ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۹ دي

به گزارش مهر، شبنم یزدانی در مراسم بازدید وزرای ارتباطات و نیرو، از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کاربردی کردن اطلاعات ماهواره‌های سنجشی، ناوبری و مخابراتی در کشور اظهار داشت: استفاده از اطلاعات با دو رویکرد بالادستی و پایین‌دستی در راستای توسعه، ساخت و طراحی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در کشور و توسط پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران در دست انجام است.
وی ادامه داد: زمانی که این رویکردها عملیاتی شود، شاهد استفاده از این داده‌ها برای توسعه کسب‌وکارها خواهیم بود و اطلاعات ماهواره‌ای می‌تواند به بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش کشاورزی، نیرو، محیط‌زیست و مدیریت بحران کمک کند.
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه امکان موقعیت‌یابی روی نقشه از طریق فناوری GPS، پایش محصولات کشاورزی، رصد مدیریت بلایا، رصد منابع آبی و برق و نیز خدمات شهری و روستایی از طریق اطلاعات ماهواره‌ای قابل دریافت است، افزود: در حوزه نیرو، امکان جایابی بهینه نیروگاه‌ها از لحاظ اکوسیستم زیست‌محیطی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را از طریق اطلاعات ماهواره‌ای خواهیم داشت.
یزدانی با تأکید بر اینکه در همین حال پایش سلامت خطوط انتقال نیرو و شکست خطوط بر اثر بلایای طبیعی و همچنین فرونشست زمین از طریق اطلاعات ماهواره‌ها قابل انجام است، گفت: در حوزه سلامت منابع آبریز و تَرَک‌های موجود در بدنه آبریزها (سدها) می‌توان از داده‌های راداری استفاده کرد و این موارد را تخمین زد.
وی خاطر نشان‌ کرد: در حوزه پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نیز داده‌های ماهواره‌ای به کمک به محصولات می‌آیند. در همین حال می‌توان اپلیکیشن بومی برای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در بخش‌های مختلف را تهیه کرد و از این جهت کسب‌وکارها را رونق داد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه