ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۳ اسفند

ایرنا، طبق آخرین آمارهای ارائه شده از مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای، ۸ میلیون کودک ایرانی زیر ۱۲ سال، کاربر بازی‌های ‌رایانه‌ای هستند و روزانه ۱۳ میلیون ساعت با این بازی‌ها سرگرم هستند.
دهمین نشست از سری نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع کودکان و بازی‌های ‌رایانه‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور «امیرمحمد رضایی» فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای، «مهدی حدادی» فعال در حوزه مطالعات و نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ای و «حسن کریمی قدوسی» رئیس مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.
کریمی قدوسی با اشاره به تحقیقاتی که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گرفته است، گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۹ سال به بیشترین مخاطب بازی‌های موبایلی هستند و تازه‌ترین تحقیق ما نشان می‌دهد، سن بازیکنان دو سال کاهش یافته است یعنی از ۲۱ به ۱۹ سال رسیده است.
او دلایل این کاهش سن را به گسترش موبایل و بازی‌های هوشمند، گسترش بازی‌هایی با پرداخت درون برنامه‌ای و همین طور رایگان بودن دانلود بازی در داخل کشور، مرتبط دانست.
کریمی قدوسی یادآور شد: الان شرایط به گونه‌ای است که بازی‌های خارجی به صورت رایگان روی سایت قرار می‌گیرد و نیازی نیست در کشور برای دانلود آن‌ها هزینه‌ای پرداخت کرد، مجموعه این عوامل باعث می‌شود نظارت روی دنیای بازی‌ها کم‌رنگ‌تر از گذشته شود.
در ادامه این میزگرد، «مهدی حدادی» فعال در حوزه مطالعات و نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ای گفت: طبق آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اکنون ۲۸ میلیون گیمر در ایران وجود دارد که بیش از ۹۳ درصد آن‌ها کودک و نوجوان هستند و ۳۱ درصد این آمار مختص کودکان زیر ۱۲ سال است.
وی افزود: طبق آمارهای رسمی موجود، بیش از هشت میلیون نفر کودک گیمر در کشور داریم که روزانه ۹۰ دقیقه مشغول بازی هستند و همین مساله، حساسیت پرداختن به این موضوع را بیش از گذشته می‌کند.
حدادی در ادامه به یک آمار شگفت‌انگیز دیگر نیز اشاره کرد و گفت: گیمرهای ایرانی در یک شبانه‌روز بیش از ۴۰ میلیون ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای می کنند که نزدیک به ۱۳ میلیون ساعت ویژه همین کودکان زیر ۱۲ سال است.
«امیرمحمد رضایی» فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای در ادامه افزود: یکی از نیازهایی که در این بین احساس می‌شود نظارت والدین روی بازی‌های کودکان است، در گذشته یک کامپیوتر در خانه بود و افراد معمولاً با رعایت نوبت جدا می‌نشستند و بازی می‌کردند اما الان هر فرد یک موبایل دارد که به راحتی امکان دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای را برایش فراهم می‌کند.
این کارشناس معتقد است صداوسیما می‌تواند در آموزش همگانی چگونگی نظارت بر انجام بازی‌های رایانه‌ای مثمر ثمر واقع شود و باید نسبت به زمان بازی فرهنگ‌سازی صورت گیرد. اگر در کنار اختصاص زمان نرمال به بازی، به دیگر فعالیت‌های مفید چون مطالعه و ورزش هم برسند، تقصیرها تنها متوجه بازی نمی‌شود.
مساله دیگری که این کارشناس به آن اشاره کرد این بود که اغلب کشورهای دنیا بچه‌ها بازی‌های مخصوص خودشان را دارند اما متاسفانه به ضعف بازی‌سازی ما، جای خالی آن در ایران حس شود و این برگ برنده به خاطر سرمایه‌گذاری‌های کلان در این عرصه است.
این نماینده بازی‌سازان در دهمین نشست «نقد و اندیشه» گفت: سواد بازی‌سازان کم نیست و تا زمانی‌که حمایت می‌شدند، با استفاده از کارشناسان و افراد متبحر، آثار خوبی تولید می‌کردند. ساده‌ترین راهکار پیشگیری از پیامدهای احتمالی بازی‌های رایانه‌ای، اجرای رده‌بندی سنی در فروشگاه‌هاست.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه