ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۴ مهر

به گزارش پیوست، استان‌های کمتر توسعه یافته همچنان استفاده از ابزار پذیرش موبایلی یا USSD را به استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی ترجیح می‌دهند.
گزارش شاپرک نشان می‌دهد ابزار پذیرش موبایلی با همان USSD بیشتر در استان‌های کمتر توسعه یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر چه میزان توسعه یافتگی استان بیشتر شود میزان استفاده از USSD یا کدهای دستوری که دستور پرداخت را می‌دهند کاهش می‌یابد.
طبق گزارش شاپرک در استان‌های ایلام، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان سهم استفاده از یو‌اس‌اس‌دی بیشتر از پرداخت اینترنتی است. این در حالی است که در استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان، سهم استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی در مقایسه با ابزار پذیرش موبایلی یا USSD افزایش می‌یابد.
این امر می‌تواند نشان‌دهنده محدودیت بیشتر ابزارهای موجود در این استان‌ها برای استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی باشد. یکی از پیش‌نیازهای استفاده و رشد پرداخت‌های اینترنتی علاوه بر در دسترس بودن اینترنت در استان‌های مختلف کشور ابزارهای خاص استفاده از آن از قبیل موبایل‌های هوشمند و کامپیوتر است.
به نظر می‌رسد در این استان‌ها بیشترین استفاده از ابزار پذیرش موبایلی برای خرید شارژ و پرداخت قبوض است و این خدمات از طریق گوشی‌های غیر هوشمند و با USSD نیز قابل ارائه است این در حالی است که برای استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی علاوه بر زیرساخت اینترنت نیازمند ابزار خاص از قبیل گوشی‌های هوشمند هستند.
هر چند طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه اینترنت در تمامی استان‌های کشور حتی استان‌های کمتر توسعه یافته نیز فراهم شده؛ اما به نظر می‌رسد همچنان امکان دسترسی آنان به ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از خدمات اینترنتی و انجام تراکنش‌های اینترنتی محدود است.
در این استان‌ها محدودیت فقط در ابزارهای اینترنتی نیست بلکه تعداد کارتخوان‌های فعال در این استان‌ها نیز نسبت به سایر استان‌های دیگر کمتر است. ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی کمترین میزان کارتخوان فعال سیستمی را به خود اختصاص داده‌اند ودر مقابل در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین تعداد دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی فعال هستند.
مجموع مبلغ تراکنش‌های انجام شده روی شبکه کارتی کشور و از طریق شاپرک در شهریور ماه به بیش از ۴۸۷ هزار میلیارد تومان رسید. طبق آمار منتشر شده از سوی شاپرک هر چند که به صورت اسمی میزان مبلغ تراکنش‌ها در حدود ۲.۲۳ درصد رشد داشته؛ اما اگر اثرات تورمی را در نظر نگیریم ارزش حقیقی تراکنش‌ها در حدود ۱.۲۹ درصد نسبت به ماه ماقبل آن (مرداد ماه ۹۹) کاهش را نشان می‌دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه