تکنولوژی
بهناز زادبخش۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

مراحل ساخت بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپی فضایی، تقریبا پس از بیست سال، سرانجام به پایان رسید.
این تلسکوپ فضایی که"جیمزوب" نام گرفته است، بسیار بزرگتر و قدرتمند تر از تلسکوپ "هابل" است. درحالیکه این تلسکوپ در سال 2018 برای فضا آماده می شود، قادر است گذشته را بررسی کند  و علاوه بر کمک به دانشمندان برای درک منشا جهان، می تواند نشانه هایی از حیات را در سیارات دیگر، بیابد.
"جان سی مَتِر"، دانشمند ارشد ناسا در رشته فیزیک و کیهان شناسی می گوید: «ما با گذران دو دهه، کار سخت و خلاقانه به نتیجه رسیدیم و با این دستاورد، وارد دوره جدیدی از علم نجوم خواهیم شد. چیزهایی را خواهیم دید که قبلا امکان پذبر نبوده است. زیرا این تلسکوپ به مراتب قوی تر و بهتر از تلسکوپ"هابل" عمل می کند.»
تلسکوپ "هابل" که  26 سال از عمر آن می گذرد. در کشف هایی چون: مشاهداتی مبنی بر اینکه جهان کنونی با روندی شتاب دار بزرگ می شود، به دانشمندان کمک کرد. اما تلسکوپ" جیمز وب"، می تواند در درک مراحل تاریخ به وجود آمدن جهان پس از" بیگ بنگ" برای دانشمندان سودمند باشد و همچنین از قدیمی ترین کهکشان های تشکیل شده تصویربردای کند.
زمانی که که این تلسکوپ در فضا راه اندازی شود، قادر است حتی نورهای کوچکی که از اجسام متصاعد می شوند را در فضا دریافت نموده و دورترین کهکشان ها، ستاره ها و سیارات را مشاهده کند.
"جان سی مَتِر" می گوید: «ما می خواهیم بدانیم از زمان  "بیگ بنگ" تا حال چه رخدادهایی داشته ایم. من امیدوارم که چیزی را پیدا کنیم که تاکنون کسی از وجودش خبر نداشته. چیزی که در جهان اولیه رخ داده، مثلا اینکه سیاهچاله ها چه زمانی بوجود آمده اند. اینها همه موضوعاتی هستند که امکان کار کردن بر روی آنها برای دانشمندان فراهم می شود. هر چه که تا کنون ما درباره جهان هستی کشف کردیم، برایمان غافلگیر کننده بوده. با این تلسکوپ من امیدوارم که غافلگیریهای بزرگتری داشته باشیم.»
ساخت تلسکوپ "جیمز وب"، پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا بوده است.
این تلسکوپ می بایست قبل از پرتاب به فضا، مراحل آزمایشی باقی مانده طی کند. از جمله آزمایش های شبیه سازی شده از صدا و ارتعاشات شدیدی که در محیط های داخل راکت در راه رسیدن به فضا با آن مواجه خواهد شد.
برای تائید کارکرد صحیح این تلسکوپ، پس از قرار گرفتن در فضا و راه اندازی، آزمایش های مشابه تکرار و نتایج آنها مقایسه خواهد شد. انتظار می رود که جیمز وب در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه