ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۶ ارديبهشت

بازار تهاتر آنلاین شهرداری تهران برای انجام معاملات میان بدهکاران و طلبکاران شهرداری تهران در بهار امسال راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش پیوست، شورای شهر تهران اعلام کرده بازار تهاتر آنلاین (معامله پایاپای) شهرداری با هدف حذف واسطه‌ها در انجام معاملات شهرداری بهار امسال راه‌اندازی می‌شود.
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این خصوص به پیوست گفت: «هم‌اکنون در حال تدوین آئین‌نامه‌ای برای ایجاد این بازار تهاتر هستیم. پیش‌نویس این آئین‌نامه با همکاری اداره کل حقوقی شهرداری تهران، اداره کل خزانه، اداره کل مالی و اداره کل مناطق که درگیر این فرآیند هستند و حوزه معاونت شهرسازی که بحث صدور پروانه‌ها را بر عهده دارد و با تولی‌گری سازمان املاک و مستغلات تهیه می‌شود.»
طبق گفته آروین این آئین‌نامه به زودی نهایی می‌شود و با تصویب شهرداری شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.
پیش از راه‌اندازی بازار تهاتر آنلاین، شهرداری‌ها برای تسویه بدهی‌ها و طلب‌ها با املاک و اموال غیرنقد از کارگزاری‌ها استفاده می‌کردند. کارگزاری‌ها واسطه‌ای بودند که بین شهرداری و طلبکاران و بدهکارانش قرار می‌گرفتند. آن‌ها ملک را از بدهکاران می‌گرفتند و طلب شهرداری تهران به پیمانکارانش را تسویه می‌کردند.
بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران درباره چرایی اجرای بازار تهاتر آنلاین شهرداری تهران اعلام کرد: «شهرداری تهران با بدهکاران و طلبکارانی مواجه است که نمی‌توانند به صورت نقد بدهی‌ها و طلب‌های خودشان را با یکدیگر تسویه کند. آن‌ها مودیانی هستند که می‌خواهند به جای بدهی، ملکی را به شهرداری تهران بدهند، یا شهرداری می‌خواهد به دلیل کمبود نقدینگی به جای بدهی‌اشان به‌ آن‌ها ملکی را بدهد.»
او در پاسخ به این سوال که چرا همانند گذشته قرار نیست از کارگزاری‌ها استفاده شود، گفت: «در این فرایند چندین مشکل وجود دارد، یکی اینکه نقدینگی در شهرداری‌ کاهش پیدا کرد و این نقدینگی به سمت کارگزاری‌ها رفت در حالیکه قرار نبود کارگزاری‌ها به صورت نقدی با مودیان وارد مذاکره شوند. از سویی چون کارگزاری‌ها واسطه بودند ملک را با کمترین قیمت می‌خریدند و با بیشترین قیمت واگذار می‌کردند که این فرایند نه به نفع شهرداری است نه به نفع شهروندان.»
آروین با اشاره به اینکه قرار است بازار آنلاین تهاتر در جهت حذف این واسطه عمل کند توضیح داد: «مودیانی وجود دارند که می‌خواهند اموال غیرنقد به شهرداری تهران بدهند و طلبکارانی هم هستند که حاضرند املاکی را از شهرداری به جای طلبشان بگیرند. اما به صورت قانونی شهرداری تهران نمی‌تواند وارد این فرآیند شود و به همین دلیل هم به سمت کارگزاری‌ها رفته بود. ما به این نتیجه رسیدیم که در عصر راه افتادن سایت‌های اینترنتی که کار واسطه‌گری را کاهش داده است شهرداری نباید به حضور این واسطه‌ها دامن بزند و برای این فرآیند هم نیازی به واسطه ندارد.»
رئیس کمیته شفافیت تاکید کرد که با ایجاد بازار تهاتر آنلاین نه تنها کسی که می‌خواهد ملکی را بفروشد ضرر نمی‌کند بلکه پیمانکار شهرداری نیز برای قیمت‌گذاری قیمت مناسبی ارائه خواهد داد. او افزود: «از سوی دیگر چون چندین مودی و چندین پیمانکار در این بازار آنلاین وجود دارند بحث انحصار هم از بین می‌رود. بنابراین قیمت در تعادلی‌ترین شکل قرار می‌گیرد و شهرداری نه تنها دچار ضرر و زیان نمی‌شود که سود نیز خواهد کرد و بحث واسطه‌گری و فساد نیز از بین می‌رود.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه