تکنولوژی
مصطفی طبری۶:۵۷ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر

Robobees یا زنبورهای روباتیک محققان دانشگاه هاروارد به عنوان پهبادهایی چابک با ابعاد یک گیره کاغذ شناخته می شوند که قادرند در هوای آرام بصورت پایدار پرواز کرده و همانند یک زنبور واقعی، فرود بیایند.
اما این محققین به زنبورهای مذکور قابلیتی را اضافه کرده اند که حتی حشرات در دنیای طبیعی نیز از آن بی بهره هستند. این قابلیت امکان پرواز در زیر آب را به این زنبورها می دهد. برای انجام این کار، زنبور روباتیک سرعت بال زدن خود را از 120 هرتز (در هوا) به 9 هرتز کاهش می دهد. این قابلیت خود به تنهایی سبب تمایز کامل این زنبورها از سایر پهبادها می شود، اما هدف این محققین این است که روبات های هوشمند و خودکاری بسازند که کارهایی مانند امداد و نجات یا سایر فعالیت های مفید را انجام دهند.


هنوز مشکلاتی وجود دارند که از این جمله می توان به عدم وجود باتری های کوچک و به اندازه کافی قدرتمند که امکان پرواز طولانی را به این روبات بدهد، اشاره نمود. بطور کلی هر چه یک پهباد کوچکتر شود مدت زمان پرواز آن نیز کاهش پیدا می کند و Robobees هاروارد نیز با وزن 100 میلی گرمی خود واقعاً کوچک است.
همچنین این تیم تحقیقاتی باید بال های زنبور را چرب کنند، چرا که به حدی این بال ها کوچک و ظریف هستند که توانایی غلبه بر نیروی کشش سحطی مایعات را ندارند. این پهباد همچنین برای بیرون آمدن از آب به انرژی اضافی نیاز داشته و بنابراین لحظاتی پس از بیرون آمدن، نظم پروازی آن دچار اختلال می شود.
دانشمندان هارواد همچنان باید بر روی این نواقص کار کنند. علاوه بر این موارد چیزهایی مانند باد یا شرایط جوی مختلف نیز مساله ساز خواهند بود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

اختراع ربات حشره