ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه رویکرد ما این نیست که صرفاً توسعه یکجانبه روی تلفن همراه داشته باشیم بلکه به‌ موازات آن در حوزه دسترسی اینترنت ثابت هم برنامه‌های توسعه‌ای داشته‌ایم گفت: البته در حوزه اینترنت ثابت باید واقعیت را گفت که متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به آنچه شایسته مردم ایران است برسیم. ما در حال حاضر حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون دسترسی به اینترنت پرسرعت داریم. با این حال فناوری که در این حوزه استفاده می‌شود ADSL است و نهایت سرعتی که می‌تواند در اختیار مردم قرار دهد ۱۶ مگابیت بر ثانیه است. این در حالی است که بر اساس اهداف تعیین‌ شده برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: برای اینکه این هدف محقق شود باید به سمت استفاده از فناوری‌های جدید همچون VDSL و یا FTTX حرکت کنیم. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
فلاح ادامه داد: شرکت مخابرات ایران اقداماتی در این راستا را آغاز کرد و اپراتورهای بخش خصوصی هم در این مسیر گام‌هایی را برداشته‌اند به‌طوری‌که اکنون یکی از شرکت‌ها در حوزه‌ی VDSL با ظرفیت حدود ۷۰ هزار پرت کل شهر دزفول را تحت پوشش قرار داده است هر چند در حال حاضر حدود ۶ هزار پورت فعال است و یا در پردیس هم در همین حوزه شرکتی ظرفیتی حدود ۳۰ هزار پرت ایجاد کرده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بابیان اینکه در حوزه ارائه خدمات ارتباطات ثابت سیمی/کابلی اقداماتی آغاز شده است هر چند سرعت روند کار رضایت‌بخش نیست گفت: در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آن‌ها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم در همین راستا بود.
وی افزود: با اجرای این مصوبه، زیرساخت‌های فیبرنوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته می‌شود و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش‌یافته و امکان انتخاب برای مشترکین فراهم می‌شود.
فلاح ادامه داد: در راستای بسترسازی مقرراتی، مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم شرایط جدیدی برای استفاده تمامی سرویس‌دهندگان ارتباطی از امکانات پایه‌ای شامل تجهیزات سیم مسی، میکروداکت، سابداکت و داکت شبکه دسترسی مخابرات ایجاد کرد.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: همچنین این آمادگی را داریم که سال جاری هم در حوزه دسترسی‌های فیبر با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها بتوانیم در حوزه اینترنت ثابت توسعه مناسبی داشته باشیم چون تنها اتکا به ظرفیت شرکت مخابرات روند پیشرفت و توسعه دسترسی را کند خواهد کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه