امنیت
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

عکس‌های  سلفی که ما از خودمان در تعطیلات نوروز در فضای مجازی منتشر می‌کنیم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مکانی باشد که ما در آن حضور داریم و اینکه چه مدت‌زمان ما در منزل نیستم تا سارقان با خیال راحت به منزل ما آمده و سرقت کنند. از جمله‌ موضوعاتی است که در سال‌های گذشته نیز در ایام نوروز به شهروندان از سوی پلیس فتا هشدار داده شد، اما گویا برخی از شهروندان این موضوع را باور ندارند. احتمالاً باور نمی‌کنند که شاید یکی از همان دوستان مجازی که رفاقت سایبری زیادی با یکدیگر دارند، سارق باشد سارقی که در طول چندین ماه با برنامه‌ریزی دقیق تمامی اطلاعات قربانی را جمع‌آوری کرده است و منتظر فرصت است. چه فرصتی بهتر از تعطیلات نوروزی که ما در مسافرت هستیم و با عکس‌های یهویی و سلفی، مسافرت و عدم حضور خود را اعلام می‌کنیم.
رئیس ادار‌ه‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به تعطیلات نوروزی و همچنین حجم بالای مسافرت‌ها در این ایام در توصیه به شهروندان گفت: هم‌وطنان عزیز باید بیش‌ از پیش نسبت به هشدارهای سایبری و رعایت نکات ایمنی دقت داشته باشند تا شیرینی مسافرت و عید نوروز به کام آن‌ها تلخ نشود.
سرهنگ دوم مهدی شکیب ادامه داد: با مرور برخی از پرونده‌های تشکیل‌شده در پلیس فتا به نکاتی جزئی برخورد می‌کنیم که در نگاه اول نمی‌تواند مشکلی برای کاربران به وجود آورد. نکاتی از قبیل ثبت موقعیت مکانی در تصاویر و کلیپ‌ها که شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما همین نکته و ثبت موقعیت مکانی بر روی تصاویر می‌تواند گویای عدم حضور ما در منزل یا محل کار باشد و این فرصتی است برای سوء استفاده افراد فرصت‌طلب.
وی افزود: با رعایت برخی از نکات عمومی در هنگام مسافرت می‌توانیم امنیت خود و خانواده را افزایش دهیم. نکاتی هرچند کوچک اما مهم. نکاتی مثل عدم ورود اطلاعات مهم در کامپیوترهای عمومی، عدم استفاده از اینترنت‌های باز و رایگان در طول سفر، تهیه‌ی بلیط رفت‌وبرگشت از طریق سایت‌های معتبر و تبدیل ارز.
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری در ادامه تأکید کرد: مسافران عزیز قبل از انجام مسافرت با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند نسبت به حفظ امنیت و حریم خصوصی خود تلاش نموده و نکات مهم را مد نظر داشته باشند. سرهنگ شکیب در ادامه به برخی از نکات مهم و ضروری در مسافرت‌های نوروزی اشاره کرد و گفت: رعایت این نکات می‌تواند تضمین‌کننده‌ی امنیت سایبری مسافران نوروزی باشد.
وی با بیان اینکه در صورت استفاده از اینترنت در مکان‌های عمومی همچون هتل‌ها سعی نمایید از اتصال به‌اینترنت‌های باز (بدون ورود رمز عبور و یا اتصال با رمز مشترک) خودداری نمایید، گفت: در صورت ضرورت و استفاده از اینترنت در مکان‌های عمومی دقت و حساسیت بیشتری داشته و در صورت امکان از انتشار و ورود اطلاعات مهم و خصوصی در این مکان‌ها خودداری نمایید.
سرهنگ شکیب تأکید کرد: بنابر نیاز و ورود اطلاعات مهم بانکی از صفحه‌کلید مجازی استفاده کرده و بلافاصله نسبت به تغییر رمزهای بانکی اقدام نمایید. این کار در جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات توسط کی‌لاگرها صورت می‌گیرد.
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری با بیان اینکه از یادداشت کردن رمزهای بانکی در گوشی‌های تلفن همراه و یا نگهداری رمزهای عبور در کنار کارت‌ بانکی جداً خودداری نمایید، افزود: از انتشار داده‌هایی که امکان سوء استفاده از آنان وجود دارد خودداری نموده و تا حد امکان اطلاعات ذخیره‌ شده در حافظه‌ی تلفن همراه خود را رمزنگاری کرده و یا از کارت‌های حافظه جداگانه استفاده کنید.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در صورت همراه داشتن دستگاه‌های دیجیتال و کارت‌های حافظه، انتخاب رمز عبور مناسب و قوی می‌تواند تضمین‌کننده‌ی امنیت ما باشد. سرهنگ شکیب تأکید کرد: نسبت به خرید از فروشنده‌های دوره‌ گرد و استفاده از کارت‌خوان‌های سیار دقت و توجه لازم را داشته باشید.
وی در توصیه به شهروندان گفت: هم‌وطنان عزیز سعی نمایند قبل از عزیمت به مسافرت نسبت به تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات خود اقدام و در جای مناسب نگهداری کنند. رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با آرزوی سفری خوش برای مسافران نوروزی گفت: افزایش امنیت کاربران در فضای مجازی از مهم‌ترین اهداف پلیس فتا می‌باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه