نرم افزار
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

مایکروسافت اعلام کرد به شبکه‌ی ابداعات باز (OIN) می‌پیوندد، گروه پتنت منبع‌بازی است که برای کمک به حفاظت لینوکس از پرونده‌های حقوقی حق مجوزها طراحی شده است. در اصل پیوستن مایکروسافت به OIN، کتابخانه‌ی آن با بیش از ۶۰ هزار پتنت را منبع‌باز می‌کند و در دسترس اعضای این گروه قرار می‌دهد.
OIN، پلتفرم مجوز لینوکس را برای حدود ۲۴۰۰ شرکت فراهم می‌کند که شامل توسعه‌دهندگان فردی تا شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و IBM هستند، و تمامی اعضا امکان دسترسی به پتنت‌های خود OIN و پتنت‌های مشترک بین سایر مجوزهای OIN را دارند.
پیوستن مایکروسافت به OIN قدم رو به جلوی بزرگی از دو جنبه است: OIN هزاران پتنت جدید از مایکروسافت را به دست می‌آورد، و مایکروسافت کمک بزرگی به جامعه‌ی منبع‌باز می‌کند، اقدامی که در گذشته از انجام آن اجتناب می‌کرد. Scott Guthrie، معاون اجرایی گروه سازمانی و رایانش ابری مایکروسافت در مصاحبه با ZDNet گفت: "می‌خواهیم از پروژه‌های منبع‌باز در مقابل پرونده‌های حقوقی مربوط به حق مجوزها حمایت کنیم، بنابراین پرونده‌های ثبت اختراع خود را در اختیار OIN قرار می‌دهیم."
البته استثناهایی در زمینه‌ی در دسترس بودن پتنت‌های مایکروسافت وجود دارد، به خصوص دسکتاپ ویندوز و کد برنامه‌های دسکتاپ، که این اقدام به چند دلیل عاقلانه است. در کل، مایکروسافت تلاش‌های زیادی برای منبع‌باز شدن کرده است و این می‌تواند اتفاق خوبی برای کل جامعه‌ی توسعه‌دهندگان باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه