تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

همانطور که ممکن است ترکیب منابع انرژی‌های تجدیدپذیر با باتری‌های ذخیره رویایی باشد، مشکلی هم وجود دارد: این باتری‌ها بسیار گران قیمت هستند. به قدری گران که احتمالا سال‌ها برای جبران آن نیاز باشد. اما با شنیدن این خبر خوشحال می‌شوید که دانشمندان استنفورد راهی برای مقرون به صرفه کردن این باتری‌ها پیدا کرده‌اند. دانشمندان باتری جریانی مبتنی بر فلز مایع را توسعه داده‌اند که می‌تواند برق را به قیمتی پایین، حتی در مقیاس وسیع ذخیره کند.
این فلز مایع ترکیبی از سدیم و پتاسیم است که در طرف منفی باتری عمل می‌کند، تقریبا دو برابر حداکثر ولتاژ باتری‌های جریان معمول را بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی سمی و درجه‌ی حرارت‌های شدید فراهم می‌کند.
این کار به نظر ساده می‌رسد، اما چالشی برای انجام این کار وجود داشت. تیم دانشمندان مجبور به استفاده از غشای سرامیکی بود که اکسید آلومینیوم و پتاسیم را برای جداسازی مواد مثبت و منفی در حالیکه هنوز در آن جریان برقرار بود، ترکیب می‌کرد.
با این حال هنوز برخی پیچیدگی‌ها در این کار باقی هستند، از جمله بهینه‌سازی غشا برای بهبود خروجی قدرت و انتخاب مایعی برای جهت مثبت که غشا را تضعیف نکند. و مانند بسیاری از دیگر تجربیات در زمینه‌ی باتری، هنوز راه طولانی برای یک نمونه‌ی آزمایشگاهی موفق برای چیزی که قابلیت خرید را داشته باشد، وجود دارد. اگرچه انگیزه‌ی قوی برای به حقیقت تبدیل کردن این ایده وجود دارد. اگر این ایده قیمت باتری‌های ذخیره‌سازی را کاهش دهد، هم صاحبان خانه و هم اپراتورهای شبکه‌ی برق احتمالا به انرژی‌های خورشیدی و بادی روی می‌آورند، زیرا آگاهند که خیلی سریع می‌توانند سرمایه‌گذاری‌هایشان را باز گردانند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه