تکنولوژی
نيلوفر كل واخي۸:۰ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ خرداد

اگر هدست های واقعیت مجازی Oculus Rift یا HTC Vive را امتحان کرده باشید، می دانید که واقعیت مجازی منحصر به فرد آنها در سطح بالاتری نسبت به تجربیات واقعیت مجازی تلفن های همراه مانند Gear VR سامسونگ و Google Cardboard قرار دارند. مشکل اینجاست: این هدست ها از هزینه ی بسیار بالایی برخوردارند ( 599 دلار برای Oculus و 799 دلار برای Vive و کنترل های آنها) و همچنین کامپیوترهای قدرتمند و گران قیمتی که برای استفاده ی این واقعیت مجازی به آن نیاز دارید، معمولا قیمتی حدود 1000 دلار دارد.


اما همچنان مسیری برای رسیدن به این واقعیت مجازی وجود دارد که به جیب شما نیز فشار زیادی وارد نخواهد کرد: شما می توانید واقعیت مجازی مورد استفاده در کامپیوتر خود را بسازید که این امر هزینه ای کمتر از مدل های آماده که به همراه Rift هستند را برای شما در بر خواهند داشت.
بدون شک ساختن یک کامپیوتر کار هر کسی نیست، اما این روزها انجام این کار بسیار آسان تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید و اگر به دنبال ارزان ترین راه برای رسیدن به واقعیت مجازی هستید، مطمئنا این بهترین راه برای شما خواهد بود. ما رو به جلو پیش رفتیم و کامپیوتر آماده به کار با واقعیت مجازی خود را با استفاده از اجزای زیر ساخته ایم و شما را نیز تشویق می کنیم تا در صورتی که تمایل دارید، همین کار را انجام دهید. اگر در زمینه ی جزئیات اساسی با مشکل روبرو شدید، ویدئوها و وب سایت های بسیاری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

آن چه که نیاز دارید

می خواهیم ببینیم که بدون فدا کردن کیفیت و با کمترین هزینه چطور می توانیم به ساخت یک کامپیوتر آماده به کار با واقعیت مجازی بپردازیم. البته، یک کامپیوتر 700 دلاری کاملا با سرعت و وضوح یک کامپیوتر 2000 دلاری برابر نمی باشد، اما برای بازی های واقعیت مجازی و بر اساس بودجه ی در نظر گرفته شده، می تواند کفایت کند.
Oculus Rift و HTC Vive تقریبا از نیازهای سخت افزاری مشابهی برخوردار هستند، بنابراین ما در اصول پایه ای خود از ویژگی های توصیه شده ی Rift استفاده می کنیم. Vive تنها به نیمی از حافظه(RAM)  در مقایسه با حافظه ی Rift نیاز دارد، اما اگر می خواهید تا بر روی بازی های مدرن برنامه ریزی کنید بهتر است که توصیه ها و پیشنهادات Rift را دنبال کنید.
• پردازشگر: Intel Core i5 4590 و یا  AMD FX 4300 
• حافظه: 8GB
• سیستم عامل: Windows 7 (64-bit) یا ویندوزهای بالاتر
برای اینکه بدانید کامپیوتر شما به کدام یک از این موارد مجهز می باشد، در کامپیوتر خود به کمک Cortana به جستجوی سیستم بپردازید و یا از نوار جستجو در منوی استارت استفاده کنید. این روش لیستی از سخت افزارهای سیستم شما را به نمایش درمی آورد، و پس از آن که متوجه شدید که نیاز به، به روز کردن چه مواردی دارید، ادامه ی کار بسیار آسان خواهد بود.
برای ساخت یک واقعیت مجازی،نیاز به پردازشگر با 4 Core یا بیشتر (Intel over 3.3GHz, AMD over 3.9GHz)  ، یک حافظه ی 8GB و کارت گرافیک با 4GB حافظه یا بیشتر و یک Core clock بالای 1GHz داریم.همچنین از یک درایو با حالت جامد برای ذخیره سازی استفاده می کنیم.
ساخت ارزان قیمت و بادوام ما
در این جا به مواردی که در کامپیوتر واقعیت مجازی DIY خود استفاده کرده ایم، اشاره می کنیم:
• پردازشگر:AMD FX 8350 4.0GHz eight-core
• حافظه: G.SKILL Ripjaws Series 8GB DDR3-1600
• کارت گرافیک:AMD Radeon R9 390 Sapphire Nitro
• ذخیره سازی:Kingstone 120GB درایو جامد
• مادربورد:MSI 970 Gaming
• منبع تغذیه الکتریکی:Corsair CX600M 600W
ساخت این وسیله 767 دلار برای ما هزینه خواهد داشت، که البته گواهی ویندوز 10 را شامل نمی شود که این امر نیز حدود 80 دلار ( یا 119 دلار در صورت تهیه ی مستقیم از مایکروسافت) هزینه دارد. هزینه ی کلی حدود 815 دلار می باشد ( اگرچه قیمت برخی از قطعات ممکن است در نوسان باشد) و این قیمت، کپی ویندوز 10 64-bit و یک کیس استاندارد سایز ATX  را نیز شامل می شود. اگر کپی ویندوز را در اختیار دارید، هزینه ی شما به حدود 735 دلار کاهش پیدا خواهد کرد.
اگر کاملا کار خود را با Scratch disk آغاز می کنید، به یاد داشته باشید که نیاز به یک مانیتور، کیبورد و ماوس دارید، که در این صورت هزینه ی کامپیوتر شما  با توجه به کیفیت دستگاه های جانبی به حدود 950 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. ( البته هزینه ی خود هدست را نیز فراموش نکنید)
البته اگر از استفاده از پردازشگر Intel و کارت گرافیگ Nvidia  اجتناب کنید، مقدار قابل توجهی از پول خود را   پس انداز خواهید کرد. اگرچه معماری پردازشگرهای AMD به اندازه ی Intel  متراکم نیستند، اما بسیار ارزان تر بوده و با آخرین هسته ی Intel یعنی i5s و i7s همخوانی دارد. همچنین با انتخاب کارت گرافیک AMD به جای Nvidia مقدار بیشتری را پس انداز خواهید کرد. مگر اینکه بخواهید بهترین کالا را انتخاب کنید، در هر صورت برای هزینه کردن آماده باشید.

مقایسه با ساخته های خرده فروش ها

به غیر از کامپیوترهای دسکتاپ قابل استفاده با واقعیت مجازی، کامپیوتر مدل Dell’s XPS 8900 بسیار مقرون به صرفه و کمتر چشمگیر است که قیمت آن 1200 دلار می باشد ( Oculus را نیز شامل می شود). این مدل دارای  حافظه ی 8GB و پردازشگر Core i5 و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 970 و یک هارددرایو 1TB می باشد. در حالی که با حافظه ی مورد نظر ما برای ساخت برابر است، اما پردازشگر و کارت گرافیک آن کافی نیستند.
در اینجا می خواهیم به دسکتاپ Asus G20 اشاره کنیم که برای شما 1950 دلار و 1450 دلار بدون Rift هزینه دارد. بزرگترین به روزرسانی ها در این مدل دارای حافظه ی دوبرابر یعنی 16GB و یک درایو حالت جامد 512GB به جای یک هارد درایو 1TB است. در حالی که درایو جامد از فضای کمتری برخوردار است، اما بسیار سریعتر از هارد درایو استاندارد شما عمل خواهد کرد . این ساختار از حافظه ی بیشتر و امکان ذخیره سازی بیشتر نسبت به ساختار موردنظر ما برخوردار است، اما همچنان به دلیل داشتن کارت گرافیک و پردازشگر ابتدایی، عقب تر از عملکرد هوشمندانه ی ساختار ما قرار می گیرد.
یک Asus G20 با به روزرسانی بیشتر، 2200 دلار برای شما هزینه دارد، که یک پردازشگر Core i7، یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 980 و یک هارددرایو با فضایی بیش از 265 GB بر روی یک درایو حالت جامد، در اختیار شما قرار خواهد داد. بنابراین یک قدم فراتر از ساخت سفارشی ما برمی دارد و در کنار کارت گرافیک های جدید Nvidia’s 1000-series که به زودی به بازار عرضه می شوند، شما می توانید به ساخت یک کامپیوتر همسان، با صرف هزینه ی کمتری بپردازید.
بالاترین بسته ی نرم افزاری که می توانید به انتخاب آن بپردازید، Alienware Area 51 می باشد، که در حقیقت خیلی بهتر از مدل به روزرسانی شده ی Asus G20 نمی باشد. Area 51 دارای درایو حالت جامد 128GB است اما از طرفی شامل هارد درایو با فضای 2TB با قابلیت افزایش ذخیره سازی کلی، یک پردازشگر به روز شده ی 6core i7 و سیستم خنک کننده ی مایع می باشد. برای این به روز رسانی ها، شما به یک بسته ی 3150 دلاری نیاز دارید. این بسته بسیار بزرگ و کامل اما بسیار گران قیمت می باشد و شما می توانید به ساخت چیزی مشابه با آن برای کمتر از 1500 دلار بپردازید.
اگر پس از خواندن این مطلب، فکر می کنید که ساختن کامپیوتر کار شما نیست، Asus G20 به روز شده را به شما پیشنهاد می کنیم ، زیرا بهترین، طولانی ترین و بادوام ترین عملکرد را با توجه به هزینه ای که صرف می کنید برای شما به همراه خواهد داشت.
اما این کامپیوتر فرانکیشتاین همراه با واقعیت مجازی ما چگونه می تواند با هیولای Alienware Area 51 مورد مقایسه قرار بگیرد؟ برای آگاهی از مطالب بیشتر، با ما همراه باشید.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

گوگل SDK بهبود یافته Cardboard به همراه قابلیت Street View را منتشر کرد