ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن

«داده‌های موجود در کشور جزو بیت‌المال است و مسئولان نباید دستگاه‌ها را از دسترسی به این داده‌ها محروم کنند.»
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان استاندارد با بیان این مطلب در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «با مشخص شدن و ابلاغ چارچوب سند تعامل‌پذیری دستگاه‌ها (EGIF) موانع برای تبادل داده‌ها بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برداشته می‌شود.»
مصطفی رامندی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد در تدوین این سند با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات همکاری داشته‌ است گفت:« بر اساس سند چارچوب تعامل پذیری دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در بانک اطلاعاتی قرار دهند. تا همه به آن‌ها دسترسی داشته باشند. طبق این چارچوب تمام دستگاه‌ها اطلاعات‌شان را بر اساس یک استاندارد و پروتکل مشخص با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.»
به گفته رامندی هم‌اکنون برشی از این سند در سامانه تبادل اطلاعات دولت و سامانه بیتا (سامانه تبادل اطلاعات میان بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد) اجرایی شده‌ است.
رامندی با بیان اینکه هنوز در ایران این فرهنگ جا نیفتاده است که داده‌های موجود در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی جزو دارایی‌های کل کشور به شمار آید در مورد تبادل اطلاعات در سازمان استاندارد اعلام کرد: «ما در جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک و دستگا‌‌ه‌های دیگر تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کردیم و به صورت آفلاین کل داده‌های پروانه‌های کاربرد را در اختیار آن‌ها قرار دادیم. این کار به نوبه خود فعالیتی پیش‌رو برای پیاده‌سازی اهداف این سند به شمار می‌آمد.»
رامندی همچنین به الکترونیکی کردن فرآیندها در سازمان استاندارد اشاره کرد و افزود: «هم‌اکنون نیازی نیست واردکننده اطلاعات را از گمرک دریافت و در سازمان استاندارد فرایندهای استاندارد را دنبال کند. بلکه به صورت اتوماتیک اطلاعات اظهارنامه‌ها به‌روز در سامانه سازمان استاندارد موجود است. سازمان نیز فرایندهای مورد نیاز را انجام داده و پاسخ سازمان استاندارد از طریق وب سرویس به گمرک ارسال و اعلام می‌کنیم که کالا برای واردات مورد تایید است یا خیر.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه