گوناگون
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ فروردين

اپراتور بلژیکی Proximus به دلیل نگرانی شهروندان این کشور از وضعیت سلامتی شان در نتیجه راه اندازی شبکه 5G، توسعه شبکه اش را متوقف کرد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هرچند شایعه های ارتباط 5G با کووید 19 یا رشد گوشی اضافی در انسان برای کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند، مضحک به نظر می رسد اما بعضی از اعضای شورای سلامت عمومی نگران دغدغه های سلامتی هستند و حتی بخش کوچکی از این نگرانی ها به فعالیت های مجرمانه ای همچون تخریب زیرساخت ها منجر شده است.
هیچ شرایطی برای پذیرش وندالیسم و آتش زندن تجهیزات مخابراتی و توهین های فیزیکی و شفاهی به کارکنان شبکه های مخابراتی وجود ندارد اما این صنعت نتوانسته است در آموزش موفق عمل کند. این مساله ممکن است به نوعی این رفتارها را توجیه کند که چرا برخی افراد شایعات پوچ و بی اساس را که توسط نظریه پردازان توطئه و ترول های چت روم ها پخش می شوند، باور می کنند. صنعت مخابرات هرگز فناوری رادیویی را به خوبی برای مردم تشریح نکرده است و تنها بر این گمان بوده که هر کسی با ارتقای شبکه موافق خواهد بود.
این شرایط وقتی پیچیده تر شد که اصلا مشخص نیست چرا به روزرسانی ها انجام می شود. اینطور به نظر می رسد که 4G کار می کند اما عموم مردم اطلاعات مشابهی را که فعالان این صنعت می بینند را در اختیار ندارند که مصرف دیتا به شدت رو به افزایش است و از سوی دیگر محدودیت هایی روی شبکه های فعلی وجود دارد. و بدون ارایه این توضیحات، زمینه برای رشد و پرورش چنین ادعاهای بی اساسی فراهم شده است.
به همین دلیل هم اپراتور بلژیکی تصمیم گرفته است قبل از اینکه چرخ دنده های 5G را به حرکت دربیاورد، ابتدا به نگرانی های مردم درباره سلامتی شان پاسخ دهد. این اپراتور قول داده است در یک جلسه اطلاعات عمومی مردمی شرکت کرده و در طول آن به سوالات شهروندانش درباره این پروژه توضیح دهد.
به نظر می رسد، مشاره عمومی برای مزایده آینده جهت پاسخگویی شهروندان برگزار نخواهد شد که این مساله مقامان شهری را تا حدی ناراحت کرده است زیرا آنها معتقدند این مساله باید اجتماعی باشد و نظر شهروندان نیز در این باره دریافت شود و فقط یک موضوع فنی نباشد.
این اپراتور امیدوار است با ارایه مستندات تکمیلی، اطلاعات کافی را در اختیار مردم قرار دهد تا بتواند افسانه های مضحک را از بین ببرد، شبه علم را با حقیقت خلع سلاح کند و هر اعتقادی که به اشتباه از سوی نظریه پردازان توطئه مطرح شده است را پاک کند.
این درحالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری مزایده طیف فرکانسی 5G پیش از این به تاخیر افتاده بود و به نظر می رسد با شرایط فعلی، حتی راه اندازی شبکه های 5G نیز با تاخیر قابل توجهی مواجه شود. درحال حاضر پنج درخواست برای طیف فرکانسی 5G در بلژیک که به پنج بلوک 40 مگاهرتزی بین باندهای 3.6 تا 3.8 گیگاهرتز تقسیم خواهد شد، وجود دارد.
اپراتورها باید برای این لایسنس 15 ساله 5G مبلغ 800 هزار یورو را به صورت پیش پرداخت و سالانه نیز 420 هزار یورو بپردازند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه