گوناگون
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱۷ فروردين

بر اساس مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی Science Advances، به‌ تازگی ماده‌ای تولید شده که می‌تواند آب را از مولکول‌های هوا استخراج کند. ساختار این ماده اجازه می‌دهد تا به‌ سرعت کمترین میزان بخار موجود در هوا به‌ صورت آب جمع‌ آوری شود. گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس در دالاس با بررسی جزئیات دقیق در مورد چگونگی جمع‌آوری آب توسط پوسته‌ی سوسک‌های بیابانی و مواد تشکیل‌دهنده‌ای آن، به مواد مورد نیاز جهت تبدیل بخار به آب دست یافتند؛ البته مواد تولید شده می‌تواند با سرعت بیشتری روند تبدیل را در پیش گیرد.
پروفسور سیمون دی، یکی از اعضای این مطالعه می‌گوید: «روش‌های موجود برای به دست آوردن آب آشامیدنی، به‌ صورت آب شیرین، نیازمند تولید مایع از بخار آب است.» «ما سعی کردیم تا با ایجاد سطحی مناسب، بلافاصله پس از تبدیل بخار به مایع آن را به مخزن انتقال دهیم.»
دانشمندان افزودند که برای ایجاد سطحی شبیه به الگوی روی سطح بدن سوسک بیابانی، آن‌ها نیز از ماده‌ای استفاده کرده‌اند که بتواند به‌ سرعت قطرات کوچک را با قطرات بزرگ‌تر ترکیب کند. این عمل باعث افزایش سرعت حرکت آب بر روی سطح و حرکت به سمت مخزن و درنتیجه کاهش شدت تبخیر می‌شود. محققان قبلاً برای ثبت اختراع این ماده اقدام کرده‌اند و بر این عقیده‌اند این ماده می‌تواند مقیاس متفاوتی برای نیازهای متفاوت داشته باشد. مدیر این پروژه می‌گوید «ما هم‌اکنون برای اطمینان از این‌ که سیستم به‌طور مؤثر در شرایط رطوبت کم کار می‌کند، در حال آزمایش هستیم.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه