ایران و جهان
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه ی بودجه ی پیشنهادی سال ۹۷ حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، از کاهش درآمد حاصل از فعالیت‌های مرتبط با بخش ICT در سال آینده خبر داد.
به گزارش مهر، دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس، کلیات لایحه ی بودجه ی پیشنهادی دولت برای سال ۹۷ را در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مورد تحلیل و بررسی قرار دارد.
بر اساس اعلام این مرکز در لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷، درآمد حاصل از فعالیت‌های مرتبط با همه ی بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی‌ شده است که این رقم نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کاهش ۷ دهم درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که درآمدهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فاصله ی مهر و موم‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ همواره دارای رشد صعودی بوده اما در لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ یک‌باره کاهش داشته است.
از سوی دیگر، جمع اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون بودجه ی سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶ درصد کاهش داشته و به رقم ۱۰۰.۰۲۳ میلیارد ریال رسیده است. این رقم ۲.۷ درصد از جمع کل اعتبارات عمومی کشور است.
در همین حال بیش از ۶۷ درصد اعتبارات فاوای لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ در قالب ردیف‌های متفرقه (اعم از ردیف‌های انتقال‌یافته به جداول ۷ و ۱۰ و ردیف‌های متفرقه اصلی) است و فاقد هرگونه برنامه، فعالیت و کمیت‌های پایه‌ای نظیر زمان شروع و پایان و نوع خروجی است که نظارت بر آن‌ها را مشکل می‌کند.
در لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ بخشی از اعتبارات متفرقه به جدول ۷-۲ با عنوان «اعتبارات متفرقه انتقال‌یافته به جدول ۷ و ۱۰ ماده‌واحده» منتقل شدند.
این اعتبارات در کنار اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها ذکر شده‌اند اما مجموع اعتبارات متفرقه در یک ردیف برنامه‌ای با اعتبارات متفرقه ی ذکر شده در جدول ۷-۲ باهم ارتباطی ندارند. به‌ این‌ ترتیب اعتبارات متفرقه در سال جاری همچنان با عدم شفافیت همراه هستند.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تعداد ۶ بند از تبصره‌های ماده‌واحده ی لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ کل کشور به حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط است. بند «الف» تبصره ی «۵» لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به‌ طور مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ نیز وجود داشت که اجرایی نشد.
همان‌طور که در گزارش‌های قبلی مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد شده بود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ جای انتشار اوراق مشارکت از روش مشارکت عمومی- خصوصی مردمی استفاده کند.
دربند «ج» تبصره «۱۸» لایحه ی بودجه سال ۱۳۹۷ این موضوع مدنظر قرار گرفته است و دیگر لزومی برای انتشار اوراق مشارکت توسط سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.
بند «ه» تبصره ی «۷» لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ به مطالبات شرکت مخابرات ایران از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افتتاح حساب پس‌انداز اینترنتی برای دانش آموزان و معلمان اشاره دارد. افتتاح حساب پس‌انداز اینترنتی برای دانش آموزان و معلمان توسط شرکت مخابرات ایران انجام‌نشده و هیچ‌گونه وجهی نیز برای اشخاص مذکور واریز نشده است.
حکم بند «الف» تبصره «۱۳» لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در قانون بودجه ی سال ۱۳۹۶ نیز وجود داشت. این حکم در جریان تصویب لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی به قانون بودجه سال ۱۳۹۶ اضافه‌ شده و در لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۷ نیز عیناً تکرار شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه