امنیت
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۳ آذر

رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از بارگذاری صفحات و کانال‌های جعلی و با نام چهره‌های هنری و ورزشی در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: برخی از کانال‌ها و صفحات راه اندازی شده در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به چهره‌های هنری و ورزشی نیست بلکه با سوء استفاده از نام و تصویر این عزیزان درست شده است.
سرگرد مهدی شکیب با بیان اینکه افراد سودجو با اهداف خاص اقدام به راه‌اندازی کانال و صفحه در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، اظهار کرد: کاربران در عضویت در این کانال‌ها و صفحات مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.
وی تبلیغات کالا و خدمات را یکی از اهداف اینگونه صفحات جعلی منتسب به چهره‌های هنری و ورزشی دانست و افزود: در کنار این دست اهداف، شاهد اهداف مجرمانه‌ای مثل کلاهبرداری، اخاذی و هتک حیثیت هستیم، لذا کاربران باید در عضویت در این کانال‌ها یا صفحات دقت بیشتری داشته باشند. سرگرد شکیب یکی از مهم ترین تهدیدات فضای سایبری را جعل هویت خواند و گفت: از این رو کاربران باید عضویتی هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی داشته و تنها به نام و عکس منتشر شده اکتفا نکنند.
وی ادامه داد: جمع آوری کمک برای نیازمندان یا بیماری‌های خاص دیگر ترفندی است که با استفاده از شهرت و آوازه ی چهره‌های هنری و ورزشی در فضای سایبری صورت می‌گیرد. در حالیکه کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی این کانال‌ها یا صفحات هیچگاه به دست نیازمندان نمی‌رسد.
رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هتک حیثیت و اخاذی را یکی دیگر از جرائم این قبیل کانال‌ها و صفحات دانست و گفت: گردانندگان این صفحات و کانال‌ها با ایجاد رابطه ی دوستی با جنس مخالف و جمع آوری عکس‌های خصوصی و اطلاعات شخصی و مهم به دنبال اخاذی از کاربران هستند و در صورت عدم موفقیت آبروی قربانی خود را به چوب حراج می‌گذارند.
سرگرد شکیب تاکید کرد: لذا کاربران به هیچ عنوان عکس یا پیام‌های خصوصی در این صفحات یا کانال‌ها برای مدیران یا گردانندگان و یا دیگر اعضای گروه نگذارند چرا که این امر می‌تواند نقض حریم خصوصی آنها را در پی داشته باشد. وی تاکید کرد: افرادی که در فضای مجازی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل چهره‌های هنری یا ورزشی و غیره، بدون اطلاع آنها، سایت یا کانال درست می‌کنند با شکایت فردی که صفحه به وی منتسب شده مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد و چهره‌های مشهور هنری و ورزشی که به نام آنها صفحه، کانال یا گروه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است، هیچگونه اقدام قضایی نمی‌کنند و به صرف اعلام آن در یک برنامه ی تلویزیونی یا مصاحبه با یک نشریه که آنها در فضای سایبر یا شبکه های اجتماعی فعال نبوده و هیچگونه صفحه یا کانالی ندارند، فرصت سوء استفاده از نام خود را به کلاهبرداران سایبری می دهند. سرگرد شکیب تاکید کرد: این عزیزان حتما باید پیگیر این موضوع بوده تا نه تنها مانع از سوء استفاده از نام و آوازه ی خود شوند بلکه جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌هایی که به نام آنها صورت می‌گیرد و افراد ساده و بی‌گناه قربانی آن می‌شوند را بگیرند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه