تکنولوژی
بهناز زادبخش۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵ جمعه ۱ مرداد

دانشمندان زمانی بسیار سخت و طولانی را برای دلایلی مهم صرف مطالعه ی زندگی دریایی میکروسکوپی کرده اند. ابزار و وسایل مطالعاتی قادر نیستند به تنهایی مقیاس مطالعات را بر روی چیزهای مختلف انجام بدهند. همچنین آوردن نمونه هایی به سطح آب برای انجام مطالعات نیز موجب می شود دانشمندان نتوانند به عوامل تاثیرگذار طبیعی موجود دست یابند. محققان دانشگاه سن دیگو، یک نوع میکروسکوپ زیر دریایی را ابداع کرده اند که می تواند مطالعاتی را در ابعاد میلی متری و در محلی که قرار گرفته انجام دهد.
این میکروسکوپ دارای یک کامپیوتر سازگار با آب و یک سیستم عکس برداری است که لنزی با قابلیت بزرگ نمایی زیاد دارد که انعطاف پذیر و قابل تنظیم است و می تواند تصاویر را در حالت سه بعدی به معرض نمایش بگذارد. همچنین این دستگاه یک حلقه " ال ای دی" نور و فلوئورسنس عکس برداری دارد تا توسط گونه های ناشناخته و یا شرایط نامساعد زیر آب دچار مشکل نشود.
این تکنولوژی در حال حاضر نقش خود را ایفا کرده است. غواصان در حال حاضر در حال مطالعه گونه های مرجانی هستند که از طریق ترشح ترکیبات شیمیایی با یکدیگر مقابله می کنند و یا پلیپ های مرجانی که یکدیگر را در آغوش گرفته اند و جلبک های دریایی که به قلب پدیده ی سفید شدگی مرجان ها هجوم برده اند. ( پدیده ی سفید شدگی مرجانی به زمانی گفته می شود که پلیپ های مرجانی به دلیل درجه حرارت های بسیار زیاد اقیانوسی پس زده شده و پوسته های قابل حمل مرجانی را ترک می کنند.)
البته فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای این تحقیات وجود دارد. دانشمندان قصد دارند تا به تحقیق در مورد ذرات موجود بر روی مرجان ها بپردازند تا ببینند که چطور جریان های آب سبب زنده نگه داشتن آن ها می شود و حالا در مواقع نیاز به راحتی می توان از میکروسکوپ ساخته شده جدید برای کامل کردن مطالعات استفاده کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه