ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

به نوشته‌ی فناوران، سایت اسپید تست یک مرجع شناخته شده در حوزه ارزیابی سرعت و کیفیت اینترنت در کشورهای مختلف است که به ویژه در ایام قطع اینترنت در ایران به صدر اخبار آمد و یکی از منابع بررسی های رسانه ای شد.
اسپید تست اما گزارش های سالانه ای نیز از جنبه سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت ثابت و سیار در کشورهای مختلف ارایه داده و اقدام به رتبه بندی آنها می کند.
در روزهای قبل اما گزارش سال 2020 این سایت منتشر شد که نتایج آن قابل توجه بود. بر اساس گزارش این سایت، رتبه اینترنت ثابت در کشور با سقوط 23 رتبه ای مواجه شده است. اما این تمام ماجرا نبود و بررسی های این سایت نشان داد اینترنت ثابت در ایران، یکی از کندترین، بی کیفیت ترین و گران ترین سرویس های اینترنت در جهان است.
اما این اوضاع در بخش اینترنت سیار وضعیت امیدوارکننده ای دارد.
در حال حاضر بالغ بر 53 درصد از سهم بازار اینترنت سیار کشور در اختیار همراه اول و باقی در اختیار اپراتورهای دیگر همچون ایرانسل و رایتل است.
به عبارت دیگر بار اصلی یعنی بیش از نیمی از اینترنت همراه کشور بر دوش اپراتور اول است.
اما گزارش سال 2020 اسپید تست نشان می دهد بر خلاف وضعیت نامناسب اینترنت ثابت در کشور، اینترنت همراه در عین حال که از نظر کیفیت با فاصله زیادی از اینترنت خانگی قرار دارد، از نظر قیمتی نیز یکی از ارزان ترین نرخ های موجود در دنیا به شمار می رود. در همین راستا اما چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز یک نظرسنجی اینستاگرامی درباره اینترنت ثابت و سیار کشور انجام داد که نتایج قابل توجهی داشت.
برخی از خروجی های این نظرسنجی به این ترتیب بودند.
   51 درصد کاربران اعلام کرده بودند ترجیح می دهند از اینترنت همراه و 4G استفاده کنند.
75 درصد قیمت اینترنت خانگی یا همان ثابت را مناسب تر اعلام کرده بودند.
83 درصد ساکن شهرها بودند که از این میزان 68 درصد در شهرهایی به جز تهران ساکن بودند.
  از این تعداد 52 درصد از طریق اینترنت خانگی دروس خود را دریافت می کردند.
اما نکته جالب این بود که در حالی که 63 درصد اعلام کردند که اینترنت خانگی دارند و 63 درصد هم دانشجو بودند، کیفیت اینترنت ثابت را به ویژه بعد از پیک اسفندماه سال قبل نامناسب دانسته و 51 درصد کاربران اعلام کرده بودند ترجیح می دهند از اینترنت همراه و 4G استفاده کنند.
به عبارت دیگر بیش از نیمی از کاربرانی که در خانه های خود اینترنت ثابت دارند، ترجیح داده بودند تا در خانه نیز از لحاظ کیفیت همچنان از اینترنت سیار و نسل چهار استفاده کنند. در واقع نظرسنجی مذکور می گوید بیش از نیمی از کاربران ایرانی خواستار استفاده از اینترنت همراه خود هستند. در این میان اما شاهد یک نزاع چندین ساله میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر باندهای فرکانس 700 و 800 هستیم. گفته می شود این باندها که سال هاست در اختیار صداوسیما بوده، چند سالی است که ظاهرا خالی و بی استفاده مانده و از قضا مورد نیاز و استقبال اپراتورهای موبایل هستند.
اگرچه مسوولان صداوسیما خطاب به وزارت ارتباطات اعلام کرده اند که این وزارتخانه باید به فکر توسعه اینترنت ثابت باشد و قید استفاده از باندهای مذکور را بزند، اما در عین حال شرکت های ایرانسل و رایتل رسما با انتشار بیانیه ای خواستار دریافت فرکانس های مذکور برای ارتقای خدمات خود در سراسر کشور شدند. مخلص کلام اینکه با کنار هم گذاشتن گزارش های بین المللی و نظرسنجی وزیر ارتباطات، بیش از نیمی از ایرانی ها به نوعی پاسخ صدا و سیما را داده اند که با توجه به قیاس کیفیت و سرعت اینترنت ثابت با سیار، ترجیح می دهند تا از اینترنت موبایل خود استفاده کنند، حتی آنها که در خانه های خود اینترنت خانگی دارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه