امنیت
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: این روزها احتمال سرقت اطلاعات موجود در سیستم‌ها و گوشی‌های تلفن همراه شهروندان بیش از گذشته متصور می‌باشد.
سرهنگ دوم مهدی شکیب گفت: برخی از افراد سودجو و مجرم برای دستیابی به اطلاعات ذخیره‌ شده در حافظه‌ی تلفن‌های همراه و سیستم‌های کامپیوتری، به ترفندهای متفاوتی دست می‌زنند تا بتوانند با دستیابی به اطلاعات شهروندان آن‌ها را به فروش رسانده و یا از طریق آن‌ها اهداف مجرمانه‌ی خود که همان اخاذی از کاربران است را پیش ببرند.
وی افزود: از ترفندهای مجرمان سایبری می‌توان به بدافزارهای جاسوسی جدید اشاره کرد که با جا زدن خود در قالب vpn‌ها و فیلترشکن‌ها به دستگاه قربانیان نفوذ می‌کند.
سرهنگ شکیب ادامه داد: این‌گونه بدافزارها بعد از نصب، یک در پشتی ایجاد می‌کند و از این راه به سرور خود وصل می‌شوند و دستورات لازم برای سرقت اطلاعات را دریافت می‌کنند.
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: مجرمین با استفاده از این بدافزارها می‌توانند با فعال کردن دوربین و میکروفن صدا و تصویر را ضبط کرده، متن‌های روی دستگاه و لیست تماس‌ها را ببینند، فایل‌ها را دست‌کاری کرده و در نهایت راه را برای ورود بدافزارهای باج‌گیر باز کنند.
سرهنگ شکیب ادامه داد: این‌گونه بدافزارها اطلاعات دستگاه را به سرقت برده و دستگاه را کنترل می‌کنند، در ادامه با بررسی تماس‌ها، پیامک‌ها، مخاطبان گوشی، مکان گوشی، تاریخچه‌ی مرورگر و همچنین جاسوسی از قربانیان را با ضبط ویدیو و صدا دنبال می‌کنند و با داشتن این اطلاعات برنامه‌های اخاذی خود را پیش می‌برند.
وی در ادامه گفت: برخی از این بدافزارها می‌توانند صفحه‌ی لاگین سیستم را قفل کنند، رمز عبور را ریست کنند و دستگاه را روت کنند و در حین انجام کار نیز می‌توانند اطلاعات بیشتری سرقت کرده و به سرور خود ارسال نمایند.
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: اولین و ضروری‌ترین اصل برای حفاظت از اطلاعات مهم و خصوصی این است که این اطلاعات را به‌صورت رمز شده در حافظه‌های جانبی نگهداری کنیم. قطعاً این امر نه‌ تنها مانع از سرقت اطلاعات مهم ما می‌گردد بلکه حتی از دست باج‌افزارها نیز در امان می‌ماند.
سرهنگ شکیب تأکید کرد: نکته‌ی دیگری که کاربران باید به آن توجه نمایند این است که از دانلود اپلیکیشن‌های غیرضروری خودداری نمایند و حتماً برای دانلود اپلیکیشن‌های کاربردی نیز از سایت‌ها معتبر استفاده نمایند.
وی با اشاره به فیلتر شدن سرویس تلگرام و افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: برخی از افراد سودجو از فرصت استفاده کرده و با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی و انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی سعی دارند با سرقت اطلاعت کاربران زمینه‌ی سوء استفاده و جاسوسی از آن‌ها را فراهم نمایند.
این مقام مسئول در توصیه به کاربران تأکید کرد: هم‌وطنان گرامی سعی کنند برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود را از طریق مارکت‌های معتبر دریافت و از رفتن به لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های غیر معتبر ارائه می‌شود خودداری نمایند. این کار می‌تواند باعث حفظ حریم خصوصی آن‌ها شده و در نهایت امنیت بیشتری در فضای مجازی داشته باشند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه