تکنولوژی
مصطفی طبری۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

محققین دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا موفق شدند نخستین اشعه لیزر سفید جهان را تولید کنند. این تکنولوژی که فعلاً در حال توسعه می باشد، می تواند در آینده به عنوان یک منبع نوری ایده آل در منازل یا تجهیزات الکترونیکی مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. لیزرها از نظر انرژی بهینه تر از LED بوده و این محققان امیدوارند بتوانند این اشعه لیزر را به گونه ای توسعه دهند که تا حدود 70 درصد از رنگ هایی که در حال حاضر توسط لیزرهای مختلف نمایش داده می شوند را پوشش دهد.
آنها همچنین معتقدند که این تکنولوژی تنها به بازار مصرفی محدود نمی شود و می تواند در مواردی نظیر Li-Fi، یک تکنولوژی که با استفاده از چندین نور رنگی دسترسی به اینترنت را میسر می کند، بکار گرفته شود. در حال حاضر در این تکنولوژی از LEDها استفاده می شود که می تواند سرعتی 10 برابر بیشتر از فرکانس های رادیویی Wi-Fi را ایجاد کند. به گفته نینگ و همکارانش، استفاده از لیزر سفید در Li-Fi می تواند سرعتی 10 تا 100 برابر بیشتر نسبت به تکنولوژی LED موجود در Li-Fi داشته باشد.


در 50 سال اخیر لیزرها تقریباً تمام طول موج های نوری را به غیر از سفید ساطع کرده اند. مشکل این است که این لیزرها تنها قادر به ساطع کردن یک طول موج خاص در هر لحظه هستند. این محققین برای تولید لیزر سفید از سه لیزر نیمه هادی با ضخامت یک هزارم تار موی انسان بصورت موازی با یکدیگر استفاده کرده اند. هر کدام از این سه لیزر در واقع یکی از رنگ های اصلی را تولید کرده و در ترکیب با یکدیگر نور سفید را ایجاد می کنند.
لیزرهای سفید به این زودی در تجهیزات الکترونیکی ما بکار گرفته نمی شود. محققین در این مطالعه مجبور شدند الکترون ها را با استفاده از یک لیزر اضافی به سمت نیمه هادی ها انتقال دهند. به همین منظور لیزرهای سفید اول باید توانایی کار با باتری ها را پیدا کنند تا ما بتوانیم آنها را در بازار مصرفی ببینیم.

برچسب هاLi Filaser beamLED
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ساخت خازن های خوراکی