ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

«خودکارسازی پرداخت‌ها از طریق سرویس برداشت مستقیم، برای شبکه بانکی فرصتی است که می‌توان بسیاری از پرداخت‌های تکراری را حذف کرد.»
به گزارش پیوست، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان این مطلب در جمع نمایندگان برخی از بانک‌ها و کسب وکارهای آنلاین گفت: «سرویس برداشت مستقیم (direct debit) زیرساخت عجیبی است و تاکنون شبکه بانکی چنین تجربه‌ای را نداشته است چراکه درخواست برداشت وجه از حساب از سوی ذی‌نفع ارائه می‌شود بنابراین باید یک احراز هویت جدی روی طرف‌های درگیر در این موضوع صورت گیرد.»
ارائه سرویس برداشت مستقیم برای اولین‌بار در هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد. رئیس کل بانک مرکزی در پیامی ویدئویی که برای این همایش ارسال کرده بود اعلام کرد که با اجرایی شدن این سرویس فین‌تک‌ها و کسب و کارها دیگر نگرانی بابت جمع‌آوری وجوه خود ندارند.
ناصر حکیمی در این نشست که در ساختمان سازمان فناوری اطلاعات و به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات برگزار شده بود اعلام کرد: «هم‌اکنون این سرویس در برخی از بانک‌های کشور پیاده شده و تست‌های اجرایی شدن آن نیز انجام شده است. حال باید کسب و کارها نیازهای خود را مطرح کنند و بگویند چه درخواستی دارند تا شبکه بتواند طبق آن سرویس مورد نظر را طراحی و ارائه کند.»
او در توضیح کلی این سرویس گفت: «در این سرویس مشتری می‌تواند به تامین‌کننده خدمات خود این اجازه را بدهد که تا سقف مشخصی به صورت منظم یا غیر منظم از حساب مشخصی که خودش تعیین می‌کند برداشت و هزینه خدمت پرداخت شود.» به باور او با استفاده از این سرویس جمع‌آوری پول که پروسه‌ای زمان‌بر و سخت بود ساده‌تر انجام می‌شود و بسیاری از سرویس‌ها ساده‌تر ارائه می‌شود آن هم در شرایط فعلی که بخاطر مشکلاتی که در فرایند پرداخت وجود دارد مشتری وفادار به مشتری غیروفادار تبدیل شده است.
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این نشست تاکید کرد برای اینکه این سرویس همه‌گیر شود باید کسب و کارهای بزرگ‌تر از این سرویس بهره برداری کنند. او اظهار امیدواری کرد که تا پیش از پایان بهار سال آینده امکان استفاده از این سرویس برای تعدادی از استارتاپ‌های بزرگ کشور فراهم شود.
سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک هم در این نشست در توضیح سرویس برداشت مستقیم یا direct debit گفت: «این سامانه در بانک مرکزی با عنوان «سپند» شناخته می‌شود و از آذر ماه سال جاری پیاده‌سازی آن آغاز شده است و در ۱۶ بانک نیز تست‌های آن به اتمام رسیده‌ است.»
او ادامه داد: «این سرویس برای ۵ کاربرد اصلی تعریف شده که اولین کاربرد آن بازپرداخت تسهیلات است. استفاده از همین کاربرد نیز روی تمامی بانک‌ها تست و اجرا شده است، کاربرد دیگری که برای بهره‌برداری از این سرویس تعریف شده در بخش قبوض خدماتی است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از اواخر اردیبهشت ماه امکان ارائه این سرویس نیز در این بخش فراهم می‌شود. اشتراک مجلات و ارائه سرویس‌های به فینتک‌ها نیز از دیگر کاربردهای این سرویس است.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه