ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر

به گزارش خبرنگار تماس نیوز، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه شنبه صبح با حضور در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه در میان جمع مدیران و کارکنان صداوسیما حرف‌های جالب و قابل توجهی زد.
در این اجلاس که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۱ درصد پوشش‌جمعیتی کشور تحت پوشش سیگنال‌های تلویزیونی کشور قراردارند با مهم دانستن نوع تکنولوژی در تاثیرگذاری بیشتر گفت: محتوای با کیفیت‌تر تاثیرگذاری بیشتری دارد همانطورکه کیفیت تصاویر 4K و HD تاثیرگذاری بیشتری نسبت به کیفیت‌های پایین‌تر دارد.
وی با اشاره به آمار ارایه شده از سوی میرباقری، معاون سیما صداوسیما مبنی بر اینکه هر ایرانی روزانه سه ساعت و 25 دقیقه پای تلویزیون می‌نشیند، افزود: تلویزیون رسانه‌ی نهایی است که می‌توان از طریق آن محتوای صداوسیما، ماهواره و IPTV را پخش کرد اما مطابق آمارهای بین‌المللی استفاده از تلویزیون‌های سنتی رو به کاهش است و در مقابل استفاده از فناوری پهن باند (Broad Band) برای دریافت محتوا رشد پیدا کرده است.
آذری جهرمی علت رشد استفاده از پهن باند را موضوع اقتصادی و کاهش هزینه دانست و اظهار کرد: در پهن باند تفاوتی از نظر محتوایی که قبلا از طریق سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال ارسال می‌شد، وجود ندارد اما به دلیل ‌هزینه‌ی نگهداری و سرمایه‌گذاری کمتر رسانه تغییر شکل داده است.
عضو کابینه‌ی دولت تدبیر و امید پیوستن به فناوری پهن باند را فرصتی تاریخی برای صداوسیما برای کاهش هزینه‌ها دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی و نگهداری شبکه برای صداوسیما بسیار پر هزینه و همراه با مخاطرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در کنار امواج است. درحالیکه فناوری پهن باند، شبکه را بدون هزینه در اختیار صداوسیما قرار می دهد و ‌رسانه از هزینه‌ی فناوری رها می‌شود.

در ادامه بالاترین مقام مسئول حوزه‌ی ICT کشور اشاره‌ای نیز به چالش این روزهای ارایه‌کنندگان خدمات تصویری کرد و گفت: مطابق قانون اساسی تلویزیون به صورت انحصاری در اختیار صداوسیماست اما با استفاده از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی باید تعریف صوت و تصویر فراگیر را با صداوسیما مشخص کنیم.
وی دو راه کار مقابله و برخورد خلاقانه را پیش روی صداوسیما در مقابل ارایه‌کنندگان خدمات تصویری دانست و افزود: مطابق راهکار اول اگر همه‌ی فناوری را منحصرا از آن صداوسیما بدانیم باید با بقیه مقابله کنیم که در این صورت با فناوری درگیر می‌شویم اما در راهکار دوم از ظرفیت‌های موجود در این عرصه می‌توانیم استفاده کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست صداوسیما باید برای فعالان مجازی داخل کشور به سیاست درکناری تبدیل شود، گفت: انحصار صداوسیما مربوط به حوزه‌ی تولیدات است و در حوزه‌ی فناوری باید بتوانیم بخش‌های فنی را در صداوسیما برون‌سپاری کنیم تا انحصارات به سمت تولیدات برود. ضمن اینکه با خروج از عرصه‌ی تصدیگری با قدرت در حوزه‌ی جهانی حاضر شویم که در این صورت بازده صداوسیما 10 برابر می‌شود و این راهکار استراتژیک برای خروج از شرایط پرزحمت فعلی است.
آذری جهرمی با طرح اینکه اگر در عرصه‌ی رسانه‌های نوین سیاست‌مان درست نباشد نه تنها حرف حرق خودمان را نمی‌توانیم بزنیم بلکه عرصه را نیز واگذار می‌کنیم، اظهار کرد: براساس گزارش‌های بین‌المللی در دنیا کف ترافیک مصرفی شبکه‌های داخلی کشورها برپایه‌ی مصرف 60 درصد ویدیو است درحالیکه در ایران این میزان 10 درصد است که نشان از دو واقعیت دارد. نخست اینکه بازار بکر و قابل توسعه‌ای در این حوزه داریم و دوم اینکه موانع آن زیاد است.
عضو کابینه‌ی دولت تدبیر و امید در تشریح موانع رشد ترافیک تصویری در کشور بیان کرد: وقتی قرار باشد یک ویدیوی خانگی که براساس مجوزهای قانونی ساخته شده، از طریق سوپرمارکت‌ها با قیمت حدود 3 هزار تومان خرید در مقابل دیدن آن فیلم از طریق شبکه وقتی یک گیگ حجم 3600 تومان باید پرداخت، معلوم است که هیچکس برای دیدن فیلم از شبکه استفاده نمی‌کند.
بالاترین مقام مسئول حوزه‌ی ICT کشور تغییر تعرفه‌ی اینترنت ثابت را به اینترنت غیرحجمی در همین راستا عنوان کرد و ادامه داد: کل درآمد صداوسیما از تبلیغات 1300 میلیارد تومان در سال است. ضمن اینکه کل درآمد از تبلیغات محیطی در کشور نیز 600 میلیارد تومان در سال می‌شود، درحالیکه فقط در تبلیغات فضای مجازی برآورد ما این است که بازار سه هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه