گوناگون
الناز فرجی۶:۳۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

فضانوردان میگویند از اینکه یک سیاهچاله با یک نور خیره کننده فعال شده است خیلی هیجان زده اند. یک سیاهچاله ی بزرگ بعد از 26 سال از خواب بیدار شده است و این فرصت نادر برای فضانوردان است. V404 Cygni  با هشت هزار سال نوری فاصله از زمین، در کهکشان راه شیری قرار گرفته و از یک سیاهچاله و یک ستاره تشکیل شده که دور هم میچرخند. 
چیزها  و مواد از ستاره به سمت سیاهچاله میروند ، که در آنجا دمایشان بالا میرود و به صورت مارپیچ داخل چاله کشیده میشوند. درخشش انواری مرتبا در این 10 روز اخیر دیده شده . که این پدیده در یک سیستم سیاهچاله بسیار نادر است.
وقتی که میدرخشد ؛ روشن ترین پدیده در آسمان اشعه ی ایکس میشود، حدودا 50 بار روشن تر از سحابی خرچنگی ، که یکی از روشن ترین منابع در آسمان است.


این سیستم از سال 1989 انقدر فعال و روشن دیده نشده ، در آن سال توسط ماهواره ی اشعه ی ایکس ژاپنی Ginga و ابزار های ایستگاه فضایی میر مشاهده شده بود.  اریک کالکرز از آژانس فضایی اروپایی (ESA) ، که V404Cygni  را به عنوان "سیاهچاله ی هیولا" میخواند، گفت: " جامعه ی فضانوردان نمیتوانست از این هیجان زده تر بشود ."
"خیلی از ما در آن زمان فضانوردهای پیشرفته و متخصص نبودیم و امکانات و ابزار آن زمان را نمیتوان تسلکوپ های فضایی متعدد و شبکه ی بزرگ با متصدی ها و مشاهده کنندگان زمینی حالا مقایسه کرد. این به طور قطع فرصتی است که شاید تنها یک بار در زندگی حرفه ای ما روی دهد. "
سیاهچاله ، ناحیه ای در فضا است که جاذبه در آن به حدی قوی است که حتی نور هم نمیتواند فرار کند. آنها زمانی که یک ستاره متلاشی میشود؛ ساخته میشوند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

دانشمندان علامت خاصی برای ردیابی عروس دریایی و هشت پا طراحی کردند