سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

بله، درست خواندید. تنها AMD نیست که می‌تواند برای سلطه‌ی Intel تهدید ایجاد کند.
در بازی شطرنج موقعیت‌هایی وجود دارد که شما با وجود در اختیار داشتن تمامی ارتش خود، به طور سیستماتیکی شکست خواهید خورد. همان‌طور که در فیلم Matrix، نقش Agent Smith به پلیس می‌گوید که مردان تو پیش از این  مرده‌اند. در دنیای صنعت پردازنده نیز به دلیل ارائه‌ی چیپ فوق‌العاده‌ی A10 Fusion اپل، وارد چنین فضایی شده‌ایم. چیپی که قصد بلعیدن  ارتش سلیکُنی مقتدر Intel را دارد.
اگر بخواهیم از فضای تشبیهات خارج شویم، باید بگوییم که Intel به این زودی‌ها شکست نخواهد خورد. اما باید اذعان کنیم که این شرکت تحت تهدید جدی قرار گرفته است که شاید از آخرین مورد آن زمان زیادی می‌گذرد. با یک نگاه سریع به جدول امتیاز Geekbench متوجه می‌شویم که پردازنده‌ی iPhone 7 شگفتی‌آفرین شده است. عملکرد پردازنده‌های نسل جدید گوشی‌های Apple، در حالت single core، به پردازنده‌های تولیدی Intel برای لپ‌تاپ‌ها رسیده است. چیپ A10 موجود در iPhone 7 به راحتی سری‌های پیش از خود و گوشی‌های اندرویدی را از نظر کارایی پشت سر می‌گذارد. حتی این چیپ از تعداد بسیاری از مدل‌های اخیر Mac هم بهتر عمل می‌کند. شاید این تنها یک متریک برای اندازه‌گیری توانایی و بهره‌وری پردازنده باشد،‌ اما بیان‌گر تمرکز بالای Apple بر روی بهره‌وری و کیفیت پردازنده‌های موبایل است.

Intel برای سالیان متوالی، با پردازنده‌ی معماری x86 خود، یکه‌تاز بدون چون و چرای پردازنده‌های رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها بوده است. تنها رقیب آن هم، AMD، از شروع هزاره‌ی سوم میلادی، المان رقابتی بودن خود را از دست داد. حتی ایجاد واژه‌ی Wintel بیان‌گر اوج تصاحب بازار و همکاری دو شرکت Intel و Microsoft در سالیان گذشته بوده است. اما خیلی چیزها از زمان مقایسه‌ی پردازنده‌های Intel Pentium با AMD Thunderbird می‌گذرد.
مهم‌تری تغییر آنکه، جهان به سمت دستگاه‌های موبایل و قابل حمل پیش می‌رود. و سرعت این تغییر بسیار بالاست. فروش محصولات موبایلی، ۵برار نرخ فروش PCها است. آمارهای ۲۰۱۵ IDC نشان می‌دهد که ۱.۴۳ میلیارد گوشی هوشمند، در مقابل ۲۷۶ میلیون PC فروش رفته است. Apple به خودی خود، در چهار ماهه‌ی آخر سال گذشته، ۷۴.۸ میلیون آیفون فروخته است، در حالی که کل فروش صنعت رایانه‌های رومیزی 71.9 میلیون بوده است.
با یک مقایسه به این نتیجه می‌رسیم که کاری که چیپ‌های سری A اپل در دستگاه‌های موبایل کنونی انجام می‌دهند، پردازنده‌های سری x86 اینتل در اوج دوران رایانه‌های رومیزی انجام می‌دادند. اما با کیفیتی که چیپ A10 اپل از خود نشان داده است، آیا نمی‌توان از آن برای لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی استفاده کرد؟ درست است که حتی سیستم‌عامل MacOS این شرکت نیز بر پایه‌ی معماری x86 است، اما آیا زمان آن فرا نرسیده است که اپل iOS خود را Universal کند و به همراه چیپ‌های A10 با معماری ARM خود، دستگاه‌هایش را تولید کند؟
شاید این گفته‌ها عجیب به نظر برسند، اما A10 توان و بهره‌وری لازم برای به‌کارگیری بر روی رایانه‌های رومیزی و انجام امورات متنوع را دارد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ارائه‌ی Windows 10 برای پردازنده‌های ARM64