۹۲ انحصار رسانه‌ای در دست رسانه‌های رسمی بود؛ امروز حدود ۱.۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود ۳ میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از سامانه‌های پخش ویدئو و تلویزیون اینترنتی را تجربه می‌کنند.
او با اعلام اینکه تولید محتوا یکی از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات است گفت: «تولید محتوا اصلی‌ترین چالش «شبکه ملی اطلاعات» است. ضعف در تولید محتواهای جذاب و تمایل به انحصارگری باعث شده است که سهم ترافیک داخل به اندازه‌ای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. هم‌اکنون نیز حدود ۴۰ درصد  از ترافیک مورد استفاده کاربران، از جنس ترافیک داخلی است و بخش عمده‌ای از آن متعلق به همین سامانه‌ها است؛ و زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف شهروندان تهیه شده است.»
او با اشاره به سهم کشورهای دیگر در تولید محتوای دیجیتال ادامه داد: «در حالی که در کشورهای توسعه‌ یافته ۷۰ درصد از ترافیک ملی در زمان پیک مربوط به حوزه پخش ویدئو و موسیقی است؛ اما سنگ‌اندازی‌های عرصه تولید محتوا نه تنها منجر به عدم تحقق پتانسیل‌های این حوزه شده است؛ بلکه بر اندازه بازار اقتصاد دیجیتال نیز تاثیر منفی گذاشته است؛ و صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت توسط بخش خصوصی را کاهش داده است.»
بر اساس اظهارات او اکنون ماهیانه حدود ۷ میلیارد دقیقه از سرگرمی شهروندان ایرانی از طریق سامانه‌های موجود پاسخ داده می‌شود؛ ناظمی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی تا انتهای سال این رقم با رشد ۱۰۰درصدی روبه رو شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه