موبایل و تبلت
مصطفی طبری۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴ جمعه ۲۴ مهر

اگر قصد خرید یک تبلت سرفیس را داشته باشید، مایکروسافت امسال کار شما را برای تصمیم گیری بسیار سخت کرده است. بیایید با هم مشخصات و ویژگی های دو پرچمدار جدید مایکروسافت سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک را مقایسه کنیم.

ابعاد


سرفیس بوک جدید 15 درصد بلندتر و 7 درصد عریض تر از سرفیس پرو 4 می باشد.
ضخامتی که برای سرفیس پرو 4 در عکس بالا می بینید بدون اتصال صفحه کلید می باشد. با نصب کیبورد ضخامت به 13.2 میلی متر(برای تایپ کاور مجهز به حسگر اثر انگشت) و یا 13.4 میلی متر (برای تایپ کاور استاندارد) افزایش می یابد.
همچنین ضخامت سرفیس بوک به علت تاشدن صفحه کلید و ایجاد یک فاصله بین نمایشگر و صفحه کلید، بصورت بازه ای ارائه شده است.

وزن(حداقل)


وقتی تایپ کاور مجهز به حسگر اثرانگشت را به سرفیس پرو 4 اضافه کنید، وزن آن 31 درصد سبکتر از سرفیس بوک محسوب می شود.
توجه داشته باشید که اینها حداقل وزن هستند و در سرفیس پرو 4 مجهز به پردازنده Core M و سرفیس بوک بدون کارت گرافیک اختصاصی اندازه گیری شده اند. سرفیس پرو 4 مجهز به Core i5 یا i7 حدوداً 2 درصد یا 20 گرم سنگین تر از مدل پایه هستند. سرفیس بوک نیز با گرافیک اختصاصی 4 درصد یا حدود 64 گرم از مدل های پایه سنگین تر محسوب می شوند.
همچنین اگر از تایپ کاور استاندارد بر روی سرفیس پرو 4 استفاده کنید، وزن کلی آن 25 گرم دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

کیفیت ساخت


هر دو دستگاه از بدنه منیزیمی بهره می برند اما در سرفیس بوک تمام قسمت ها از این آلیاژ ساخته شده است. سرفیس پرو 4 فقط تبلت از منیزیم بوده و صفحه کلید از جنس پلاستیک و متریالی نرم و پارچه ای مانند تولید شده است.

تبلت جداشدنی


اگر با محصولات خانواده سرفیس مایکروسافت آشنایی داشته باشید می دانید که سرفیس پرو 4 در واقع یک تبلت است که بصورت اختیاری(هر چند واجب است) می توانید صفحه کلید هم به آن متصل کنید.
سرفیس بوک جدید اما بیشتر شبیه به یک لپ تاپ است، ولی مایکروسافت باز هم امکان جدا کردن صفحه نمایش را میسر کرده و آن را Clipboard Mode نامیده است. بنظر می رسد مایکروسافت تمایلی به استفاده از واژه تبلت یا دستگاه 2 در 1 نداشته و قصد دارد سرفیس بوک را به نوعی یک لپ تاپ معرفی کند. البته اگر مدل های مجهز به گرافیک اختصاصی را تهیه کنید، در حالت Clipboard قدرتی در حد یک لپ تاپ را در اختیار خواهید داشت.

جنس تاچ پد


شاید این بخش یکی از مهمترین تغییرات در سرفیس جدید باشد. تاچ پد در هر دو مدل از جنس شیشه بوده و ابعاد بزرگتری دارند.
رنگ های موجود شما می توانید رنگ سرفیس پرو 4 را مطابق با رنگ صفحه کلید دلخواهتان سفارشی کنید، اما بصورت پیش فرض هر دو دستگاه در رنگ نقره ای عرضه می شوند.

ابعاد نمایشگر


نمایشگر سرفیس بوک حدوداً 21 درصد بزرگتر از نمایشگر 12.3 اینچی سرفیس پرو 4 می باشد.

وضوح نمایشگر



هر دو دستگاه از نمایشگری واضح و شفاف با تراکم پیکسلی 267 PPI بهره می برند.

صفحه لمسی


سرفیس های جدید از صفحه نمایش لمسی بهره می برند.

قلم


هر دو تبلت سرفیس برخلاف آیپد پرو، به همراه قلم عرضه می شوند.

قابلیت تشخیص چهره


هر دو دستگاه از قابلیت Hello ویندوز 10 به منظور هویت سنجی از طریق تشخیص چهره بهره می برند.

قابلیت تشخیص اثرانگشت


اگر فناوری تشخیص اثرانگشت برایتان مهم است می توانید یک تایپ کاور 30 دلار گران تر را برای سرفیس پرو 4 خود خریداری کنید و از ویژگی Hello ویندوز بهره ببرید.

پردازنده


امکان انتخاب پردازنده های مختلف برای هر دو دستگاه وجود دارد. ارزان ترین گزینه سرفیس پرو 4 با Core m3 است. در واقع این تنها کانفیگی است که از فن برخوردار نیست.
اما اگر مدل های مجهز به پردازنده های Core M را تهیه کنید، افزایش عملکرد محسوسی را شاهد خواهد بود. این کانفیگ در مدل های متوسط سرقیس پرو 4 و ابتدایی سرفیس بوک(هر دو با پردازنده Core i5) قابل خرید است.
مایکروسافت هنوز در مورد سرعت هسته پردازنده های مختلف حرفی نزده است.

گرافیک


تا الان عادت داشتیم سرفیس ها را با گراقیک مجتمع ببینیم، اما اگر با هزینه کردن جهت خرید مدل های بالاتر سرفیس بوک را ندارید، می توانید از کارت گرافیک اختصاصی انویدیا جی فورس که درون صفحه کلید قرار گرفته اند، بهره مند شوید.
هنوز نمی دانیم بطور دقیق کدام مدل از کارت های GeForce در سرفیس بوک به کار رفته است. همچنین باید توجه داشته باشید وقتی صفحه نمایش را از صفحه کلید جدا می کنید، بطور موقتی کارت گرافیک اختصاصی را از دست خواهید داد.
هنوز زود است بخواهیم در مورد عملکرد این کارت های گرافیک در زمینه بازی نظر بدهیم، اما بدون شک قدرت مناسبی را برای کارهای عادی و متوسط ارائه می کنند.

رم


ارزان ترین مدل های سرفیس پرو 4 از چهار گیگابایت رم بهره می برند، اما با هزینه بیشتر می توانید این میزان را دو برابر کنید.

باتری


به گفته مایکروسافت شما می توانید تا سه ساعت ویدیو بر روی سرفیس بوک تماشا کنید.
توجه کنید که این تخمین بر اساس کانفیگ Core i5 و 8 گیگابایت رم در هر دو مدل صورت گرفته است.

حافظه ذخیره سازی


باتوجه به قیمت، کمی ناامید کننده است که مدل های ارزان قیمت سرفیس بوک حافظه داخلی بالاتر از 128 گیگابایت را ارائه نمی دهند.
تمامی مدل ها از SSD بهره می برند و خبری از هارد دیسک یا هاردهای هیبریدی نیست.

کارت حافظه SD


سرفیس پرو 4 به شما اجازه می دهد حافظه داخلی را با استفاده از کارت های microSD افزایش دهید. در مدل سرفیس بوک این کار با کارت های بزرگتر SD قابل انجام است.

پورت های USB


سرفیس بوک از دو پورت و سرفیس پرو 4 تنها از یک پورت بهره می برد.
مایکروسافت متاسفانه در مدل های جدید از پورت USB Type C استفاده نکرده است. اگرچه در حال حاضر لوازم مجهز به این پورت را خیلی در بازار نمی بینید، اما طی چند سال آینده قطعاً این شرایط تغییر خواهد کرد.

خروجی ویدیو


هر دو سرفیس از پورت های Mini DisplayPorts بهره می برند تا بتوان آنها را به مانیتورهای خارجی متصل کرد و در واقع یک کامپیوتر دسکتاپ داشت.

دوربین


عکاسی هیچگاه بخش بزرگی از این دو دستگاه را تشکیل نداده است، اما کارهایی مانند چت تصویری و تشخیص چهره بدون مشکل قابل انجام هستند.

نرم افزار


هر دو دستگاه به همراه ویندوز 10 عرضه می شوند.

تاریخ عرضه


سرفیس های جدید هفته گذشته بصورت پیش سفارش ارائه شدند و عرضه عمومی آنها از 26 اکتبر صورت خواهد گرفت.

قیمت


اگر مدل پایه سرفیس پرو 4 را به همراه تایپ کاور استاندارد در نظر بگیریم، مدل پایه سرفیس بوک 470 دلار گران تر است.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تبلتSurface Pro 4 ؛ تاریخ عرضه، اخبار و ویژگی ها