سرگرمی
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور

به تازگی در فضای مجازی و حتی کانال های تلگرامی اخباری مربوط به بازی مرگبار نهنگ آبی منتشر شده است. اخبار داغی که چند وقت است بر سر زبان ها است و تصاویر و فیلم هایی درباره‌ی این بازی در نشریات و سایت های اینترنتی به تصویر کشیده شده است.
اگر بخواهیم توضیح کوتاهی در مورد این بازی ارائه دهیم، باید بگوییم این بازی توسط فیلیپ بودکین، دانشجوی اخراجی رشته‌ی روانشناسی در 50 مرحله طراحی شده است. وی هدف خود از ساخت این بازی را پاکسازی جامعه از انسان های بی فایده اعلام کرده است.
این بازی نوجوانان را به چالش می کشد و حتی تهدید می کند تا آن ها مراحل را یک به یک دنبال کنند و در آخر یعنی مرحله پنجاه ام آن ها را به سقوط از یک بلندی و برداشتن نهنگ خود، تشویق می کند. متاسفانه والدین با جدی نگرفتن تهدید هایی که در جامعه فرزند آن ها را به کام مرگ می کشاند، سبب خواهند شد تا کودکان در جریان خطرات پیش روی خود، قرار نگیرند و دچار اشتباهاتی گاه جبران ناپذیر گردند.
در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان خواسته می‌شود تا ماموریت های محوله را به ترتیب انجام دهند و پس از آن عکس پایان مرحله را ارسال نمایند و وارد مرحله ی بعد شوند. مرحله ی اول این چالش، کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است آن هم با تیغ، سوزن و یا چاقو و پس از آن نوجوان باید لب و زبان خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند و یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بندازد.  نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با "F57" یکی از نام‌های به اصطلاح "گروه مرگ" شبکه ی اجتماعی وی شروع به کار کرد و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌ است.
البته لازم است بگوییم با هوشمندی و درایت سازمان هایی همچون پلیس فتا و وزارت ارتباطات ایران، جای نگرانی نیست، زیرا دسترسی به این سایت ها در ایران مسدود شده است. البته اگر مسدود کردن مانعی برای دسترسی تلقی گردد. وزیر ارتباطات نیز در صفحه ی اینستاگرمی خود، حول اخبار این بازی نوشته است: «انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی، تاثیر گذاری بیشتری دارد. در میان بازی های مفید گاهی اندیشه های شیطانی نیز تبدیل به یک بازی می شود و نهنگ آبی یکی از این بازی ها است. این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترس نیست. امروز با مدیران vk برای عدم اشاعه ی خشونت از طریق این شبکه ی اجتماعی مذاکره می کنیم، هر چند این شبکه ی اجتماعی در ایران مسدود است اما تلاشی برای این موضوع خواهیم کرد. انتظار داریم مرکز ملی بازی های رایانه ای نیز از طریق مدارس و معلمان تربیتی برای آگاهی رسانی به والدین و معلمان برای استفاده بهتر از بازی های رایانه ای وارد عمل گردند.»
در پایان لازم است این نکته را افزود که با تمام این پیشگیری‌ها توسط مسئولین و کمیته های نظارتی، باز هم خطرات فضای مجازی نوجوانان و جوانان ما را تهدید خواهد کرد، در نتیجه والدین باید کاملا نسبت به خطرات احتمالی هوشیار باشند. خوشبختانه در عصر حاضر کمتر کسی است که در خانواده از نرم افزارهای ارتباطی نظیر تلگرام و اینستاگرم استفاده نکند، در همین راستا اخبار به سرعت در این شبکه ها دست به دست خواهند شد، پس بهتر است والدین در هنگام مواجه با چنین اخباری، با یک جستجوی ساده در اینترنت، اطلاعات مربوطه را کسب کنند و در برابر تهدید و خطرات آن ها به صورت پیشگیرانه عمل کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه