ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

به گزارش پیوست، تحلیل داده‌های تاریک، وضعیت سازمان‌ها را از نظر رشد و بهره‌وری، متحول می‌کند. بر اساس گزارش IDC (شرکت ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و رویدادهای فناوری اطلاعات) سازمان‌هایی که همه داده‌های موجود را تحلیل می‌کنند و اطلاعات کاربردی را از آنها به دست می‌آورند، بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار افزایش بهره‌وری نسبت به آن دسته از همتایان خود کسب خواهند کرد که داده‌ها را تحلیل نمی‌کنند.
تا امروز شرکت‌ها فقط بخش کوچکی از جهان دیجیتالی را به خاطر ارزش تحلیلی آن بررسی کرده‌اند. IDC تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۷ درصد از جهان دیجیتالی شامل داده‌هایی خواهد بود که در صورت تحلیل، اطلاعات ارزشمندی ارائه خواهند داد.
در عصر فناوری، داده به منزله پول است. اطلاعات خام تولیدشده در حجم‌های زیاد که از طریق رسانه‌های اجتماعی، سیستم‌های تراکنشی، موتورهای جست‌وجو و تکنولوژی‌های بی‌شمار دیگر مدفون شده و بعد از تحلیل، آشکار می‌شود، می‌تواند فرضیه‌هایی برای تصمیم‌گیری و ایجاد مسیرهای جدید در آینده ارائه دهد.
تا همین اواخر رویکرد منفعلانه به تحلیل و داده اقدامی رایج بود. سازمان‌ها با هدف ارائه گزارش، از قابلیت‌های تحلیل برای محدود کردن نمونه‌های داده ساختاریافته استفاده می‌کردند. اما مسائل مربوط به کیفیت در زمینه داده‌ها و ناتوانی در زمینه یکپارچه‌سازی داده‌ها در سیستم‌های سازمانی، منجر به ایجاد بینش‌هایی می‌شد که در بهترین حالت محدود و در بدترین حالت گمراه‌کننده بودند.
امروزه مدیران ارشد اطلاعات از ابزارهای مختلف مثل یادگیری ماشین، بصری‌سازی، پردازش زبان طبیعی و تحلیل‌های شناختی برای پاسخ دادن به سوالات و شناسایی بینش‌ها و الگوهای ارزشمند استفاده می‌کنند؛ کاری که چند سال قبل غیرممکن به نظر می‌آمد؛ اما امروزه تحلیل بر حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری غلبه دارد.
تحلیل تاریک در درجه اول روی داده‌های خام مبتنی بر متن تمرکز دارد که تحلیل نشده‌‌اند و تاکید آنها بر داده‌های غیرساختاریافته یا ساختارنیافته است که امکان دارد شامل چیزهایی مانند پیام‌های متنی، اسناد، ایمیل، فایل‌های صوتی و ویدئویی و تصاویر باشد. بررسی‌های تحلیل تاریک همچنین وب عمیق، وب پنهان یا deep web را هدف قرار می‌دهد که هر چیز آنلاینی را در بر می‌گیرد که توسط موتورهای جست‌وجو نشان داده نمی‌شود؛ از جمله مجموعه‌ای از سایت‌های غیرقابل دسترس و ناشناس که با عنوان دارک‌وب یا وب تاریک شناخته می‌شوند. مصاحبه دقیق اندازه وب پنهان غیرممکن است؛ اما برخی تحمین می‌زنند وب تاریک ۵۰۰ برابر بزرگ‌تر از وب آشکار یا surface web است که اکثر مردم به طور روزانه از آن استفاده می‌کنند.
در فضای کسب‌وکار که داده به عنوان منبع مالی، مساله‌ای رقابتی است، منابع بزرگ بررسی‌نشده بسیاری وجود دارد. علاوه بر این، با گسترش بیشتر اینترنت اشیا، شاهد رشد انفجاری داده خواهیم بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه