ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت

در مجمع عمومی سهامداران همراه اول که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، مدیرعامل همراه اول با اشاره به مسائلی که سال گذشته در حوزه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه (VAS) به وجود آمده بود گفت: «من سال گذشته هم گفتم که ما درآمد مشروع می‌خواهیم و در زمینه VAS مسائلی داشتیم که توفیقات خوبی حاصل شد و اکنون ۷۳ درصد مشترکان ما از وضعیت خدمات ارزش افزوده، رضایت دارند.» به گفته او علی‌رغم همه حاشیه‌ها، درآمد همراه اول از محل خدمات ارزش افزوده در سال گذشته ۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته است.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر اساس صورتحساب‌های حسابرسی شده همراه اول در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران بورس (کدال)، "وجوه دریافتی این اپراتور" از محل خدمات ارزش افزوده در سال ۹۶ به یک هزار و ۱۰۸ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده بود که در سال ۹۷ این رقم به یک هزار و ۵۵۰ میلیارد و ۴۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته، اما صورت‌حساب‌های منتشر شده حاکی از کاهش درآمد نهایی اپراتور در این حوزه دارد، چراکه وجوه پرداختی به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارزش افزوده در سال ۹۶ ششصد و ۱۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و در سال ۹۷ این رقم به یک هزار و ۸۸ میلیارد و ۶۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
به عبارت دیگر، با وجود افزایش ۴۴۲ میلیارد تومانی میزان وجود دریافتی بابت خدمات ارزش افزوده همراه اول نسبت به سال قبل و به دلیل افزایش ۴۷۰ میلیارد تومانی وجود پرداختی و تسهیم درآمد این اپراتور با شرکت های تامین کننده محتوا و اگریگیتورهای میانی، درآمد واقعی همراه اول در حوزه خدمات ارزش افزوده، بیش از ۲۷.۲ میلیارد تومان نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
چراکه براساس صورتهای مالی حسابرسی شده این شرکت، درآمد همراه اول از محل سرویس‌های ارزش افزوده در سال ۹۶، ۴۸۹ میلیارد و ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که در سال ۹۷به ۴۶۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته و با پرداخت سهم اگریگتورها از محل تحمیع محتوا، بقیه درآمد کسب شده به تامین‌کنندگان محتوا پرداخت شده است.
در همین حال، براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، حداکثر سهم شریک تجاری نوع اول محتوای ساده ارزش افزوده ۳۰ درصد بوده درحالی‌که در نوع دوم اپلیکیشن این سهم بالغ بر ۷۰ درصد بوده و پیش‌بینی شده باتوجه به تغییر سلیقه استفاده‌کنندگان از ارزش افزوده به اپلیکیشن، خالص سهم درآمدی اپراتور رو به کاهش است.
جمع‌آوری کنندگان محتوا (Aggregator)، شرکت‌هایی هستند که محتوای مختلف را جمع‌آوری کرده و در اختیار اپراتور قرار می‌دهند. تولیدکنندگان محتوا (Content Provider) شرکت‌هایی هستند که حق قانونی تولید محتوا مانند تولید فیلم، موسیقی و شبکه‌های تلویزیونی را دارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه