ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی گردوغبار در جنوب غرب آسیا که در دانشگاه زابل برگزار شد گفت: ما در شرایطی قرار گرفتیم که علاوه بر شرایط تغییر اقلیم، دستکاری بشر بر روی حوزه‌ها و بی‌نظم کردن حوزه‌های آبخیز هم اراضی و مراکز ما را متأثر کرده است.
وی با بیان مثالی افزود: در منطقه سیستان کاهش ورودی حق آبه مسلم ما از کشور همسایه را منجر شده است، در حالی‌که این حق آبه هم قانونی و هم علمی است. منطقه سیستان قبلاً به واسطه این حق آبه هم در دریاچه هامون و هم در کل منطقه یکی از مناطق مستعد کشاورزی و تولید مرتع و واحدهای بزرگ دامداری بوده که استان‌های مجاور را پوشش می داده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به این موضوع که باید دخالت‌های بشری را در اقلیم به حداقل برسانیم گفت: باید با توجه به شرایط طبیعی امکان استفاده بهتر از نزولات جوی را فراهم کنیم، بر این اساس در معاونت علمی ریاست جمهوری و در ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، ما عمدتاً به بحث‌های فناورانه‌ای می‌پردازیم که بتوان از طریق آن‌ها شرایط مناسب و پایداری را برای تأمین منابع مالی و معیشت مردم فراهم کرد.
ابراهیمی ادامه داد: ما باید با مردم فکر کنیم و با آنها برنامه‌ریزی و با خودشان برنامه‌ها را اجرا کنیم و مسائل را به معیشت و سفره مردم گره زده و باعث تنعم بیشتر در سفره آن‌ها شویم که اگر اینگونه عمل کنیم، مشکلات حل می‌شود. ولی اگر خودمان را جدای از مردم بدانیم و مسائل را جدای از مردم حل کنیم، مشکل حل نخواهد شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه