پوشیدنی
سارا محمد علیئی۱۴:۰ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

به گزارشی از سایت نیکی, بازیهای المپیک تابستانی 2020 در ژاپن برگزار خواهد شد و توسعه دهنده گان این رویداد مهم قصد دارند تا مدال های بازی را با استفاده از بازیافت گوشی های هوشمند و دیگر لوازم الکترونیکی تولید کنند. حال باید دید که چه میزان گوشی و ابزار جهت استخراج مواد کافی برای ساخت مدال ها نیاز است.

طلا در گوشی ها

تقریبا تمام وسایل الکترونیک شامل بسیاری از فلزات مختلف، با ارزش از جمله - نقره و حتی طلا هستند. در اقلام گران قیمت به طور عمده این فلزات یافت خواهد شد و حنی می توان فلزات موجود در مدار های الکتریکی آن ها را استخراج کرد.
البته بنظر می رسد کوشی و ابزار قدیمی زیاد کار آمد نخواهند بود.


با توجه به تحقیقاتی که توسط مجله CHIP  صورت گرفته است، در یک گوشی متوسط میزان نقره 0.25 گرم و طلا تنها 0.024 گرم است. همچنین شایان ذکر است که فرآیند استخراج فلزات از این دستگاه ها بسیار پیچیده و گران قیمت خواهد بود.
ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورها در بازیافت لوازم الکترونیکی مقیاسی است. این کشور تنها در سال 2014 موفق به بازیافت  و استخراج حدود 143 کیلوگرم طلا، یک و نیم تن نقره و یک تن مس از تجهیزات قدیمی شده است و این تعجب آور نیست که سازمان دهندگان بازی های المپیک در ژاپن، تصمیم به تولید مدال از دستگاه های الکترونیکی بازیافت شده، گرفته اند.

مدال از تلفن

برای هر بازی های المپیک مدال های منحصر به فردی ساخته خواهد شد ، که وزن متوسط یک مدال طلا  500گرم است. طلا تنها برای پوشش استفاده می شود یعنی گرم طلا برای آبکاری طلا و 494 گرم نقره برای درون آن بکار می رود. در نتیجه برای ساخت یک مدال طلا نیاز به بازیافت 2000 تلفن می باشد.
برای بازی های المپیک با احتساب میزان مدال های ذخیره ، 170 مدال ساخته خواهد شد . برای این میزان طلا حدود 340 هزار تلفن بازیافت خواهد شد البته برای استخراج نقره و برنز نیز این میزان به حدود چند میلیون گوشی خواهد رسید.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه