تکنولوژی
نيلوفر كل واخي۱۴:۰ - ۱۳۹۵ جمعه ۲۵ تير

تنها کاری که نمی تواند انجام دهد، نگاه کردن زیر تخت شما برای پیدا کردن هیولاهاست.
ردیابی خواب هیچ گاه روش یکسانی را در مقایسه با ردیابی سایر فعالیت ها در پیش نگرفته است، احتمالا دلیل آن این است که هیچ کس نمی خواهد ساعت هوشمند خود را به رختخواب ببرد. ( و این زمانی است که در هر صورت باید آن را شارژ کنید). محصول Zeeq از REM-Fit قصد دارد تا این مشکل را به وسیله ی برداشتن این تکنولوژی از روی مچ دست شما و قرار دادن آن در جایی که در زمان خواب احساس راحتی بیشتری میکنید، حل کند: درون بالشت شما.



Zeeq که امروز وارد Kickstarter شده است، اولین بالشت هوشمند محسوب نمی شود، اگرچه بیشتر دستگاه های در ارتباط با خواب تمایل دارند تا تنها بر روی حل یک مشکل تمرکز کنند، و می توانند بسیار گران قیمت باشند. Zeeq از ویژگی های کافی به اندازه ای برخوردار است که می تواند شما را قانع کند تا آن را جایگزین ابزار خواب در حال حاضر خود کنید. این دستگاه حرکات شما و میزان صدای خروپف شما را دنبال می کند، و به محاسبه ی "امتیاز خواب" شما می پردازد تا کیفیت کلی استراحت شما را تعیین کند. اما Zeeq به عنوان ناظر منفعل شب های شما محسوب نمی شود: بلندگوهایی در داخل بالشت ساخته شده اند تا شما بتوانید با شنیدن صدای مورد علاقه ی خود به خواب بروید، و یک موتور در داخل بالشت قرار دارد که از طریق لرزیدن شما را از خواب بیدار می کند و یا با ایجاد ضربه ای آرام باعث می شود تا خروپف شما قطع شود.





