ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ بهمن

اعلام وصول طرح «سهمیه بندی بنزین» مجلس در آخرین روزهای دی ماه برخی بحث‌های گذشته مانند سهمیه تاکسی‌های اینترنتی، قیمت بنزین در سال آینده و چگونگی سهمیه‌بندی بنزین را دوباره سر تیتر اخبار قرار داد. به گزارش پیوست، این طرح در حالی در مجلس اعلام وصول شده که دولت بارها اعلام کرده بود بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست. از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته (۷ بهمن) در صحن علنی مجلس اعلام کرد هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین در مجلس گرفته نشده است. اما آنچه در این گیرو داد اجرای این طرح را پر ابهام‌تر کرده این موضوع است که آیا در صورت قانونی شدن سهمیه‌بندی بنزین در مجلس آیا تاکسی‌های اینترنتی هم امکان استفاده از این سهمیه را خواهند داشت؟ پاسخ به این سوال از دید نمایندگان موافق این طرح در مجلس مثبت است؛ اما نمایندگان مخالف این طرح اعلام می‌کنند که روی طرح سهمیه‌بندی بنزین کار کارشناسی دقیقی انجام نشده، بنابراین نمی‌توان به این سوال هم پاسخ روشنی داد.
طرح «سهمیه‌بندی بنزین» در آخرین روز دی ماه با امضای ۱۶ نماینده در مجلس اعلام وصول شد. این طرح با هدف رعایت عدالت در هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص سهمیه به افراد و نه خودروها در مجلس مطرح شده و به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، هم‌اکنون در نوبت بررسی کمیسیون انرژی قرار دارد. این طرح شامل ۳ ماده و دو تبصره است.
مطرح شدن دوباره سهمیه‌بندی بنزین و به خصوص ایجاد ساز و کار برای ثبت نام تاکسی‌های اینترنتی برای نوبت‌بندی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی این سوال را ایجاد می‌کند که آیا علاوه بر این به تاکسی‌های اینترنتی نیز سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد؟ رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیته ارتباطات در گفت‌وگو با پیوست تاکید کرد که در صورت سهمیه‌بندی بنزین، به تاکسی‌های اینترنتی نیز سهمیه تعلق می‌گیرد اما این سهمیه باید بر اساس ظرفیت و میزان جابه‌جایی مسافران به تاکسی‌ها عرضه شود. او همچنین عنوان کرد: «به همین خاطر هم تاکسی‌های معمولی و هم تاکسی‌های اینترنتی باید به تاکسی‌متر مجهز شوند.»
همچنین جواد کریمی قدوسی ارائه سهمیه بنزین به تاکسی‌های اینترنتی را بخشی از جزئیات طرح «سهمیه‌بندی بنزین» دانست که باید پس از تصویب کلیات این طرح به آن پرداخت؛ اما در نظر نماینده مشهد از آنجایی که توسعه حمل و نقل آنلاین شهری به محیط زیست و کاهش مصرف بنزین کمک می‌کند باید برای فعالان این بخش تسهیلاتی فراهم کرد.
در حالی که هنوز مشخص نیست با قانونی شدن این طرح به تاکسی‌های اینترنتی نیز سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد که فعالان بازار حمل‌ونقل شهری در گفت‌وگوهای مختلف اعلام کرده‌اند اگر قرار است دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند باید در کنار سیستم سنتی حمل‌ونقل، به فعالان بازار حمل‌ونقل آنلاین نیز توجه لازم را داشته باشد. آن‌ها حتی به دولت پیشنهاد داده‌اند که در صورت اجرای سهمیه‌بندی بنزین این فعالان می‌توانند راهکار فناورانه‌ای برای نظارت دقیق بر نحوه تخصیص سوخت در اختیار مسئولان قرار دهند. در همین زمینه چندی پیش ژوبین علاقبند، رئیس هیات‌مدیره اسنپ، در گفت‌وگو با پیوست با اشاره به قابلیت رصد روزانه تعداد راننده‌های فعال، تعداد سفر و میزان کیلومتر طی شده آن‌ها در سیستم تاکسی‌های آنلاین، گفته بود: «هیچ‌ یک از سامانه‌های سنتی چنین دقتی ندارند. اگر در هر۱۰۰ کلیومتر، ۱۰ لیتر بنزین مصرف ‌شود از آنجایی‌که تعداد کیلومتر مصرفی رانندگان سیستم خود را به دقت می‌دانیم، این امکان وجود دارد که دقیقا بگوییم روزانه به چه مقدار سوخت احتیاج دارند.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه