گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

به نوشته‌ی پیوست، جنگ تجاری ترامپ برای هیچ‌ کشوری به اندازه ویتنام، سود نداشته است، میزان سفارش به کارخانه‌های تایوان افزایش یافته است؛ زیرا تعرفه‌های واردات امریکا  و جنگ تجاری این کشور با چین، باعث شده شرکت‌ها در مورد تولید محصولات خود در چین، تجدید نظر کنند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، شرکت‌های فناوری بزرگ به دنبال تکمیل عملیات تولید خود در ویتنام هستند و ویتنام نیز امیدوار است به خط تولید گوشی‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتالی، بدل شود.
مذاکرات بین ایالات‌متحده آمریکا و چین در هفته جاری در شانگهای برگزار خواهد شد تا شاید راهی برای حل و فصل جنگ تجاری پیدا شود. اما به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها با توجه به روابط تیره‌وتار بین چین و آمریکا در دوره فعلی، ترجیح می‌دهند سراغ کشورهای دیگر از جمله ویتنام بروند تا شاید بتوانند درآمد خود را بیشتر افزایش دهند. برخی تحلیلگران می‌گویند کنسول‌های بازی و دیگر محصولات مشتری، در لیست بعدی ترامپ خود را نشان خواهند داد و از این رو، تولیدکنندگان ابزارها فکر می‌کنند باید هرچه سریع‌تر کشوری با میزان دستمزد پایین بیابند تا محصولات خود را روانه بازار کنند.
اپل در تلاش برای ایجاد تنوع در زنجیره تامین، سراغ ویتنام و هند رفته است. بر اساس گزارش شرکت جهانی داده Panjiva، نینتندو (Nintendo) که شرکت چندملیتی تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای  است، در نظر دارد که هرچه‌ سریع‌تر از چین به سمت ویتنام برود. با تمام این‌ها، ملتی که تقریبا صد میلیون نفر جمعیت دارد، نمی‌تواند یک‌شبه جایگزین هاب تولیدکننده چین شود.
از سویی قیمت زمین در تایوان بالا است و از سوی دیگر، استخدام کارگران و مدیران متخصص، از جمله چالش‌های جدی پیش‌رو است. به نظر فردریک آر. بورک (Frederick R. Burke) مدیر اجرایی موسسه حقوقی Baker McKenzie در شهر هوشی‌مین ویتنام، این مساله که نیروی کار ویتنام هر ساله، یک میلیون نفر افزایش می‌یابد، مهم نیست؛ زیرا هنوز کمبود نیروی کار یکی از چالش‌ها است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که ویتنام مثل چین کهکشان‌های گسترده‌ای از شرکت‌های مختلف ندارد که بتوانند قطعات تخصصی تولید کنند.
به گزارش پیوست، از شرکت‌های تایوانی که در خط تولید مشغول به کارند، شرکت Bac Viet Technology است که قطعات کوچک پلاستیکی برای پرینترهای کنون (Canon)، سازهای موسیقی Korg و تلفن‌های هوشمند سامسونگ و لوازم جانبی از جمله هدفن تولید می‌کند. وو هو ثانگ (Vu Huu Thang) مدیر این شرکت می‌گوید رقابت در مقابل تامین‌کنندگان چینی بسیار دشوار است و تایوان در هر ماه حدود ۷۰ الی ۱۰۰ تن مواد پلاستیکی قابل بازیافت را از چین خریداری می‌کند. به نظر او «ویتنام نمی‌تواند با چین رقابت کند؛ موادی که ما می‌خریم، پنج الی ده درصد گران‌تر از چین است». از سوی دیگر، او توضیح می‌دهد که بازار ویتنام بسیار کوچک است و نمی‌تواند برای راه‌اندازی کارخانه‌های پلاستیک جذاب باشد.
تایوان در حال حاضر در زمینه تولید کفش، البسه و دیگر کالاهای این‌چنینی بسیار قدرتمند است. نایک و آدیداس در حال حاضر نیمی از کفش‌های ورزشی خود را در ویتنام تولید می‌کنند. با رشد این کارخانه‌ها در ویتام، دولت این کشور وضعیت جاده‌ها و بنادر را بهبود بخشیده است. همچنین توافق‌نامه‌هایی را با دیگر دولت‌های سراسر جهان امضا کرده است که تعرفه‌ها را کاهش دهند (مثل توافق‌نامه ماه پیش ویتنام با اتحادیه اروپا).
در این میان دولت ترامپ نیز متوجه است که تعرفه‌های مالیاتی‌اش باعث شده تجارت جهانی به سمت ویتنام برود. خزانه امریکا  شهر هانوی ، پایتخت ویتنام را به دلیل دستکاری ارزش پول ویتنام برای کمک به صادرات، جزء لیست بررسی‌های خود قرار داده است. ترامپ ماه پیش به این مساله اشاره کرد که احتمال دارد ویتنام هدف بعدی باشد؛ زیرا این کشور از همه دارد سوء استفاده می‌کند.
