ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

به گزارش پیوست، مدیرعامل استارت‌آپ الوپیک، پلتفرم آنلاین جابه‌جایی مرسولات، از راه‌اندازی سیستم تعیین قیمت شناور هوشمند روی الوپیک خبر داد. به گفته مهدی نائبی این سیستم درمرحله تست است و قیمت‌ها براساس شاخص‌های بسیاری مانند ترافیک، آب‌وهوا و تعداد سفیران در مناطق مختلف تعیین می‌شود و می‌تواند تا حدودی اعتراض سفیران نسبت به قیمت‌ها را رفع کند. همچنین نایبی اعلام کرد که این پلتفرم  می‌خواهد فعالیت پلتفرمش را به عنوان SAAS (نرم‌افزار به عنوان سرویس) گسترش دهد. از سوی دیگر در این گفت‌وگو نائبی با صراحت کامل فضای ایجاد شده برای ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بازار را با توجه به شرایط که این روزها بورس پشت سر می‌گذارد را یک حباب دانست و اعلام کرد که الوپیک تا یک یا دو سال آینده قصد ورود به بورس را ندارد.
مدیرعامل الوپیک درمورد مسائل مختلفی درحوزه حمل ونقل چون سرویس‌های گوناگون الوپیک، وضعیت سفیران و مشکلات در سرمایه‌گذاری صحبت کرد. مهدی نائبی در ابتدا در مورد تاثیر کرونا بر تعداد درخواست‌های الوپیک اشاره کرد و اینکه در ماه‌های اولیه تعداد درخواست‌های ثبت شده روی این پلتفرم با کاهش قابل توجه‌ای همراه بوده اما حالا وضعیت به حالت معمولی خود بازگشته است.
مهدی نایبی در ادامه این گفت‌و‌گو در پاسخ به سوال در مورد وضعیت الومارکت و چرایی تعطیلی آن گفت:‌ «در اوایل راه‌اندازی الوپیک می‌خواستیم به پلتفرمی تبدیل شویم که در زمینه لجستیک همه نوع خدمات عرضه می‌کند. حالا یا خودمان آن سرویس را راه‌اندازی کنیم یا با شرکت‌های دیگر شریک شویم. ۱۸ ماه پیش پس از اعلام سرمایه‌گذاری گروه یاران دریان و سرمایه‌گذار کمی از طرف ایران فرانسه که زیرمجموعه گروه فیروزه هستند، ما روی راه‌اندای الومارکت متمرکز شدیم. اما مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در اختیار داشتیم برای راه‌اندازی سرویس سفارش جنس‌های سوپرمارکتی کافی نبود.»
او ادامه داد: «ما باید تصمیم می‌گرفتیم که یا با سرمایه‌گذاران بیشتری وارد مذاکره شویم و با تزریق پول بیشمار به صورت زیان‌ده فعالیت شرکت را پیش ببریم یا عقب نشینی استراتژیک می‌کردیم و تمرکز خود را روی سرویس الوپیک می‌گذاشتیم و الوپیک را با درآمد خودش اداره می‌کردیم. البته در آن‌زمان سرمایه‌گذاران بسیاری بودند که پتانسیل مالی داشتند؛ اما الوپیک تصمیم گرفت که عقب‌نشین استراتژیک کند و روی هسته فعالیت الوپیک تمرکز کند.»
نائبی همچنین با اعلام اینکه الوپیک نمی‌خواست با سرمایه‌گذارانی که در بسیاری از شرکت‌های رقیب حضور دارند، شریک شود گفت: «بحث پول یک طرف ماجرا است. ما در این سال‌ها در الوپیک با گروه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری درگیر بودیم. برخی از آنها ارزش افزوده خوبی برای شرکت داشتند و بسیاری از آنها هم بیشتر مشکل ایجاد کردند. ما می‌خواستیم بیشتر روی پایداری سرویس خود و ساختار اصلی کسب‌وکار تمرکز کنیم.»
طی سال‌های گذشته خبرهای مختلفی در مورد  ادغام شرکت‌های استارت‌آپی  مطرح شده که برخی از این خبرها به حقیقت پیوسته و برخی دیگر در حد خبر باقی مانده است. برای نمونه زمانی گمانه‌ زنی‌هایی در مورد ادغام الوپیک با ریحون، پلتفرم سفارش آنلاین غذا و تپسی، پلتفرم آنلاین فعال در حوزه حمل و نقل مطرح بود که در نهایت هیچکدام از مذاکرات مدیران این سه مجموعه در این زمینه به نتیجه نرسید.
مهدی نائبی در مورد ادغام الوپیک با مجموعه‌های مرتبط با این پلتفرم گفت: «در بحث ادغام، همکاری و جابه‌جایی سهام بین دو شرکت باید هماهنگی بین دو طرف ماجرا ایجاد شود و همه با هم به حرف مشترک برسند. در این بین گروه‌های سرمایه‌گذاران دو شرکت هم توقعاتی دارند. در آن‌زمان بحث ما سر عدد ارزشگذاری بود که ریحون عدد بالایی اعلام کرده بود.»
او همچنین در مورد به نتیجه نرسیدن همکاری الوپیک با چیلیوری در زمانی که هنوز این سرویس مشغول به فعالیت بود نیز اینگونه توضیح داد: «متاسفانه در بحث سفارش غذا وقتی می‌خواهیم با سرویس سفارش آنلاین غذا همکاری کنیم، آنها می‌خواستند با رقیب اصلی خود رقابت کنند و تمام توان خود را به کار گرفته بودند. وقتی ما هم وارد بازی می‌شدیم باید برای کوپن رایگان و تخفیف‌های بسیار و سفارش رایگان چند صد میلیارد هزینه می‌کردیم. در آن زمان بحث دامپینگ مطرح بود و تمام سرویس‌ها در تلاش بودند تا سهم بازار را داشته باشند.» او ادامه داد اگر الوپیک هم با ریحون و سپس چیلوری وارد همکاری می‌شد، رقیب تمام تلاش خود را می‌کرد تا الوپیک را زمین بزند و دوباره به کسب‌‌وکار ما آسیب وارد می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم روی کسب‌وکار اصلی خود تمرکز کنیم و توانستیم ساختار الوپیک را مستحکم کنیم.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه