ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۳۰ شهريور

به گزارش ایرنا، صنعت بازی‌سازی ایرانی با آنکه در سال‌های اخیر رشد شتابانی داشته و به درجه‌ی خوبی در منطقه رسیده است، اما به گفته‌ی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هنوز راه زیادی برای حضور پررنگ در عرصه جهانی در پیش دارد.
بازی‌های دیجیتال (آنلاین) در ایران اگرچه در بخش تولید قدمت چندانی ندارد اما در بخش مصرف حدود ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد.
گرچه تاریخ دقیق ورود بازی‌های دیجیتال به کشورمان مشخص نیست اما رواج آن را می‌توان به سال‌های دهه‌ی ۶۰ خورشیدی نسبت داد زمانی که دستگاه‌های «tv-game » به عنوان عضوی از نسل نخست پیشانه (کنسول)های بازی کردن به خانه‌های مردم ایران راه پیدا کرد؛ در آن زمان با استفاده از این دستگاه‌ها که در کمتر خانه‌ای یافت می‌شد، بازی ویدئویی روی صفحه نمایشگر یا تلویزیون نقش می‌بست.
در نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۶۰ خورشیدی نسل دوم بازی‌های دیجیتال با عرضه شدن آتاری(ATARI) محبوبیت زیادی بین ایرانیان پیدا کرد و سپس در سال‌های دهه‌ی هفتاد نسل‌های سه و چهار این بازی‌ها تحت عنوان «میکرو» و «سگا» در کشورمان رواج یافت.
سال‌های پایانی دهه‌ی هفتاد و آغاز سال‌های دهه‌ی هشتاد بازی‌های آنلاین در ایران با تحول‌های شگرفی مواجه شد و با آمدن «پلی استیشن»‌ها، کلوپ‌های بازی در کشورمان شروع به رشد و توسعه گذاشت و شوق جوانان و نوجوانان را برای رفتن به این کلوپ‌ها و گذراندن اوقاتی در آن‌ها دوچندان کرد؛ «پی.اس.وان» در این دوران توجه زیادی به خود جلب کرد و نسل پنجم بازی‌های دیجیتال را در ایران رهبری کرد.
نسل ۶ بازی‌های دیجیتال با شکل‌گیری جریان با محوریت تجاری‌سازی و افزایش تنوع بازی‌ها در جهان و ظهور سیستم‌های عامل پیشرفته‌تر برای تلفن همراه انقلابی در این بازی‌ها ایجاد کرد و با رشد فناوری در پلتفرم رایانه و توسعه‌ی لپ‌تاپ‌ها و سخت‌افزارهای مخصوص بازی جهان بازی دیجیتال وارد مرحله‌ای نوین شد.
ایران در سال ۱۳۸۹ بازیکن ۱۶ میلیونی داشت که ۱۴ درصد آن‌ها بازیکنان آنلاین بودند؛ اما سال ۱۳۹۲ تعداد بازیکن به ۱۸ میلیون نفر رسید که ۳۰ درصد آنها آنلاین بودند و با توسعه‌ی زیرساخت‌ها در سال ۱۳۹۴ تعداد بازیکن‌ها به ۲۳ میلیون رسید که ۳۹ درصد آن‌ها آنلاین بوند.
«حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره‌ی جایگاه ایران در صنعت بازی‌سازی گفت: صنعت بازی‌سازی ایران در منطقه شانه به شانه ترکیه در حال رقابت است.
وی معتقد است: در منطقه‌ی خاورمیانه به غیر از ایران و ترکیه کشور دیگری نیست که در صنعت بازی‌سازی خوب عمل کند و در عین حال ترکیه در این سال‌های اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری‌های زیادی که انجام داده در حال پیشی گرفتن از کشورمان است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: کشورمان هنوز در قیاس با جهان نیاز به تلاش‌های بیشتری دارد گرچه اکنون وقت مقایسه نیست زیرا کشورهای پیشرو در دهه‌های اخیر بیش از ایران در زمینه‌ی توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و ابزارهای آن کار کرده‌اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه