تکنولوژی
الناز فرجی۶:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

مرد بیونیک هر روز بیشتر و بیشتر از محدوده ی علمی تخیلی پیشروی میکند و به سمت واقعیت می آید ، به خصوص حالا که اولین پیوند چشم بیونیک دنیا به طور موفقیت آمیزی بر روی مرد انگلیسی 80 سال ای که از دژنراسیون ماکولا (AMD) به خاطر سنش رنج میبرد، انجام شد. این عمل که در بیمارستان چشم منچستر رویال انجام شد ، بینایی ری فلین که قبلابه مدت طولانی دید مرکزی نداشت را بازگرداند. یعنی در حالیکه هنوز دید پیرامونی داشت، قادر به وارد کردن شماره های کارت خود برای خرید یا در بانک نبود. یا اینکه نمیتوانست فرق علف را از گل در حین باغبانی تشخیص دهد.
اما حالا دو هفته بعد از جراحی ماه قبل، فیلن نشان میدهد که عوض کردن شبکییه ی چشم خودش با یک شبکیه ی مصنوعی به نام argus 2 موفقیت آمیز بوده است. آزمایش های کلینیکی این هفته انجام شد و او قادر بود تشخیص دهد که یک سری خط های سیاه و سفید روی صفحه ی کامپیوتر به صورت عمودی ، افقی و مورب چیده شده اند . کاری با وجود AMD قادر به انجامش نبود.
در حالیکه که آزمایشات کلینیکی ثابت کردند که آگنوس 2 موثر است، مورد فلین اولین نمونه ای است که نشان میدهد که یک سوژه ی انسانی با بیماری دژنراتیو  به طور موفقیت آمیزی درمان شد . همانطور که دکتر پائولو استانگا ، جراح ارشد مورد فلین، به بی بی سی گفت : " پیشرفت آقای فلین بسیار جالب توجه است ، او نمای کلی اشیا و انسان ها را به خوبی میبیند. من فکر میکنم این میتواند شروع یک عصر جدید برای بیماران نابینا یا بیماران دارای مشکلات بینایی باشد. "
آگنوس 2 با پردازش داده های مجازی ای که توسط یک دوربین کوچک  بر روی عینک بیمار جمع میشود، کار میکند. که بعدا به پالس های الکتریکی تبدیل شده و به صورت بی سیم به الکترود های پیدا شده در شبکییه ی مصنوعی فرستاده میشوند. سیگنال الکتریکی سپس سلول ها را تحریک میکند و نهایاتا اطلاعات را درباره ی چیزی که به بیمار میبیند به مغز میفرستد.
جالب ترین چیز درباره ی این پیوند این است که به شخص امکان دیدن میدهد حتی وقتی چشمش بسته است. در جریان آزمایشات با فلین ، دکتر ها اطمینان حاصل کردند که او هیچ وقت چشمانش را باز نکند تا بتوانند ضمانت کنند که این اطلاعات مجازی که در حال پردازشش بود از طریق دوربین روی عینک و پیوندش انجام شود نه چشم طبیعی خودش . فلین گفت : " خیلی عالی بود که بتوانم خط های روی صفحه ی نمایش را با چشمان بسته ببینم. " با اینکه این به هیچ وجه وسیله ای برای بدست آوردن دید 20/20 نیست اما آگنوس 2 به بیماران این اجازه را میدهد تا سطحی از بینایی را قبلا به صورت دائم از دست داده بودند را بدست آورند.
در پایان روز کتی یلف ، یکی از اعضای جامعه ی ماکولار میگوید : این نتیجه بسیار هیجان انگیز است و ما مشتاقانه  شاهد پیشرفت آزمایشات  هستیم. دژنراسیون ماکولار وضعیت طاقت فرسایی است و همینطور که سنمان بالا میرود بیشتر انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. اینها آزمایشات اولیه اند ولی در طول زمان ممکن است تحقیقات سرانجام به ساخت یک وسیله ی مفید بینجامد که به کسانی که دید مرکزی شان را از دست داده اند کمک کند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

احتمال عرضه‌ی MacBook Pro جدید در نیمه‌ی دوم اکتبر