تکنولوژی
الناز فرجی۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

برای بیشتر مردم روتر وای فای مانند یک چرخ دوار رونکو است : تنظیمش میکنید و یادتان میرود. این جعبه های شبکه ی اینترنت بد ترکیب یک کار دارند : یا به ما وای فای میدهند یا ما بسیار وحشت میکنیم ( که منظره ی قشنگی ندارد ) . زمانی که گوگل روتر وای فای جدیدش را معرفی کرد ، که آن هاب نام داشت و توسط تی پی لینک طراحی شده بود، من سریعا جنبیدم و یک نماینده ی mashable را قانع کردم تا سفارشش را برای دستگاه 199 دلاری کنسل کرده و پولش را ذخیره کند . و بعد آن هاب برای آزمایش رسید و من با قول هایش درباره ی وای فای بهتر و سریع تر و نرم افزار های هوشمندانه اش نرم شدم و همینطور تنظیم و نصب خیلی آسانش با یک اپلیکیشن .


هنوز تعجب میکردم که چه کسی حاضر است 200 دلار برای یک روتر وای فای گوگل پول بپردازد؟ شاید همان دسته خریدارانی که حاضرند 200 دلار برای airport extreme اپل بپردازند . همچنین  آن هاب بسیار سریع فروش رفت ، بنابراین اشخاص زیادی علاقه مندند . این روتر آنهاب گوگل وای فای خانه ی شما را سریع تر و مطمئن تر میکند .  آنهاب یک گجت ساده ی لوله شکل است و همانطور که در unboxing ام گفتم مرا یاد amazon echo میاندازد، درست  حلقه ی سبک بالایش . طوری طراحی شده که در خانه ی شما جلوه ی خوبی داشته باشد بر خلاف هیولاهای دیگر بیسیم . یک اسپیکر 3 وات در بالایش قرار دارد اما نمیتوان از آن برای پخش موزیک استفاده کرد . همچنی میکروفونی ندارد بنابراین شما نمیتواند با آن حرف بزنید. البته اصلا اینگونه نیست که بخواهید با روترتان حرف بزنید.


این روتر در رنگ های مشکی یا آبی نیلگون می آید و گوگل میگوید که طراحی شده تا در وسط خانه ی شما قرار گیرد تا 13 آنتنش وای فای را در همه ی جهت پخش کنند . اما من فکر نکنم چنین اتفاقی بیفتد. نه تنها نیروی کابل 5 فیت درازا دارد، بلکه آنهاب نیاز دارد تا به مودم شما وصل شود به این معنی که نیاز دارد تا به یک کابل خروجی هم محور وصل شود ، که به دلیل نا معلومی همیشه در بدترین جای ممکن است مثلا در کمد یا کنار در .

اپلیکیشن هوشمند

اگر نست کم به من چیزی یاد داده باشد آن این است که نصبی سریع و آسان و ساده بودن کار برای کاربر ارزش پرداخت را دارد .زمان کمتری را صرف پیدا کردن مشکل و زمان بیشتری را صرف کارهای مهم تر مانند تماشای سریال بازی تاج و تخت میکنید . تنظیم و نصب یک روتر وای فای معمولی تجربه ی جالبی نیست . ( مگر اینکه یکی از افراد IT باشید ) . اگر ندانید که چه میکنید و تجربه ی کمی از تنظیم و راه اندازی شبکه ی وای فای دارید ؛ سروکله زدن با درگاه ها، کانال ها ، پروکسی ها و حرف نامفهوم HTTP://192.168.1.1 مانند دندان کشیدن میماند .


آنهاب از رابطه ی  جستجوگری (browser) برای اپلیکیشن آماده اش برای iOS7 و بالاتر و اندروید 4 و بالاتر ، اجتناب میکند . فقط آنهاب را به یک پریز وصل کن و کابل اترنت را به مودم ات وصل کن و دستور العمل های اپلیکیشن را دنبال کن و در چند دقیقه شما یک شبکه ی وای فای در حال کار کردن دارید. همه چیز با این اپلیکیشن تحت کنترل است که خیلی بیشتر از وسیله ای برای تنظیم و نصب آنهاب است. با این برنامه شما میتوانید به تنظیمات پیشرفته تر شبکه (DNS,WAN,PPPoE) ، حمل درگاه و کارهای از نظر ذهنی پیچیده ی دیگری دسترسی خواهید داشت . و میتوانید شبکه و سرعت را چک کنید . قدرت این اپلیکیشن ترکیب کلی بصری اش است. یک پنجره ی دید کلی به شما وضعیت شبکه ی وای فای را با زبان انسانی شبیه به این میگوید :

نه شبیه این :

حلقه ی روشن قسمت بالایی کار را آسان میکند تا بفهمید وضعیت آنهاب چیست (دیگرنور چشمک زنی در کار نیست ):  چراغی برای " احتیاج به وصل شدن " ، آبی برای " آماده ی نصب شدن " و سبز برای فعال بودن و نارنجی برای آفلاین یا خطای دیگر نیست . ضربه زدن بر قسمت برآمادگی دستگاه به شما نشان میدهد که کدام دستگاه ها به شبکه ی وای فای متصل اند و چه مقدار داده در همان زمان توسط دستگاه ها در حال استفاده است. اگر کسی در حال دانلود یک فایل پر حجم باشد یا اگر مشکوکید که کسی در حال بهره برداری مجانی از شبکه ی شما است میتوانید نظارت کنید .
در گوشه ی پایین سمت راست یک آیکن سبز وجود دارد که به شکل ستاره ای در یک مانیتور کامپیوتر است. در اینجا میتوانید دستگاه ها را برای یک دو یا چهار ساعت اولیوت بندی کنید . برای مثال اگر در تلوزیون اپل ام در حال تماشیای نتفلیکس هستم و خواهان یک تجربه ی پخش آرام ام میتوانیم آن را برای اجرای بهتر و بافرینگ کمتر تنظیم کنم  بنابراین نکته ی منفی این خواهد بود که تمام دستگاه های دیگر در آن شبکه ی وای فای عملکرد کند تری خواهند داشت. معمولا من مجبورم هنگام پخش یک ویدئو در تلوزیونم ، وای فای تمام دستگاه های دیگر را خاموش کنم. اولویت بندی کردن یک دستگاه به نظر میرسد که کانکشن وای فای را مطمئن تر و سریع تر میکند . توجه کردم که ویدئو های یوتیوب زمانی که مکبوکم اولویت بندی شده بود سریع تر از زمانی که الویت بندی نشده بود بارگذاری میشد. در حالیکه دستگاه های دیگر به شبکه وصل بودند و داده ها را دریافت میکردند.


سریع تر و مطمئن تر

با 200 دلار ، آنهاب چیزی بیشتر از تنها یک تجربه ی نصب آسان برای ارائه داشت. آنهاب یک سیلندر نیرو است.  با یک پردازشگر دو هسته ای 1.4 GHz نیرو میگیرد ، 1 گیگابایت رم دارد و 4 گیگابایت ذخیره ی داخلی اما هیچ کدام از این ویژگی ها اهمیتی برای بیشتر مردم ندارد . چیزی که مهم است 13 آنتن داخل است که طراحی شده اند تا وای فای را به همه ی جهات بفرستند و پوشش بهتری را فراهم کنند . 6 تا از آنتن ها 2.4 GHz (802,11 b/g/n) اند و 6 تا ی دیگر 5( 802,11a/n/ac) و آخرین آنها یک آنتن AUX و رادیو است که به صورت خودکار دنبال آخرین کانال پر شده هر 5 دقیقه میگردد و به آن را سوئیچ میکند تا عملکرد وای فای شما همیشه در بهترین  حالت باشد .