در حقیقت موسیقی دلیل این است که مدیر بخش فن آوری REM-Fit، میگویل ماریو، در درجه ی اول به ارائه ی الگوی نخستین Zeeq پرداخته است. او خوابیدن را بدون پخش شدن موسیقی در پیش زمینه بسیار دشوار می دانست. بنابراین ایده ای به ذهن او رسید و آن این بود که یک بلندگو را در درون بالشت خود قرار دهد که تنها خود او بتواند صدای آن را بشنود. اما در همین زمان متوجه شد که می تواند چیزی بیشتر از یک بلندگو را در درون این سخت افزار جای دهد، به همین دلیل آن را به سیستم نظارتی موجود REM-Fit اضافه کرد.
از آن جایی که REM-Fit به عنوان مکمل Protect-A که تولیدکننده ی محافظ های تشک می باشد، محسوب می شود، Zeeq سایر جنبه های محصول خود را نیز نادیده نمی گیرد. در نگاه اول، Zeeq شبیه سایر بالشت های کینگ سایز می باشد که از روکش بیرونی توخالی و طرح نواری شیک به رنگ بنفش برخوردار است که در هر طرف از بالشت دیده می شود. روکش آن قابل جدا شدن است تا شستن آن آسانتر باشد و محتویات داخل بالشت نیز به راحتی و به وسیله ی تعدادی زیپ قابل دسترسی می باشند. این بالشت به وسیله ی اسفنج های ریزشده، پر شده است، که تنظیم شکل دقیق خوابیدن را با توجه به نیاز افراد آسان می کند. در حقیقت، این یکی از اولین چیزهایی بود که ما قبل از گذراندن چهار شب با Zeeq انجام دادیم، یعنی به خالی کردن شکم بالشت پرداختیم تا بتوانیم ارتفاعی را تنظیم کنیم که برای گردن ما مناسب است، اگر این کار وحشتناک به نظر می رسد، باور کنید که همین طور  است: فوم داخل بالشت بسیار به هم ریخته بود، و به دست می چسبید و حتی پرزهای بنفش نیز در همه جای تخت دیده می شد.
البته ما از گزینه هایی که طراحی Zeeq در اختیار ما قرار داده است بسیار تشکر می کنیم. این که بتوانیم روکش آن را بشوریم و داخل آن را عوض کنیم، همه ی این گزینه ها بدین معناست که شما می توانید برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کنید، و هزینه ی اضافی که این تکنولوژی بر شما متحمل شده است را توجیه کنید.
سه اسپیکر با قابلیت اتصال، در عمق این بالشت قرار داده شده اند. همه چیز به هم متصل شده است تا استفاده کنندگان بتوانند در صورت تمایل بالشت خود را خم کنند همچنین از ویژگی های دیگر آن این است که شما به خواب آرامی فرو خواهید رفت و تا جایی که ممکن است این بالشت برای شما راحت و انعطاف پذیر می باشد. بلندگوها کمی بزرگ هستند، اما به اندازه کافی در عمق بالشت قرار گرفته اند به طوری که صدا از عمقی بسیار فراتر از سطح بالشت شنیده می شود. کسی که کنار شما نشسته یا خوابیده باشد، هیچ چیز نمی شنود، مگر اینکه واقعا صدای آن را زیاد کنید، به اندازه ای زیاد که حتی خودتان هم نتوانید بخوابید.
البته در اتاق می توانید صدای موتور بالشت را به خوبی بشنوید. که البته شبیه غرش نیست اما در زمانی که در حال امتحان کردن قابلیت های مختلف این اپلیکیشن هستید، قابل شنیدن است. Zeeq نیازی ندارد که شما از تمام ویژگی های آن استفاده کنید. شما تنها نیاز به اپلیکیشن اندروید یا iOS دارید تا به تنظیم آن بپردازید. یک کنترل کوچک در Zeeq به شما اجازه ی انجام برخی از قابلیت های ابتدایی را می دهد مانند روشن و خاموش کردن صدا و یا آغاز چرخه ی خوابیدن. اما تیم کاری این بالشت هوشمند ترجیح می دهند تا شما از اپلیکیشن استفاده کنید، زیرا بررسی های انجام شده توسط اپلیکیشن در مورد سلامت شما ، به ایجاد تصویر کامل تر و بهتری از سلامتی شما می پردازد. سوالات آن شامل این است که شما به چه اندازه ای استرس دارید، چه قدر ورزش کرده اید، و چه مقدار الکل مصرف کرده اید. این ویژگی در مدت زمان طولانی بسیار مفید است ، اما زمانی که واقعا خسته هستید و فقط می خواهید بخوابید، می تواند آزاردهنده باشد. به علاوه، راهی برای رد شدن از سوالات و جواب دادن آن ها در زمانی دیگر وجود ندارد.
در مدت زمانی که از Zeeq استفاده کردیم،  منحصرا آن را برای آغاز چرخه ی خواب و آزمایش قابلیت های متفاوت آن به کار بردیم. متاسفانه ، در طول خواب خروپف در کار نبود و ما نمی توانیم به شما بگوییم که آیا هشدار آن در این زمان واقعا کار می کند یا خیر.
هم اتاقی من تظاهر کرد که بر روی بالشت خوابیده است و به ثبت خروپف غیرواقعی خود پرداخت. اما هشدار خروپف هرگز قطع نشد، احتمالا دلیل آن این بوده است که او هیچ وقت عمیقا به خواب فرو نرفته بود و بالشت نیز آن را تشخیص داده بود.
اولین شب تصمیم گرفتیم تا موزیک را امتحان کنیم. اپلیکیشن به شما اجازه می دهد به تنظیم لیستی از آهنگ ها بپردازید که می تواند آهنگ ها را از سه منبع دریافت کند. اولین گزینه، ”Zeeq Sleep Tracks” می باشد، که به انتخاب موزیک ها با حالت آزاد و افکت های صوتی می پردازد. دومین گزینه، ”Music” است که هر آن چه که در تلفن شما موجود است را اجرا می کند در حالی که گزینه ی سوم برای کاربران پولی Spotify موجود می باشد، و به آن ها اجازه می دهد تا به حساب کاربری خود متصل شوند و از آن به پخش موسیقی در بالشت بپردازند. ما برای Spotify هزینه ای پرداخت نمی کنیم، پس تصمیم گرفتیم تا آهنگ های موجود در تلفن خود را انتخاب کنیم. متاسفانه، تمام موزیک های دانلود شده ی ما در حساب کاربری موزیک گوگل بود که برای Zeeq قابل دیدن نبود. (سپس تصمیم گرفتیم تا با صدای ضبط شده ی Hamilton به خواب برویم). از آن جایی که ما از صبر کافی برای لود شدن آهنگ ها مستقیما از حافظه ی داخلی تلفن خود برخوردار نبودیم، تصمیم گرفتیم تا آهنگ های مخصوص خواب را امتحان کنیم.
من تعدادی از صداهای مخصوص جنگل را دانلود کردم و دراز کشیدم که برای مدتی بسیار عالی بود. صدای برگ ها در باد ملایم و زمزمه ی حشرات بسیار آرامبخش بود که به عنوان یک تغییر دلپذیر در لیست آهنگ های من محسوب میشد. اگرچه صدای به خصوص پرندگان برخلاف میل من پیش میرفت: هر زمانی که می خواستم با ارامش بخوابم، پرنده شروع به چهچه زدن می کرد و من را دوباره در حالت بیداری قرار  می داد. خوشبختانه، این موسیقی تنها برای 15 دقیقه تنظیم شده بود، بنابراین هنوز قادر بودم تا استراحت خوبی در طول شب داشته باشم. بالشت نیز بسیار راحت بود، به همین دلیل متوجه شدم که نیاز دارم تا دوباره تعادل داخل بالشت را تنظیم کنم زیرا یک طرف آن انگار خالی بود.
صبح من کمتر آرامبخش محسوب می شد. Zeeq دو نوع آلارم دارد: یک آلارم معمولی که شما می توانید آن را تنظیم کنید تا بالشت در زمان مشخصی شروع به لرزیدن کند، و یک قابلیت بیدار کردن هوشمند، که در صورتی که حس کند شما می خواهید زودتر بیدار شوید ، شما را زودتر از خواب بیدار خواهد کرد. این مسئله بدین معناست که این دستگاه با چرخه ی خواب طبیعی بدن شما تنظیم می شود و شما را از به خواب عمیق رفتن تنها قبل از اینکه آلارم شما خاموش شود، باز می دارد که معمولا دستوری برای پیچیدگی های اضافی محسوب می شود. این یک ایده ی عالی محسوب می شود، اما من هیچ وقت نتوانستم شخصا در زمان امتحان کردن بالشت آن را تجربه کنم.
اولین چیزی که در صبح اتفاق افتاد این بود که قابلیت لرزش آن قطع نمی شد و این بسیار وحشتناک بود. زیرا من نگران بودم که پایین ترین تنظیمات ممکن است برای بیدار کردن من بیش از اندازه کم باشد، پس من لرزش را بر روی بالاترین حد ممکن تنظیم کردم. و در نتیجه جمجمه ی من در حال منفجر شدن بود. در تخت از جا پریدم و سراسیمه به دنبال کنترل بالشت می گشتم و پشت سر هم با فشار دادن کلیدها سعی میکردم تا آن را متوقف کنم. ممکن است در حقیقت ترجیح دهم با صدای ناخوشایند برنامه ی رادیویی بیدار شوم تا اینکه چنین احساسی داشته باشم.
روز بعد من قابلیت لرزش را در سطح پایین تری تنظیم کردم و یک آلارم برای آخر هفته در ساعت 10:15 صبح تنظیم کردم. متاسفانه، تا ساعت 11 بیدار نشدم. واقعا نظری ندارم که آیا این لرزش برای من بیش از اندازه کم بود به طوری که متوجه آن نشدم و یا اینکه در نهایت متوقف یا خاموش شد. بار دیگر از تخت بیرون امدم و اپلیکیشن را باز کردم تا چرخه ی خواب را خاموش کنم و متوجه شدم که هیچ داده ای در آن شب و یا شب قبل ضبط نشده است.
بعد از شب سوم که هیچ داده ای ضبط نشده بود با گروه Zeeq تماس گرفتم و درخواست حل مشکل را کردم. آنها نسخه ی جدید اپلیکیشن را در اختیار من قرار دادند و من را برای تنظیم مجدد بالشت راهنمایی کردند. هر دو، یا یکی از آنها مشکل من را حل کردند: انجام تعدادی آزمایش در خواب بعدازظهر به جبران داده ها پرداخت که به این معنا بود که می توانستم در شب یکشنبه با خیال راحت بخوابم. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که زمانی که شما میتوانید یک چرخه ی خواب را در هر زمانی از روز آغاز کنید، به نظر می رسد تنها آخرین چرخه به صورت رسمی و به عنوان چرخه ی خواب در تاریخ موردنظر ثبت شده می شود.



امروز صبح پیش از آلارم از خواب بیدار شدم. حداقل آلارم خاموش شد اما نمی توانم بگویم که آیا تنظیمات پایین تر بیش از اندازه کم یا زیاد بود، چون من از قبل، از تخت بیرون آمده بودم. حالا من داده های یک شب را در اختیار دارم، و خواب من در شب یکشنبه با 51/2 ساعت در سطح متوسط بود. همچنین حدود ساعت 1:34 صبح به ثبت صدایی با 77db پرداخته بود، که تنها یک دقیقه طول کشیده بود، که یعنی این زمان برای ثبت مناسب خروپف بیش از اندازه کوتاه بود.


من برای سال ها به عنوان یکی از کاربران وفادار Fitbit بودم، و هنوز به داده های خوابی که ارائه می دهد، اهمیت میدهم. اگر در طول روز احساس بدی داشته باشم، بسیار خوب است که قادر باشم به وضعیت و آمار ناشی از خواب خود نگاه کنم و متوجه شوم که شب قبل خواب بسیار بدی داشته ام. اما درحالی که Fitbit می تواند به شما بگوید که چقدر خوب خوابیده اید، نمی تواند براب خوابیدن شما معجزه کند. با این اوصاف، Zeeq فرستاده ی خدا است، زیرا نه تنها به ضبط داده ها می پردازد بلکه سهم خود را در داشتن خواب بهتری برای شما از طریق طراحی مناسب  در کنار ویژگی های خود انجام می دهد. شاید نتواند ملحفه های شما را پهن کند و یا بالشت شما را تنظیم کند، اما مطمئنا از عهده ی وظایف خود برمی آید.


قیمت Zeeq در Kickstarter از 99 دلار آغاز می شود که نسبت به قیمت نهایی خرده فروشی 299 دلاری پایین آمده است. لازم نیست برای داشتن یک خواب خوب بیش از این صبر کنید: Zeeq در ماه دسامبر به خریداران تحویل داده می شود، دقیقا در زمان درست برای داشتن یک خواب زمستانی راحت.


برچسب هاZeeq smart pillow
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ساعت هوشمند جدید وکتور شاید هوشمند ترین نباشد اما عمر باتری 30 روزه اش این مشکل را جبران میکند