تکنولوژی
الناز فرجی۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

تلسکوپ مخابره ای CHIME که در دست ساخت است، ممکن است آزمایشی نهایی برای یک تکنیک جدید باشد که با استفاده از رادیوی پر سرعت طرح اشیا بزرگ را ترسیم میکند . انفجار های مختصر امواج رادیو که از کهکشان های دور میرسد ، ممکن است به فضاشناسان این امکان را بدهد تا فواصل کیهانی را تخمین زده و نقشه ای سه بعدی از دنیا بسازند . اگر همه چیز آماده شود ، یک تکنیک جدید توسط دو کیهان شناس از دانشگاه بریتیش کلمبیا به وجود میاید که معیار متری مستقلی را جدا از ابهام ها و بی نظمی های متد های فعلی ارائه میدهد و ساختار های بزرگی از کیهان را میکشند .
انفجار های رادیو های پر سرعت سیگنال های امواج رادیو ای هستند که تنها یک میلیونم ثانیه دوام آورده و بعد کهکشان بیرونی ما را تشکیل میدهند . آنها گسترش میابند و بر حسب طول موجشان در حال سفر در فضا جدا میشوند . طول موج های طولانی تر دیر تر از کوتاه تر ها میرسند . و این تاخیر زمان رسیدن به ما نه تنها کل فاصله ی سفر موج ها بلکه اینکه  چه  جنس هایی ( ستاره ها ،گاز ، ماده ی تاریک ) بین زمین و منبع انفجار قرار دارند .
از اولین مشاهده،تنها 10 انفجار اینچنینی در 8 سال گذشته ثبت شده است اما فضاشناسان معتقدند که روزانه هزار بار میتواند اتفاق بیفتد و زمانی که این تلسکوپ مخابره ای CHIME که مخفف آزمایش نقشه سازی هیدروژن انبوه کانادا است، کامل شود ، میتواند ده ها و صدها تا را ببیند . یکی از بنیان گذاران به نام کریس سیگاردسون میگوید : " اگر آنها وابسته به فلسفه ی کیهان باشند ، ما میتوانیم از این اطلاعات برای ساختن کاتالوگی از کهکشان ها استفاده کنیم . "
محققین تخمین میزنند که انفجار های رادیوهای پرسرعت با اندازه ی 10000 تا نیاز است تا تنوع ها در تراکم الکترون به حساب بیاید ، که در غیر این صورت به مناطق انبوه تری منجر میشود که دورتر ظاهر شده و مناطق با تراکم کمتر نزدیک تر ظاهر میشوند .
فراتر از آن ، تنها ابهام بزرگ درباره ی صلاحیت تکنیک جدید چیزی به نام پراکندگی است . این مربوط به چگونگی سفر پرتو های الکترومغناطیسی با سرعت های مختلف در فضا برحسب طول موج و میزان تراکم الکترونشان است . این پدیده ای است که محاسبه های انفجار مخابره ای بر آن تکیه میکنند .
این نه تنها توسط تراکم  الکترونی بین کهکشانی تولید میشود ، بلکه با خواص محیطی کهکشان ما در منبع انفجار مخابره ای . قبلی میتواند اندازه گیری شده و حساب شود ولی بعدی میتواند سخت باشد اگر تحلیل ها تنوع های بزرگی را در انتشار انفجار های رادیویی آشکار کنند .
اگر این جواب دهد ، این روش جدید میتواند وارد لیست گزینه های موجود برای تخمین فواصل کیهانی شود که در بین آن اندازه های انتقال به سرخ انتخاب اول اند ( همین طور که جهان گسترده میشود، ستاره ها دورتر میشوند و ما میتوانیم فاصله را با اندازه گیری  تغییرات طول موج نور به سمت پایان قرمز طیف حدس بزنیم ) ، با وجود کاستی تلسکوپ فضایی هابل در تشخصیشان .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

این نقشه ی سه بعدی از همه ی اشیای گردان دور زمین، کاملا جالب و مجذوب کننده است