نقد گوگل آنهاب

پخش وای فای

این روتر وای فای آنهاب گوگل یک روتر معمولی نیست . این یک روتر خوش ترکیب با نصب آسان و اپلیکیشن و 13 آنتن هوشمند است که به صورت خودکار بین کانال ها تعویض میشود تا به شما بهترین پوشش و عملکرد وای فای را بدهد . آنهاب در رده ی اول بیسیم هایی که دکمه شان در بالا است قرار گرفته، خودکار است و بسیار شگفت انگیز . من در یک آپارتمان زندگی میکنم و در ساعات خاصی مثلا شام زمانی که تمام ساختمان در حال وصل شدن به دستگاه اشانند ، دخالت ها و قطعی زیاد به وجود میاید .
در خانه من از یک مودم وای فای arris/motorola SURFboard SBG6580 استفاده میکنم که time warner cable پیشنهاد کردند اگر نمیخواهم پول کرایه شان را بپردازم بخرمش . من سال گذشته 100با دلار خریدمش اما خیلی مطمئن نیست. من دائم باید به تنظیمات روتر رفته و از کانال 6  ( اولویت بیشتر روتر ها ) به یکی دیگر تغییر دهم . و حتی در آن زمان تشخیص دهنده ی روتر میگوید که دخالت ها و گیر ها شدید اند . من تلاش کردم تا به باند 5GHz تغییر دهم ، تا گیر ها کمتر شوند اما هرگز بهتر نمیشود چون احتمالا همه تلاش میکنند همان کار را کنند . برای اینکه امتحان کنم که آیا آنهاب واقعا به من اتصال بهتری میدهد یا نه آی فون 5 قدیمی ام را بیرون آوردم که تنها توانایی وای فای 802,11 n را داشت و نه استاندارد جدید 802.11 ac ( بنابراین تقویت سرعت غیر منصفانه ای وجود ندارد ) و از اپلیکیشن تست سرعت اوکلا استفاده کردن تا روتر موتورلا و آن هاب را مقایسه و امتحان کنم . من به time warner cable برای دانلود 50 مگابیت در ثانیه و 5 mbps آپلود پول میپردازم و وقتی پول میپردازم بهتر عمل میکند .
در طول VMA روز یکشنبه بعد از ساعت 9:30 شب ( آغاز و عالی برای جمع شدگی و گیر وای فای ) من 3.55 mbps دانلود و 0,85 برای آپلود ( میانگین 3 آزمایش) بر روی روتر وای فای موتورلا داشتم . به عبارت دیگر ، عملکرد افتضاح . وقتی به آنهاب تغییر دادم ، کانال هوشمندش به من وای فای خیلی بهتری داد . من میانگین 40.80 mbps دانلود و 1.50 آپلود داشتم . سرعت آپلود اصلا مرا آزار نمیدهد اما واضح است که سرعت دانلود خیلی مهم است . چون شما برای بارگذاری هر چیزی در اینترنت به آن نیاز دارید .
روتر وای فای گوگل حقه های بیشتری با تکنولوژی بالاتر دارد : تا سرعت 1900 mbpd وای فای را پشتیبانی میکند و چند پروتکل بیسیم دیگر برای اینترنت چیزها . شامل 802,15,4 , weave و bluetooth smart ready اما من قادر به آزمایش هیچ کدام نبودم . حتی به روز رسانی نرم افزار ها خودکارند . البته هیچ به روز رسانی ای برای اجرا در حین نقد من نبود اما حتی اگر بود، من احتمالا توجه نکردم چون در پس زمینه اتفاق میافتاد .

حق مصرف برای راحتی

میدانم که نظرم عوض شده و نماینده مان احتمالا پشیمان است که سفارش اش را کنسل کرده اما  آنهاب واقعا محصول فوق العاده ای است.  من کاملا با  ایده ی آنهاب موافق ام اما 200 دلار قیمت هنوز کمی برای هضمش سخت است. این مساله هم وجود دارد که این روتر تنها یک درگاه آزاد برای اترنت دارد تا به وسایل شبکه ی دیگه وصل شود . در مقایسه با دیگر روتر ها در این رنج قیمت و حتی کمتر حداقل باید 3 درگاه اترنت وجود داشته باشد.
قیمت 200 دلاری ممکن است برای روتر وای فای یک سراشیبی محسوب شود مخصوصا اگر از روتری که آی اس پی خودتان فراهم میکند راضی باشید . اما این همه ی چیزی نیست که میگیرید . آن هاب همچنین عملکرد نیرومندی دارد ، همینطور ذخیره و اسپیکر . حدس میزنم که آنهاب مرکز فعالیت خانه ی هوشمند گوگل و  یا اینترنت چیزها میشود . شبکه ی بیسیمی که دستگاه های nest آینده و بیشتر را به هم پیوند میزند . هنوز اگر به راحتی و آسانی کار اهمیت میدهید از گرفتن آنهاب پشیمان نخواهید شد . اما اگر بودجه تان محدود است و میخواهید با آدرس های آی پی سرو کله بزنید و چند لحظه ی مو کشیدنی در هنگام نصب و عیب فنی بعدها داشته باشد میتوانید یک معامله ی قابل پرداخت تر با پول کمتر داشته باشید.
با همه ی چیزهایی که گفته شد ، آن هاب تی پی لینک تنها گزینه ای نیست که گوگل قصد فروشش را دارد . asus هم قصد دارد سال بعد یک روتر گوگل منتشر کند که امیدوارم همین نوع را با قیمت کمتری بیرون دهد . یک روتر آنهاب 100 دلاری به نظر من معقول است. آنهاب به عنوان یک محصول عالی است اما پیش بینی میکنم که بزرگترین مانع قبل از خرید چنین فکری باشد که بیشتر مردم دارند که آیا من در مورد اتصال اینترنتم به گوگل اعتماد دارم؟ گویی فکر آن را هم کرده اند .

آنهاب گوگل

نکات مثبت : نصب آسان ، عملکرد وای فای قوی ، نظارت درست زمان با اپلیکیشن ، حالت اولویت برای پخش عالی ویدئو
نکات منفی : گران ، تنها یک درگاه اترنت لن دارد ، کابل پاور خیلی کوتاه است

در آخر : آنهاب گوگل برای نصب بسیار آسان است و به شما با نرم افزار های هوشمند وای فای مطمئن میدهد .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

سرویس جدید گوگل با نام Project Fi معرفی شد