دولت تایوان در پاسخ به همکاری و مزیت‌های تجاری تایوان و امریکا اشاره کرده است و بر تلاش‌های خود برای مجازات اصادرکنندگان غیرقانونی‌ای که کالاهایشان را ساخته ویتنام می‌خوانند تا مالیات امریکا را دور بزنند، تاکید کرده است.
بیش از یک دهه پیش، سامسونگ الکترونیکز (Samsung Electronics) غول بزرگ کره جنوبی، کارخانه‌ای در یاک‌نین راه‌اندازی کرد تا وابستگی‌اش را به چین کاهش دهد. این حرکت، آگاهانه بود. بعدها، هزینه‌ها در چین به‌تدریج افزایش یافتند و در نهایت فروش سامسونگ به دلیل بایکوت محصولات کره جنوبی از سمت چین که نتیجه استقبال کره جنوبی از سیستم موشک دفاعی امریکا در سال ۲۰۱۷، کاهش یافته بود.
سامسونگ از سال ۲۰۱۷ همه کارخانه‌های تلفن همراه خود را در چین، غیر از یک کارخانه، بسته است و در حال حاضر حدود نیمی از دستگاه‌های خود را که در سطح جهان به فروش می‌رسند، در ویتنام مونتاژ می‌کند. شرکت‌های تابعه سامسونگ در تایوان که حدود ۱۰۰ هزار نفر را استخدام کرده‌اند، تقریبا یک‌سوم از فروش ۲۲۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند. بر اساس گفته‌های سخنگوی سامسونگ، ۹۰ درصد از این فروش شامل کالاهایی می‌شود که از ویتنام به دیگر کشورها صادر می‌شود. اینامر نشان می‌دهد که سامسونگ به‌تنهایی یک‌چهارم از صادرات پیتنام در سال ۲۰۱۸ را رقم زده است. موفقیت سامسونگ باعث شده بسیاری از تامین‌کنندگان کره جنوبی فکر کنند که آنها نیز باید سراغ ویتنام بروند.
فیلیپو بورتولتی (Filippo Bortoletti) معاون شرکت مشاوره کسب و کار تایلندی به نام Dezan Shira در این زمینه می‌گوید: «وقتی شرکتی بزرگ باشید و به جایی نقل مکان کنید، همه‌ در پی‌تان می‌آیند».
در مقابل، برخی صاحبان کسب و کارهای ویتنامی فکر می‌کنند این وضعیت، نعمت و عذاب توام است. آنها می‌گویند غول‌های خارجی  به ویتنام می‌آیند و همچنان با وندورهایی کار می کنند که قبلاً کار می‌کردند و فضای اندکی برای زنجیره‌های تامین تایوان باقی می‌گذارند. سخنگوی سامسونگ می‌گوید که این شرکت، ۳۵ تامین‌کننده ویتنامی دارد. اپل در این زمینه از اظهارنظر خودداری کرده است.
نگوین ژوان هوانگ (Nguyen Xuan Hoang) از موسسان ویتنامی شرکت‌ها در این کشور، توضیح می‌دهد که وقتی سامسونگ برای اولین بار در این کشور مستقر شد، برخی از وسیل‌های موردنیاز برای خط مونتاژ خود را از شرکت ویتنامی Vietnam Precision Mechanical Service & Trading (VPMS) خریداری کرد. اما با گذشت زمان، همکاران او از کره جنوبی نیز وارد ویتنام شدند و بعد از یک سال همکاری سامسونگ و  VPMS متوقف شد. به نظر هوآنگ، مساله قیمت و کیفیت نبود، بلکه نیاز سامسونگ به تجهیزات بیشتر بود که VPMS نمی‌توانست ارائه دهد.
شرکت ویتنامی فیتک (Fitek) از شرکت‌هایی است که برای سامسونگ، کنون و دیگر شرکت‌های بزرگ، تجهیزات صنعتی تولید می‌کند. به نظر وو تین کوئونگ (Vu Tien Cuong) مدیر و موسس این شرکت، بیشتر تامین‌کنندگان ویتنامی کیفیت و بهره‌وری کافی ندارند و به همیت دلیل نمی‌توانند با شرکت‌های چندملیتی به رقابت بپردازند. به نظر او ریشه این مساله، بی‌تجربگی است، نه کمبود دانش یا تخصص و پول. کوئونگ باور دارد که وضعیت تامین‌کنندگان ویتنامی هر روز بهتر از دیروز می‌شود و تامین‌کنندگان ویتنامی در حال رشد هستند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه