گوناگون
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

رگولاتور رقابت استرالیا از تدوین پیش‌نویس دستورالعملی خبر داده که براساس آن برای نخستین بار در جهان گوگل و فیس‌بوک را به پرداخت هزینه بابت محتواهای خبری مجبور خواهد کرد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، با تصویب این دستورالعمل، استرالیا اولین کشور در جهان خواهد بود که گوگل و فیس‌بوک را مجبور به پرداخت هزینه بابت محتوای خبری خواهد کرد و در واقع شروع مقررات‌گذاری بیشتر برای پلتفرم‌های دیجیتالی خواهد بود.
دولت استرالیا اعلام کرده است که غول‌های فناوری در صنعت رسانه قدرت بسیار زیادی به دست آورده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که تهدیدی بالقوه برای دولت‌های با عملکرد مطلوب در دموکراسی محسوب می‌شوند.
بر اساس این قانون، اگر گوگل و فیس‌بوک  با رسانه‌های استرالیا به توافق تجاری نرسند، مشمول داوری اجباری در قیمت‌گذاری خواهند شد.
رود سیمس، رئیس کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا در این باره گفتته است: این مقررات‌گذاری یک مسیر است و اگر در هر جایی ببینیم قدرت مسلط در بازار وجود دارد، مشمول این قانون خواهد بود.
گفتنی است، هر یک از پلتفرم‌های دیجیتالی که به این قانون جدید استرالیا تمکین نکنند، 7.7 میلیون دلار جریمه خواهند شد.
در این میان، رسانه‌های استرالیایی انتقاداتی به آن دارند و معتقدند به دلیل عدم فراگیری آن به اینستاگرام یوتیوب دچار ضعف‌ است.
این دستورالعمل از حمایت وسیع سیاست‌مداران استرالیا برخوردار است و اوایل سال جاری در پارلمان این کشور به رای گذاشته خواهد شد.
ایده نگارش آن نیز از سوی یکی از اعضای کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا پس از آنکه متوجه شد بابت هر تبلیغ آنلاین 100 دلار استرالیا پرداخت می‌شود و گوگل 53 دلار، فیس‌بوک 28 دلار و دیگر شرکت‌های رسانه‌ای 19 دلار سهم می‌برند، مطرح شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه