ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ اسفند

وزیر ارتباطات از احتمال صدور پروانه جدید ارتباطی در صورت عدم توافق شرکت‌های اینترنتی (دارندگان پروانه FCP) برای ادغام با یکدیگر خبر داد.
به گزارش پیوست، محمد جواد آذری جهرمی، در حاشیه نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال پیوست در مورد سرنوشت طرح بازبینی پروانه شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت گفت:‌ «عدم به صرفه بودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های اینترنت ثابت در حال حاضر به یک چالش جدی تبدیل شده است. شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند برای بالا بردن سطح درآمد و بازگشت سرمایه‌شان در این شرایط بازار، باید سطح تعرفه‌ها افزایش پیدا کند؛ اما وقتی از دید اقتصاد کلان نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که با افزایش تعرفه، سهم ICT در سبد خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این درخواست معقول نیست.»
وزیر ارتباطات در ادامه به پیشنهاد این وزارتخانه برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ «باتوجه به پراکندگی شرکت‌های FCP که در حال حاضر ۱۷ شرکت هستند ما پیشنهاد دادیم که برای کاهش هزینه‌هایشان و جذب سرمایه‌گذاری به شیوه مقرون به صرفه، آن‌ها با یکدیگر ادغام شوند تا از امکانات یکدیگر در راستای توسعه بازار خود استفاده کنند؛ اما متاسفانه آن‌ها در این زمینه دچار تله «بنیانگذار» هستند، یعنی اینکه آن فردی که شرکت را تاسیس کرده است می‌خواهد همچنان همه کار شرکت باشد.»
به باور جهرمی در حال‌ حاضر درگیری برای باقی‌ ماندن در جایگاه «بنیانگذار» بعد از ادغام شرکت‌های اینترنتی، شرایط را به سمت زمین خوردن آن‌ها پیش برده است.
وزیر ارتباطات در ادامه تاکید می‌کند:‌ «این وزارتخانه تا کنون جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های اینترنتی برگزار کرده و ضرایب تشویقی مختلفی نیز برایشان در نظر گرفته تا به سمت ادغام شدن با یکدیگر پیش بروند؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد آنچه در حال حاضر به ذهن می‌رسد این است که به سراغ صدور پروانه‌ جدید فعالیت برای شرکت‌ها پیش برویم.»
تابستان سال جاری بود که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از طرحی برای بازبینی شرکت‌‌های دارای پروانه اینترنت ثابت (FCP) داد. این طرح به دنبال اعتراض شرکت‌های اینترنتی نسبت به کاهش درآمدهایشان در بازار ارتباطاتی کشور کلید خورد. بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در یک سال گذشته بارها اعلام کرده‌اند که تعرفه پایین دیتای تلفن‌همراه به بازار این فعالان اینترنت ثابت ضررهای جبران ناپذیری زده است. در همان زمان حسین فلاح جوشقانی به پیوست اعلام کرد که برای توسعه بازار دارندگان پروانه FCP قرار است با بازبینی پروانه‌هایشان بسته‌های تشویقی تعلق گیرد تا شرایط برای ادغام آن‌ها با یکدیگر فراهم شود. حالا نزدیک به ۸ ما از این اظهارات گذشته و این شرکت‌ها نه تنها با یکدیگر ادغام نشده که به گفته وزیر ارتباطات تمایلی هم به انجام این کار برای نجات بازار خود ندارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه