ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیرو قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بخشنامه‌ای به کلیه‌ی نهادهای مالی ابلاغ کرد که براساس آن، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، از ۱۴ آبان امسال ممنوع شد. به گفته‌ی محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی، آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در حال حاضر بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری عهده‌دار سمت رکن مدیر ثبت آن‌ها هستند یا از طریق شعب بانک‌ها و موسسات درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق انجام می‌گیرد از این پس درخصوص صدور واحد منع شدند.
در همین راستا، قائم مقام بانک مرکزی، از حمایت این بانک از بخشنامه‌ی سازمان بورس درباره‌ی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد. البته پیش از این در اردیبهشت سال جاری، بانک مرکزی در یک بخشنامه، سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری (اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی) را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منع و تاکید کرد که این سرمایه‌گذاری ظرف مهلت مقرر واگذار شود. حذف سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از پورتفولیو بانک‌ها و به تبع آن، کوتاه شدن دست کسب‌وکارهای نوپا از این فرصت، با واکنش‌های اعتراضی از سوی جامعه استارت‌آپی کشور همراه بود به طوری که وزیر ارتباطات در صفحه‌ی اینستاگرمش از دستورالعمل بانک مرکزی برای جلوگیری از حضور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر انتقاد کرد. محمدجواد آذری جهرمی در صفحه‌ی اینستاگرم خود نوشت: به‌ تازگی دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ابلاغ شده ولی حاصلش این است که بانک‌ها در این سرمایه‌گذاری‌ها حضور نداشته باشند که این مهم ما را از اهدافمان عقب می‌اندازد.
انتقاد وزیر ارتباطات از این دستورالعمل در حالی است که مدیرعامل صندوق مالی توسعه‌ی تکنولوژی ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، این تصمیم‌گیری را آن هم همزمان با دوران رشد و شکوفایی اقتصاد استارتاپی در کشور ناصواب دانست. به ویژه در شرایط رکود اقتصادی که استارتاپ‌ها محرک خوبی در بخش اشتغال‌زایی هستند، حضور نهادهای مالی پرقدرت مانند بانک می‌تواند به توسعه‌ی صندوق‌های VC و تقویت اکوسیستم‌های استارتاپی کمک شایانی کند. به گفته‌ی وی، کلیه‌ی شرکت‌ها و نهادهای مالی حاضر در فرابورس برای تاسیس سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و تامین مالی استارتاپ‌ها، به شکلی به شبکه‌های بانکی کشور ربط دارند، به این ترتیب با این دستورالعمل فعالیت آن‌ها متوقف می‌شود. همچنین چالش دیگر واگذاری صندوق‌های VC در راستای بخشنامه‌ی بانک مرکزی برای واگذاری دارایی بانک‌ها است که ضربه‌ی سنگینی به اکوسیستم استارتاپ‌ها می‌زند، در صورتی که انتظار می‌رود بانک مرکزی صندوق‌های VC را استثنا کرده و از واگذاری آن‌ها صرف نظر کند. در همین راستا، مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مطرح کرد، بهتر است تجدیدنظری در این دستورالعمل انجام بگیرد تا بانک‌ها با سهم اندکی به عنوان واسطه‌گر مالی به فعالیت خود ادامه دهند تا به عنوان یک نهاد مالی معتبر از طریق منابع مالی سرمایه‌داران استارتاپ‌ها را تامین کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه