تکنولوژی
الناز فرجی۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

همین چند سال پیش ، فکر این که هکر ها بتوانند ماشین ها را از کار بیندازند فقط یاوه سرایی اغراق آمیز کسانی بود که از تکنولوژِی ترس داشتند اما حالا با کنترل دیجیتالی که در هر سیستم خودرویی وجود دارد ، از in-dash گرفته تا موتور و کنترل ترمز ، در سو استفاده بازتر و بازتر میشود. و دو مهندس نرم افزار سر زده وارد قضیه شدند ، و در حالی که به راحتی در اتاق پذیرایی خانه ی خود بودند، باعث شدند یک جیپ کروکی کاملا ترمز کند.
چارلی میلر و کریس والاسک با نویسنده ی wired ، اندی گرینبرگ تماس گرفتند تا توضیح دهد چگونه اتصال داخل ماشین ها میتواند آنها را در برابر سو استفاده هایی فراتر از ور رفتن با رادیو بی دفاع بگذارد. این دو نفر فهمیدند که Uconnect ، سیستم شبکه شبکه ی infotainment در وسیله های fiat chrysler ، قابلیت آسیب پذیری دارد که امکان دسترسی بی مانندی را به وسیله ی نقلیه میدهد.


هرکسی با دانستن چگونگی انجام این کار، نرم افزار و آدرس آی وسیله میتواند سو استفاده کند و در حمله های متعددی شرکت کند. از مایل ها دورتر با یک لپ تاپ میتوان سیستم تفریحی را تحت کنترل گرفت ، صدای رادیو را کم و زیاد کرد و یا عکس هایی را بر روی صفحه ی LED نصب شده بر روی داشبورد نشان داد.آنها حتی میتوانند برف پاک کن ها را کنترل کرده و یا درجه های دیجیتالی را تحت تاثیر قرار دهند. اما موضوع از این هم جدی تر میشود : بعضی مهندسان میتوانند کاملا موتور ها را در سرعت های کم از بین ببرند  یا جعبه دنده را به حالت خنثی تغییردهند و کاری کنند که موتور با بیچارگی بچرخد و کار کند . یا اینکه جیپ  در نمایش تجربی بطور مداوم بایستاد. این جیپ کروکی سیستم آماده ی یاری و دستیار پارکی دارد که بازی خوبی برای هک کردن بود. به طور طبیعی سنسور ها ، فرمان یار ها را در فرمان به سمت یک جای پارک راهنمایی میکنند ، اما وقتی دستکاری شود، مهندسان میتوانند کنترل آن را هم به دست بگیرند، اصلا خودشان ماشین را برانند . خوشبختانه این حقه ی خاص تنها زمانی کار میکند که ماشین در حالت ذخیره (reserve) باشد . البته فعلا.
ممکن است بگویید " من ترمز میگیرم و میپرم بیرون " اما هکر ها یک قدم از شما جلوترند . نه تنها میتوانند درها را قفل کنند بلکه میتوانند از راه دور ترمز ها را از کار بیندازند و آخرین ذره ی کنترل را از راننده بگیرند. میلر و والاسک در مورد توانایی آسیب پذیری Uconnect به FCA خبر داده اند و تولید کننده متعهد شد تا patch ای بیرون دهد و امید است که این PATCH این حفره را پر کند. آنها همچنین تاکیید میکنند که این مشکلی بزرگتر است که همه ی اتومبیل سازان باید از آن آگاه باشند مخصوصا با وجود این روند فزاینده ی رو به رشد  سیستم های خودگردان در ماشین های مسافران . گرفتن کنترل یک ماشین میتواند نتیجه ی شدید و بدترین حالت این حفره ی امنیتی باشد ولی ترسناک تر از آن این است که چه کار های میتواند انجام شود در حالیکه حتی راننده خبر هم ندارد. نفوذ به سیستم ماشین مکان GPS وسیله ی نقلیه را نشان میدهد . همینطور VIN و دیگر داده های کاربر که میتواند در راه های فتنه انگیزی استفاده شود. میلر میگوید : اگر کاربران این مساله را به عنوان یک مشکل در نظر نگیرند، باید شکایت را به ماشین سازان شروع کنند . این ممکن است یک گیر نرم افزاری باشد که بتواند کسی را بکشد. "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
علی کاظمی
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد
جیب غلطه !!!! جیپ درستشه
مجله اینترنتی سهـــا
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد
ممنون از اطلاع رسانیتون ، اصلاح شد
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

سامسونگ و هدف تسخیر بازار باتری‌ خودروهای الکتریکی