تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

مترجم: مریم طاهری

گروهی از ماهیان دریایی سیلورساید (Silverside) شبیه رودخانه‌ای که به دریا میرود، از میان بوته‌های مانگرو (Mangrove) در حال عبور هستند. ریشه‌های بسیار زیاد این درختچه‌ها، بهترین مخفیگاه برای ماهیان کوچکتر از دست شکارچیان میباشد. این درختان دریایی مفید، علاوه بر ایجاد فضای امن برای آبزیان بندانگشتی، با جمع آوری رسوبات و کربن به دور خود، کمک فراوانی به کندی روند گرم شدن زمین می‌کنند.

گروهی سه نفره از کوسه‌های ابریشمی نام علمی آن Carcharhinus falciformis است، زیر نور تابیده شده بر سطح دریای کارائیب می‌درخشند. در این تصویر، نکته جالب دیگری نیز مشاهده می‌شود؛ ماهی‌های پلانکتونی که قرار است شکار کوسه‌های ابریشمی شوند.

این کوسه شکارچی، با دندان‌ها و فک‌های مخصوص پاره کردن اشیای سختی مانند لاک لاک‌پشت، این بار با چیزی عجیب و جدید روبرو شده است؛ آن هم یک دوربین. دوربینی که یکی از بهترین عکس های زیر آب در سال 2016 را گرفته است.

کروکودیل‌ها یکی از ماهرترین، وحشی‌ترین و ترسناک‌ترین شکارچیان دنیا می باشند. با این حال، زیاد شدن افرادی که چنین عکسه هایی از کروکودیل‌ها و کوسه‌ها بگیرند، لازمه هماهنگی و تعادل اکوسیستم  طبیعت است.

اسکادرانی از ماهیان مرکب دریای کارائیب با نام علمی  Sepioteuthis sepioidea، معروف به سیری‌ناپذیر هستند، عکس‌العمل‌های سریع در هنگام وقوع خطر و تغییر رنگ پولک‌ها و پوست، در حال یافتن غذای خود از ویژگی های این نوع ماهیان است.

علاوه بر کوسه‌های ابریشمی، شکارچیان ماهر دیگری نیز در اقیانوس‌ها وجود دارند. این هامور سیاه با نام علمی Mycteroperca bonaci از این نوع شکارچیان می باشد. در عکس بالا، یک ماهی اسنپر (snapper) ببدشانس طعمه صیاد ماهر ما شده است.

در سال 1980 میلادی، تعداد زیادی از سگ‌های آبی توسط شکارچیان نابود شدند. اما خوشبختانه با گسترش پارک‌های ملی مانند پارک ملی گرند تتون (Grand Teton)، این جانواران دوست‌داشتنی تا حدی از معرض خطر انقراض دور مانده‌اند.

لکه‌های روی سر این اختاپوس کاپریکورن با نام علمی  Callistoctopus Alpheus ، در واقع سلوسهای رنگی هستند. با باز شدن این سلول‌ها، رنگ اختاپوس به رنگ قرمز و سفید تبدیل می‌شود.

در این عکس زیبا، ماهی‌های گرانت آبی راه‌راه bluestripped grunts با نام علمی Haemulon sciurus به همراه ماهی‌های اسنپر ناظم با نام علمی Lutjanus apodus در میان شاخه‌های وسیعی از یک مرجان شاخ‌گوزنی با نام علمی Acropora palmata در حال عبور هستند. مرجان‌های شاخ‌گوزنی (elkhorn) رشد سریعی دارد اما بسیار ظریف و شکننده هستند، به طوری که در حال انقراض هستند. امروزه تعداد کمی از این گیاهان در دریای کارائیب یافت می‌شود. با این حال، تعداد متعددی از آنها در مجمع‌الجزایر باغ‌های ملکه (Gardens of Queen) در کشور کوبا دیده شده‌اند.

قزل‌آلای قاتل جزء آبزیانی است که مورد توجه و علاقه ماهی‌گیران هستند. در تصویر، تعدادی از این ماهی‌ها در حال تخم‌ریزی در رودخانه گراس ونتر (Gros Ventre) در ایالت وایومینگ ایالات متحده دیده می‌شوند. زیستگاه این نوع آبزیان در آب‌های سرد بوده و نژاد آنها در حال انقراض است.

زیر باتلاق سرو (cypress swamp) واقع در زمین‌های باتلاقی شمال (northern Everglades) یک تمساح آمریکایی منتظر شکارش بود که شکار عکاس یکی از بهترین عکس های زیر آب سال 2016 شد. با بالا آمدن آب دریاها و سرازیر شدن آب‌های شور به سمت این باتلاق‌ها، تمساح‌ها توسط کروکودیل‌ها از محل خود دور می‌شوند. کروکودیل‌ها به راحتی می‌توانند نمک دریا را از بدن خود دفع کنند.


یک غواص نترس در حال تماشای یک کوسه تایگر (Tiger Shark) از فاصله نزدیک در باهاما (Bahama) است. البته صحنه  آنقدر هم که فکر می‌کنید خطرناک نیست؛ کوسه‌های تایگر عادت دارند شکارشان را قبل از صید، غافلگیر کنند و به نظر نمی‌رسد به غواصی که در تماشای آنهاست حمله کنند.

یک ستاره دریایی که در حال خورد صدف در بین گروهی از شقایق‌های دریایی بود، شکار یکی از بهترین عکس های زیر آب سال 2016 شد. از سال 2016، تعداد ستاره‌های دریایی سواحل اقیانوس آرام به شکل نگران‌کننده‌ای در حال کم شدن است. دانشمندان علت آن را گرم‌تر شدن آب این اقیانوس و ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن این نوع آبزیان در برابر بیماری‌ها اعلام کردند.

یک کوسه لکه‌سفید اقیانوسی به همراه گروهی خلبان‌ماهی در حال شنا کردن در زیر آب هستند. متاسفانه هر دو گونه این جانداران، به دلیل صید بی‌رویه در معرض انقراض قرار دارند.

این لاک‌پشت تازه متولد شده از نوع لاک‌پشت منقاردار دریایی با نام علمی Eretmochelys imbricata است و متاسفانه نسل آن نیز در معرض انقراض قرار دارد. البته کشور کوبا از سال 2008 شکار این لاک‌پشت زیبا را ممنوع اعلام کرده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه