ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

محمد خوانساری، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به قلم خود برنامه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را اینگونه شرح داد:
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایفاگر نقش بازوی مشورتی وزارت ارتباطات در تصمیم‌گیری‌های مهم و کلیدی است. رصد و پایش فناوری‌های نو در حوزه‌ی فاوا و توسعه‌ی دانش، بومی‌سازی، ترویج و توسعه‌ی این فناوری‌های راهبردی نیز از دیگر ماموریت‌های این پژوهشگاه به شمار می‌آید.
تدوین نقشه‌ی راه فناوری که در سند بخشی برنامه‌ی ششم توسعه ذکر شده است، در سال گذشته مشخص کرد که سالانه بر اساس چه فناوری‌هایی در دنیا بهتر است برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. نهایتا در سال جاری به این نتیجه رسیدیم که تمرکز ما می‌باید بر پنج حوزه‌ی کلیدی «اینترنت چیزها»، «جویشگر بومی»، «نسل پنجم ارتباطات 5G»، «رایانش ابری»، «داده‌های عظیم (Big Data)» و «فناوری‌های رادیویی»، با تاکید بر مقولات بومی‌سازی و ماموریت‌های پژوهشی در این زمینه صورت گیرد.
همچنین پروژه‌های مشترکی با اپراتورهای تلفن تعریف شده که حرکت‌هایی در این زمینه با تاکید بر موضوع 5G که امکان سرمایه‌گذاری آن در آینده به طرز ویژه‌ای میسر است، آغاز شده است. در این راستا، افق اصلی و بلند مدت همکاری ما با اپراتورها، در حوزه‌ی خدمات و محصولات مخابراتی در حوزه‌ی 5G است.
با توجه به نیاز پژوهشگاه در جهت تقویت همکاری‌های خود با دانشگاه‌ها و بخش خصوصی، این موضوع از سال گذشته شروع شده که در سال جاری نیز خواهان تقویت آن هستیم.
موضوع دیگر مورد توجه ما بحث تجاری‌سازی پژوهش است. در این ارتباط ضروری است مسیرهای سریع‌تری برای رسیدن به بازار و تجاری‌سازی یافته شود که این موضوع در قالب مشارکت با بخش خصوصی در تولید و بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی و ایجاد مرکز نوآوری، مرکز رشد وابسته به پژوهشگاه و پارک تخصصی فاوا انجام پذیر است.
ضمنا در این پژوهشگاه فرآیندهایی نیز برای تحقق این موارد تعریف شده که انشاءالله به سمت عملیاتی شدن سوق پیدا کنند.

 محمد خوانساری 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه